• Anonym (TS)

Hur påverkar en Ipren/Alvedon kroppen?

När jag gick i högstadiet fick vi information av vår kemi-/fysik-/biologilärare kring hur en vanlig värktablett påverkar kroppen. Jag kommer ihåg att jag efter detta blev avskräckt och tar sedan dess inte mediciner i onödan. Har t ex huvudvärk i två dagar innan jag tar värktablett. Provar allt annat innan. Vatten. Sova. Etc. Det enda jag kommer ihåg är att hon sa något om att det är blodförtunnande men också att det påverkar massa olika ämnen i kroppen och att det tar en (eller var det två?) veckor innan kroppen är återställd efter EN tablett.

Hur påverkas egentligen kroppen?

VAD i kroppen påverkas? Hur lång tid tar det innan kroppen är återställd?

• Svar på tråden Hur påverkar en Ipren/Alvedon kroppen?
  • Anonym (TS)
    Violinisttre skrev 2020-01-02 01:07:22 följande:

För mycket alvedon och/eller liknande smärtlindrande medel kan ge leverskador

Långvarigt bruk då eller för hög dos?
  • Anonym (google!)

Ibuprofen verkar genom att hämma enzymerna COX-1 och COX-2, där "COX" står för cyklooxygenas. Därför kallas också denna typ av läkemedel för COX-hämmare. När COX hämmas så hämmas syntesen av prostaglandiner. Prostaglandiner har som funktion att bl.a. förstärka smärtsignalerna i kroppen och därför minskar smärtupplevelsen när man tar ibuprofen. Prostaglandinerna påverkar även kroppstemperaturen och inflammationer i kroppen, och på så sätt ger ibuprofen febersänkning och inflammationsdämpning.

Den exakta verkningsmekanismen för den smärtstillande effekten hos paracetamol (alltså Alvedon) är inte känd i detalj men man tror att dess huvudsakliga verkan hänger samman med molekylens förmåga att fånga upp och oskadliggöra fria OH-- och O--radikaler som bildas vid till exempel en vävnadsskada. Andra hypoteser om paracetamolets verkningsmekanism är via cannabinoidsystemet, via serotonin, via hämning av den tänkta COX-3 och via TRPV1.
    Dess febernedsättande effekt beror på att molekylen påverkar värmereglerande centra i centrala nervsystemet (CNS), varvid värmeavgivningen ökar.

Blodförtunnande egenskaper är det bara de värktabletter som innehåller acetylsalicylsyra som är. Alltså Treo, Magnecyl etc. Det ska man inte vara rädd för, det skyddar faktiskt mot stroke och hjärtinfarkt.

Man ska inte gå och ha ont i onödan, för smärtan du har kan på sikt skada mycket mer. Att gå med huvudvärk i två dagar utan att ta en värktablett är bara dumt. Du skulle aldrig neka att gipsa en bruten handled, eller hur?
  • Anonym (!)
    Anonym (google!) skrev 2020-01-02 01:47:29 följande:
    Blodförtunnande egenskaper är det bara de värktabletter som innehåller acetylsalicylsyra som är. Alltså Treo, Magnecyl etc. Det ska man inte vara rädd för, det skyddar faktiskt mot stroke och hjärtinfarkt.

Även ibuprofen (t.ex. Ipren) och andra NSAID-preparat har en blodförtunnande effekt. Att ta blodförtunnande när det inte behövs gör att blodet inte koagulerar som det ska och att man därför blöder mer om man skadar sig. För de allra flesta innebär det ingen fara att ta ett par Ipren då och då, men man ska inte ta det när det inte behövs. Har man en ökad risk för proppar ska man se till att få en korrekt dos av ett lämpligt läkemedel ordinerad av läkare.
  • Anonym (!)

Även ibuprofen (t.ex. Ipren) och andra NSAID-preparat har en blodförtunnande effekt. Att ta blodförtunnande när det inte behövs gör att blodet inte koagulerar som det ska och att man därför blöder mer om man skadar sig. För de allra flesta innebär det ingen fara att ta ett par Ipren då och då, men man ska inte medicinera mot problem man inte har då det kan ge oönskade bieffekter. Har man en ökad risk för proppar ska man se till att få en korrekt dos av ett lämpligt läkemedel ordinerat av läkare.

• Anonym (TS)
    Anonym (google!) skrev 2020-01-02 01:47:29 följande:

Ibuprofen verkar genom att hämma enzymerna COX-1 och COX-2, där "COX" står för cyklooxygenas. Därför kallas också denna typ av läkemedel för COX-hämmare. När COX hämmas så hämmas syntesen av prostaglandiner. Prostaglandiner har som funktion att bl.a. förstärka smärtsignalerna i kroppen och därför minskar smärtupplevelsen när man tar ibuprofen. Prostaglandinerna påverkar även kroppstemperaturen och inflammationer i kroppen, och på så sätt ger ibuprofen febersänkning och inflammationsdämpning.

Den exakta verkningsmekanismen för den smärtstillande effekten hos paracetamol (alltså Alvedon) är inte känd i detalj men man tror att dess huvudsakliga verkan hänger samman med molekylens förmåga att fånga upp och oskadliggöra fria OH-- och O--radikaler som bildas vid till exempel en vävnadsskada. Andra hypoteser om paracetamolets verkningsmekanism är via cannabinoidsystemet, via serotonin, via hämning av den tänkta COX-3 och via TRPV1.
    Dess febernedsättande effekt beror på att molekylen påverkar värmereglerande centra i centrala nervsystemet (CNS), varvid värmeavgivningen ökar.

Man ska inte gå och ha ont i onödan, för smärtan du har kan på sikt skada mycket mer. Att gå med huvudvärk i två dagar utan att ta en värktablett är bara dumt. Du skulle aldrig neka att gipsa en bruten handled, eller hur?
    Jag skulle inte neka att gipsa en bruten hand. Gips äter man ju inte... Däremot skulle jag neka att ta morfin för smärtstillande när jag brutit något och har gjort det när jag bröt armen.
  • Anonym (google!)
    Anonym (TS) skrev 2020-01-03 15:34:19 följande:
    Jag skulle inte neka att gipsa en bruten hand. Gips äter man ju inte... Däremot skulle jag neka att ta morfin för smärtstillande när jag brutit något och har gjort det när jag bröt armen.
    Min poäng var att det är väldigt onödigt (och faktiskt skadligt) att gå runt och ha ont. Smärtstillande fungerar på huvudvärk som gips mot en bruten arm.

Får man fråga vad det är du egentligen har emot mediciner?
  • Anonym (TS)
    Anonym (google!) skrev 2020-01-03 17:48:58 följande:

Min poäng var att det är väldigt onödigt (och faktiskt skadligt) att gå runt och ha ont. Smärtstillande fungerar på huvudvärk som gips mot en bruten arm.

Får man fråga vad det är du egentligen har emot mediciner?

Jag tycker bara inte om att stoppa kemiska produkter i kroppen. Är restriktiv mot alla typer av mediciner och än mer mot narkotiska preparat typ morfin. Skulle ALDRIG ta något sådant om det inte vore mot en kronisk sjukdom som för vardagen svår att hantera. Gillar inte heller mediciner som är sinnesförändrande. Vad andra gör struntar jag i. För min egen del så är jag inte så förtjust i det.
  • Glinda från Oz
    Anonym (TS) skrev 2020-01-03 19:58:57 följande:
    Jag tycker bara inte om att stoppa kemiska produkter i kroppen. Är restriktiv mot alla typer av mediciner och än mer mot narkotiska preparat typ morfin. Skulle ALDRIG ta något sådant om det inte vore mot en kronisk sjukdom som för vardagen svår att hantera. Gillar inte heller mediciner som är sinnesförändrande. Vad andra gör struntar jag i. För min egen del så är jag inte så förtjust i det.
    Skulle du dricka diväteoxid? Det är en kemisk bindning mellan väte och syre, till vardags kallas det vatten. Min poäng är att allt är kemiska produkter. 
  • Anonym (Baltasar)
    Det är bra att vara lite skeptisk, och många gånger behöver man ju inte. Men att låta bli smärtmedicinering kan också vara skadligt. Långvarig obehandlad smärta kan trigga igång smärtsystem - olika signalsystem uppregleras och blir effektivare, "bättre" på att signalera smärta. Och man har ett smärtminne, som gör att nästa gång man gör illa sig, så är de där systemen triggade, och då kan smärtan bli värre än vad den "borde" ha varit.
  • Anonym (google!)
    Jag förstår vad du menar. Men precis allt har en kemisk uppsättning och precis allt du stoppar in i munnen har en påverkan på kroppen på ett eller annat sätt. Varför är huvudvärkstabletter något du inte tar? Det är något du inte blir allmänpåverkad av.
    Narkotiska preparat ska man helst inte ta för kronisk smärta då det är beroendeframkallande och vanebildande. Dvs att man vänjer sig vid preparatet, smärtlindringen försvinner och man får faktiskt ondare av att ta sådan medicin.
Svar på tråden Hur påverkar en Ipren/Alvedon kroppen?