• sofia18

    16-åring med ALS

    Hej!

    Jag har fått reda på att en kille som jag egentligen knappt känner har fått ALS. Jag har pratat med honom några enstaka gånger på fester och han är verkligen världens snällaste. Jag har fått berättat för mig att han fick reda på det för några veckor sedan. Han vill inte att folk ska veta om det, men på nyår så sa han det på fyllan och nu vet alla om det. Jag tycker så extremt synd om honom, så fort jag tänker på det, så får jag en stor klump i magen. Det är så jävla orättvist, han är 16 år... Han har precis börjat leva liksom och nu har han bara 3 år kvar.

    Jag vet inte riktigt varför jag skriver men jag måste få ut det jag känner. Jag undrar väl också om någon av er har gått eller går igenom liknande, om ni känner någon som lider av ALS vid så ung ålder? Jag tycker det låter helt sjukt, det känns som att de snällaste alltid drabbas. Livet är så jävla orättvist.

  • Svar på tråden 16-åring med ALS
  • Anonym (P)

    Men stackarn... har koll på hemska sjukdomar då jag har en men en annan men jag är ändå 35, men känner mig ung då det är mer tanter runt 50 som har detta! En 16åring ska inte ha ALS.. det är för sorgligt när barn utsätts.. han måste passa på och göra massa roliga saker nu som han vill göra.. kanske kan ni vara ett stöd för honom att få till ett roligt liv in i det sista...

  • sextiotalist

    De få som får ALS vid unga år har ofta en betydligt långsammare progress av sjukdomen än de äldre.

    Så chansen att han får ett långt liv är inte omöjligt.

  • Anonym (Erin)
    sofia18 skrev 2020-01-02 01:46:08 följande:

    Hej!

    Jag har fått reda på att en kille som jag egentligen knappt känner har fått ALS. Jag har pratat med honom några enstaka gånger på fester och han är verkligen världens snällaste. Jag har fått berättat för mig att han fick reda på det för några veckor sedan. Han vill inte att folk ska veta om det, men på nyår så sa han det på fyllan och nu vet alla om det. Jag tycker så extremt synd om honom, så fort jag tänker på det, så får jag en stor klump i magen. Det är så jävla orättvist, han är 16 år... Han har precis börjat leva liksom och nu har han bara 3 år kvar.

    Jag vet inte riktigt varför jag skriver men jag måste få ut det jag känner. Jag undrar väl också om någon av er har gått eller går igenom liknande, om ni känner någon som lider av ALS vid så ung ålder? Jag tycker det låter helt sjukt, det känns som att de snällaste alltid drabbas. Livet är så jävla orättvist.


    Tänk på att Steven Hawkins fick diagnosen ALS när han var endast 21 år gammal och levde i 55 år med sjukdomen och åstadkom ganska mycket ändå. Han hade trots allt ett bra liv. 
Svar på tråden 16-åring med ALS