• Koncentration

    Hur kan man vara säker på att ens hem inte luktar illa?

    Hej!

    Jag tvättade en skjorta och konstig nog när jag tog hem tvätten kände jag av doften som påminde om avföring. Mina stora misstankar riktade sig emot den nytvättade skjortan. Jag luktade flera gånger. Slutligen börjar jag känna att hela rummet luktade avföring.

    Jag har en växt hemma som jag tycker väldigt mycket om och vill absolut inte öppna fönstret när det är så pass kallt. Jag bryr mig egentligen inte om mig själv, jag tål kylan. Men jag vet inte om min växt skulle uppskatta det. Jag vill egentligen öppna mitt fönster då och då, men låter bli.

    Inte heller kan jag lägga växten i ett annat rum. Jag bor i en etta, så hela lägenheten skulle bli kallt. Jag vägrar lägga växten i badrummet!

    I alla fall: Så är jag nervös att min lägenhet kanske luktar avföring/illa utan att jag märker det. Tänk om jag vant mig vid lukten och därför inte känner av det. Jag är orolig. Jag vill ju ha gäster som kommer hit då och då. Men tänk om det luktar illa och man säger ingenting?

    Jag dammsugar och moppar golv. Men tänk om det inte räcker.

    JAG förstår egentligen inte ens hur min skjorta kunde lukta avföring. Det var en speciell material. Egentligen var det just därför jag köpte det. Det kändes så lent. Men anvisningen för tvätt stod det precis som vanligt, inga konstigheter. Inga av mina andra kläder luktade avföring. Bara skjorta. Jag är ens osäker om det är den som luktar..EGENTLIGEN..

  • Svar på tråden Hur kan man vara säker på att ens hem inte luktar illa?
  • Ful Anka

    Du har inte munnen för nära näsan?


    This is my life and I don't care
  • Fillibom

    Hej ts!

    Klart du skall öppna fönstret då och då. Jag antar att växten är så stor att du kan bära den?
    Då tar du helt enkelt och sätter in den i köket eller badrummet, den tid som du vädrar. När man vädrar så här års är det smartast och mest effektivt att vräka upp fönstret ordentligt (halvöppet kanske) i 10 min, och sedan är det klart. Stäng fönstret och lyft in växten igen i rummet.

    Sedan så klarar de flesta växter av även kall luft så länge det inte är minusgrader utomhus. Är det bara inte minus räcker det med om du flyttar växten och sätter den en bit inne i rummet (på golvet ex) medan du vädrar ordentligt.

    Man mår bra av att få in frisk luft någon gång då och då, så vädra gärna lägenheten ett par gånger per vecka (10 min åt gången går fort).

  • Koncentration
    Fillibom skrev 2020-01-02 10:20:17 följande:

    Hej ts!

    Klart du skall öppna fönstret då och då. Jag antar att växten är så stor att du kan bära den?
    Då tar du helt enkelt och sätter in den i köket eller badrummet, den tid som du vädrar. När man vädrar så här års är det smartast och mest effektivt att vräka upp fönstret ordentligt (halvöppet kanske) i 10 min, och sedan är det klart. Stäng fönstret och lyft in växten igen i rummet.

    Sedan så klarar de flesta växter av även kall luft så länge det inte är minusgrader utomhus. Är det bara inte minus räcker det med om du flyttar växten och sätter den en bit inne i rummet (på golvet ex) medan du vädrar ordentligt.

    Man mår bra av att få in frisk luft någon gång då och då, så vädra gärna lägenheten ett par gånger per vecka (10 min åt gången går fort).


    Hej och tack för ditt svar!

    Är det helt säkert då? För när min växt mått dåligt av kylan så finns det nog ingen otervändå. Jag är rädd om den.

    Jag bor i en etta så jag vet inte om det skulle göra någon stor skillnad om jag flyttade plats på den till köket. Hela lägenehten skulle nog bli väldigt kyligt.

    Badrummet är inget alternativ.
  • Fillibom
    Koncentration skrev 2020-01-02 10:29:16 följande:
    Hej och tack för ditt svar!

    Är det helt säkert då? För när min växt mått dåligt av kylan så finns det nog ingen otervändå. Jag är rädd om den.

    Jag bor i en etta så jag vet inte om det skulle göra någon stor skillnad om jag flyttade plats på den till köket. Hela lägenehten skulle nog bli väldigt kyligt.

    Badrummet är inget alternativ.
    Sä länge det inte är minusgrader, så klarar sig växten om du sätter den tillfälligt så långt bort från fönstret som möjligt ex kanske du kan sätta den på dörrmattan i hallen vid ytterdörren?

    Enda gången man inte skall hålla på och flytta en växt är om den blommar med blommor.
  • CitronTulo

    Du skriver att du "tog hem tvätten"? Då antar jag att du tvättar i en gemensam tvättstuga eller liknande? Om det är din skjorta som luktar illa, kan det ha varit något i tvättmaskinen eller ev. torktumlare/torkrum som luktar illa? Olika material tar år sig olika mycket.

    Som någon annan skrev, när man har varit ute och sen kommer hem så brukar man känna om det är något som luktar illa hemma! Är du ändå osäker så fråga någon vän när denne kommer hem till dig!

  • CitronTulo

    Du skriver att du "tog hem tvätten"? Då antar jag att du tvättar i en gemensam tvättstuga eller liknande? Om det är din skjorta som luktar illa, kan det ha varit något i tvättmaskinen eller ev. torktumlare/torkrum som luktar illa? Olika material tar åt sig olika mycket.

    Som någon annan skrev, när man har varit ute och sen kommer hem så brukar man känna om det är något som luktar illa hemma! Är du ändå osäker så fråga någon vän när denne kommer hem till dig!

  • Spillada

    Att ditt hem vädras och luktar gott går 1000% före en krukväxts välmående.

    Angående lukten. Den kommer garanterat från den gemensamma tvättmaskinen. Dåligt städade och oluftade tvättmaskiner luktar bajs. Tvättmaskiner måste hållas efter för att fungera optimalt, annars bildas det bakteriella avlagringar.

    Häll ättika i tvättmedelsfacket och kör maskinen på 90. Kör sedan igenom maskinen tom ännu en gång på 60 med vanligt medel och sköljmedel. Tvättmaskinens lucka och medelfack ska stå öppna när den inte används!

    Glöm inte kolla maskinens ventillucka, där kan det ligga avlagringar, bruna och bajsluktande!

  • Koncentration
    Spillada skrev 2020-01-02 11:37:50 följande:

    Att ditt hem vädras och luktar gott går 1000% före en krukväxts välmående.

    Angående lukten. Den kommer garanterat från den gemensamma tvättmaskinen. Dåligt städade och oluftade tvättmaskiner luktar bajs. Tvättmaskiner måste hållas efter för att fungera optimalt, annars bildas det bakteriella avlagringar.

    Häll ättika i tvättmedelsfacket och kör maskinen på 90. Kör sedan igenom maskinen tom ännu en gång på 60 med vanligt medel och sköljmedel. Tvättmaskinens lucka och medelfack ska stå öppna när den inte används!

    Glöm inte kolla maskinens ventillucka, där kan det ligga avlagringar, bruna och bajsluktande!


    Men fy fan. . . . . . . :/
Svar på tråden Hur kan man vara säker på att ens hem inte luktar illa?