• Vendela75

    Tips på hur man får katt att acceptera valp mottages tacksamt!

    Hej!

    Vi har en kastrerad katthane på fem år. Han är väldigt snäll och tålmodig med våra småbarn och människor överlag. Han är även utekatt, och vi vet att han hamnar i kattslagsmål ibland. 

    Nu får vi snart hem en valp (hona) som iallafall i början kommer att vara mindre än honom. Jag har läst lite på nätet om att de bör vara separerade i början, och katten kan ju bara gå ut genom kattluckan om han blir irriterad.

    Men jag tar gärna fler tips om ni har! Funkar till exempel Feliway Friends även med katt/hund osv?

    Tack på förhand för svar.
  • Svar på tråden Tips på hur man får katt att acceptera valp mottages tacksamt!
  • sextiotalist

    Det brukar gå bra. Katten kan fräsa och markera för att visa vem som är herre på täppan. Valpen kommer lära sig kattspråket.

    En sak som är viktigt är att både valpen och katten får sina egna zoner där den andra inte får vara.

    För katten är det enkelt, något svårare att hitta för valpen.

    Vi har haft katt och hund tillsammans när jag växte upp. Ett par gånger var katten först och första gången var hunden först.

    I samtliga fall har de blivit goda vänner

  • Fillibom

    Se till att katten har en plats även inomhus att dra sig undan på, helst högt upp. Kanske har du ett kattträd? Eller en hylla högt uppe? Uppe på en garderob? Tänk nivåer.

  • Vendela75
    sextiotalist skrev 2020-01-02 09:59:12 följande:

    Det brukar gå bra. Katten kan fräsa och markera för att visa vem som är herre på täppan. Valpen kommer lära sig kattspråket.

    En sak som är viktigt är att både valpen och katten får sina egna zoner där den andra inte får vara.

    För katten är det enkelt, något svårare att hitta för valpen.

    Vi har haft katt och hund tillsammans när jag växte upp. Ett par gånger var katten först och första gången var hunden först.

    I samtliga fall har de blivit goda vänner


    Låter bra, tack för svar!
  • Vendela75
    Fillibom skrev 2020-01-02 10:02:16 följande:

    Se till att katten har en plats även inomhus att dra sig undan på, helst högt upp. Kanske har du ett kattträd? Eller en hylla högt uppe? Uppe på en garderob? Tänk nivåer.


    Ja han har en säng med en 'grotta' vid golvet, sen klösdel och en säng högst upp, så iallfall när hunden är valp kommer hon inte att kunna ta sig upp dit.

    Tack för svar!
Svar på tråden Tips på hur man får katt att acceptera valp mottages tacksamt!