• Tazzme

    DC Fix kontaktplast på fönster, hjälp!

    Vi flyttade just till ny hyreslägenhet och skulle vilja sätta upp insynsskydd i några fönster. Köpte DC Fix kontaktplast som ser ut som frostat glas, på bilden till förpackningen är det limmat på fönster just som insynsskydd.

    Googlade tips för hur man lägger upp det, men märkte att typ alla tips och anvisningar var för statisk film. Min plastfilm har nog nåt slags lim på baksidan (öppnade en rulle och kollade) och är alltså INTE statisk.

    Hur fäster jag upp den på lättaste sätt? Och med bäst resultat. Kommer att behöva skarva på minst ett ställe, så jag vill ju få skygga skarvar och naturligtvis inga bubblor.

    Och viktigaste frågan, går plasten att få bort sen när vi nångång flyttar härifrån?

  • Svar på tråden DC Fix kontaktplast på fönster, hjälp!
  • Fillibom

    Har kollat runt lite, och om det är den sorten som har lim på baksidan så skulle jag aldrig placera den på fönster. Har inte heller kunnat se någonstans där man rekommenderar att den skall användas på fönster. Är du säker på att det är lim?

  • Tazzme

    Googlade vidare på produktnumret och hittade denna lite mer utförlig beskrivning på engelska:

    www.createyourworld.co.uk/45cm-x-2m-d-c-fix-opal-window-sticky-back-plastic-vinyl-wrap-film-346-0338-3558-p.asp

    Verkar alltså gå att justera vid applicering om man använder vatten, samt är lätt att ta bort om man värmer upp det lite först. Vattenbaserat lim som går att ta bort med såpvatten. Är står också specifikt att produkten är gjord för fönster. Kanske man ska våga testa då.

    Men konstigt att denna info inte fanns med produkten, eller går att hitta på svenska!

    Men tar gärna emot tips och erfarenheter av de som använt samma produkt, innan jag hänger upp den.

  • Fillibom
    Tazzme skrev 2020-01-02 12:43:31 följande:

    Googlade vidare på produktnumret och hittade denna lite mer utförlig beskrivning på engelska:

    www.createyourworld.co.uk/45cm-x-2m-d-c-fix-opal-window-sticky-back-plastic-vinyl-wrap-film-346-0338-3558-p.asp

    Verkar alltså gå att justera vid applicering om man använder vatten, samt är lätt att ta bort om man värmer upp det lite först. Vattenbaserat lim som går att ta bort med såpvatten. Är står också specifikt att produkten är gjord för fönster. Kanske man ska våga testa då.

    Men konstigt att denna info inte fanns med produkten, eller går att hitta på svenska!

    Men tar gärna emot tips och erfarenheter av de som använt samma produkt, innan jag hänger upp den.


    Det står ju tydligt att plasten skall användas på "ren och målad väggyta" dvs inte glas. Skulle aldrig som sagt sätta den på fönstret, den skall ju vara på en slät, målad vägg.

  • Tazzme
    Fillibom skrev 2020-01-02 12:54:55 följande:

    Det står ju tydligt att plasten skall användas på "ren och målad väggyta" dvs inte glas. Skulle aldrig som sagt sätta den på fönstret, den skall ju vara på en slät, målad vägg.


    Vet inte vilken text du läste, men följer man den länken kommer man till en sida där det står bl.a.

    Produktnamn: ?Window sticky back plastig vinyl wrap film?, dvs redan produktnamnet hänvisar till att det är för fönster.

    ?plastic can be applied to any flat surface, not just glass.? kan fästas på vilken yta som helst, inte enbart glas

    ?This vinyl film is traditionally used for giving privacy to overlooked windows or door panes...? Används traditionellt till fönster...

    ?Ideal also for odd shaped windows where traditional window dressings are hard to find or expensive, simply use this vinyl to dress them instead.? Idealiskt för FÖNSTER...

    ?Apply to flat glass or smooth surfaces? Applicera på glas eller flata ytor

    Var läste du att man ska sätta den på väggyta i denna text?

    Har för övrigt använt d-c-fix tidigare och skulle nog inte testa på att limma det på en målad vägg. Tror inte det skulle hålla. Möbelytor, dörrar etc, ja. Men en målad vägnät knappast tillräckligt slät för att detta ska få bra fäste.
  • Tazzme
    Fillibom skrev 2020-01-02 12:54:55 följande:

    Det står ju tydligt att plasten skall användas på "ren och målad väggyta" dvs inte glas. Skulle aldrig som sagt sätta den på fönstret, den skall ju vara på en slät, målad vägg.


    Fast tja, i den svenska länken står det ju att man inte kan limma plasten på tapet, utan då istället ska limma på ren och mailad väggyta. Men det står ju inte att den enbart kan limmas på ren och målad väggyta. Tidigare i texten står det ju att ?för beläggning av släta ytor inomhus. Slitbar yta, lätt att installera. Dekorplast lämpar för de flesta släta ytor, bland annat för att klä om skåpdörrar.?

    Jo, glas/fönster står ju inte specificerat. Men då är det ju nog väldigt vilseledande att en av de två produktbilderna har plasten upptejpad på glasdörrar...

    Men med tanke på produktbilderna (plasten limmad på glas/fönster) samt den engelska bruksanvisningen, så skulle jag nog våga tro att denna plast är enkom gjord för just fönster/som insynsskydd.
  • Fillibom
    Tazzme skrev 2020-01-02 13:04:58 följande:
    Vet inte vilken text du läste, men följer man den länken kommer man till en sida där det står bl.a.

    Produktnamn: ?Window sticky back plastig vinyl wrap film?, dvs redan produktnamnet hänvisar till att det är för fönster.

    ?plastic can be applied to any flat surface, not just glass.? kan fästas på vilken yta som helst, inte enbart glas

    ?This vinyl film is traditionally used for giving privacy to overlooked windows or door panes...? Används traditionellt till fönster...

    ?Ideal also for odd shaped windows where traditional window dressings are hard to find or expensive, simply use this vinyl to dress them instead.? Idealiskt för FÖNSTER...

    ?Apply to flat glass or smooth surfaces? Applicera på glas eller flata ytor

    Var läste du att man ska sätta den på väggyta i denna text?

    Har för övrigt använt d-c-fix tidigare och skulle nog inte testa på att limma det på en målad vägg. Tror inte det skulle hålla. Möbelytor, dörrar etc, ja. Men en målad vägnät knappast tillräckligt slät för att detta ska få bra fäste.

    Från din länk:


    Observera: Folien bildar en tät och ej-andningsbar yta. Produkten har inte testas för livsmedelsbruk. Användning av D-C-Fix ovanför väggtapet rekommenderas ej. Istället kan filmen användas på en ren och målad väggyta. Ytor som ska ytbeläggas med D-C-Fix bör rengöras från damm och fett och vara annars ren.

  • Fillibom

    I din länk exemplifieras även med hårda ytor som "skåpdörrar". Skulle som sagt inte sätta den på fönsterglas. Hur har du förresten tänkt "värma upp det lite" klistret när du tar bort det?
    Glas kan spricka om du värmer upp det, i synnerhet om det är kallt ute och du vet ju inte när du flyttar därifrån.

  • Tazzme
    Fillibom skrev 2020-01-02 13:14:43 följande:

    I din länk exemplifieras även med hårda ytor som "skåpdörrar". Skulle som sagt inte sätta den på fönsterglas. Hur har du förresten tänkt "värma upp det lite" klistret när du tar bort det?

    Glas kan spricka om du värmer upp det, i synnerhet om det är kallt ute och du vet ju inte när du flyttar därifrån.


    Läste du alls den engelska länken?

    Jag postade två länkar.

    Med normala dubbel- eller trippelglas brukar inte fönsterglasen inomhus vara så kalla att de kan spricka av svag värme av hårtork. Det ska de tåla, annars är det nog dags att börja uppdatera till nya, moderna fönster. En fönsterlampa eller värmeljus på fönsterbrädan kunde ju annars få fönstret att spricka också.

    Och vad säger du om det att produktbilder visar plasten upplimmad på just glas? Texten du lyfter fram som exempel tolkar INTE jag som att det är enbet målade väggytor som platsen kan limmas på, utan att de vill lyfta fram att OM man vill limma det på en vägg, så funkar det inte med tapet. Den delen är ju liksom ett tillägg till huvudtexten, där man beskriver produktens användningsändamål.

    Men som sagt var, med tanke på att produkten på dess egna produktbilder är upplimmad på glas, den engelska bruksanvisningen samt det att produkten på flertalet ställen kallas ?plastfolie för fönster? (samt att jag inte ser något annat användningsområde för en plastfilm som ser ut som frostat glas, än att just limmas på glas) så har jag dragit slutsatsen att den de facto är till för fönster. Och jag kommer att limma den på mina fönster.

    Tur att det inte är din hyreslägenhet då.
Svar på tråden DC Fix kontaktplast på fönster, hjälp!