• Thu 2 Jan 2020 12:32
    615 visningar
    4 svar
    4
    615

    Vad gör jag med min hopplösa katt???

    Jag har två katter, syskon, drygt två år gamla. De ör världens finaste så klart med den ena håller på att göra mig tokig...

    Hon får massor av lek, gos och uppmärksamhet från mig och från barnen när de är hemma (varannan vecka). Jag har inte särskilt långa arbetsdagar och nu över jul så har jag varit ledig. De får gå ut korta stunder när jag är hemma. Ändå beter hon sig som om hon är uttråkad. Hon går till det rum jag är i och börjar peta ned saker eller bita på saker. Gärna persiennsnören för då vet hon att jag reagerar. I mitt sovrum går hon och och petar ned två foton på barnen som står på sängbordet eller biter på mina halsband som hänger på en krok. Är jag inte hemma ser jag inga tecken på sånt här beteenden, då skulle det ju ligga saker på golvet när jag kom hem. Och hon verkar inte göra det i rummen jag inte är i heller utan alltid inom mitt synhåll.

    Jag kan inte tolka det som annat än att hon är uttråkad och vill visa det för mig men jag vet inte vad jag kan göra för att rätta till det. Hon får gos när hon vill (oftast vill hon inga långa stunder). Sitter jag i soffan och ser på tv kastar jag ofta bollar åt henne som hon aporterar. Jag leker med dem med laserpekare eller fjädervippa i stort sett dagligen.

    Kan det vara barnen hon saknar? Hon beter sig mest så här när jag är hemma själv. Kan jag göra något? Hon har bitit sönder två persienner och tre hörlurssladdar, ett flertal krukor och ramar har gått i golvet. Och då har jag ändå inte många prylar framme...

  • Svar på tråden Vad gör jag med min hopplösa katt???
  • Thu 2 Jan 2020 12:38
    #1

    Är båda kastrerade?

    Annars är det mer aktivering som gäller. Finns det möjlighet till att näta in balkongen?

    Kan katten klättra någonstans?

    Aktiveringsleksaker?

    Utevistelse?

  • Thu 2 Jan 2020 12:45
    #2
    Erkens mamma skrev 2020-01-02 12:38:20 följande:

    Är båda kastrerade?

    Annars är det mer aktivering som gäller. Finns det möjlighet till att näta in balkongen?

    Kan katten klättra någonstans?

    Aktiveringsleksaker?

    Utevistelse?


    Båda är kastrerade.

    Balkongen är innätad men de är inte där så ofta nu när det är kallt.

    Ett ganska högt klätterträd finns och används flitigt.

    De får gå ut när jag är hemma men nu på vintern vill hon komma in efter 10 minuter.

    Jag har provat köpa några olika sorters leksaker men det enda som de verkligen gillar är laserpekare och fjädervippa. Har du tips på något mer så tar jag gärna emot det.

    Kanske är det så enkelt att hon behöver vara ute mer men tycker det är för kallt och blött och därför inte får den fysiska aktiviteten hon behöver. Men även i somras/höstas när hon var ute mer hade hon samma beteende men jag tycker det har blivit värre senaste tiden.
  • Thu 2 Jan 2020 15:46
    #3

    Vad gör barnen med katten? Hur leker dom med katten?

    Visst kan hon sakna barnen, livet kanske blir lite Lite roligare när dom är med.

    Katter är smarta och kan lätt bli uttråkade. Om du alltid leker på samma sätt, apport med samma boll som kastas åt samma håll eller kör laserpekaren samma runda varje gång så räknar ju katten tillslut ut hur leken kommer bli med dig. Det kanske är lite roligt fortfarande men det blir ju ingen utmaning för katten. Om barnen helt plötsligt bygger en ny spännande koja, leker kurragömma eller pysslar med roliga prasslande saker så blir ju det spännande och roligt.

  • Thu 2 Jan 2020 22:43
    #4
    Päronträdet skrev 2020-01-02 15:46:21 följande:

    Vad gör barnen med katten? Hur leker dom med katten?

    Visst kan hon sakna barnen, livet kanske blir lite Lite roligare när dom är med.

    Katter är smarta och kan lätt bli uttråkade. Om du alltid leker på samma sätt, apport med samma boll som kastas åt samma håll eller kör laserpekaren samma runda varje gång så räknar ju katten tillslut ut hur leken kommer bli med dig. Det kanske är lite roligt fortfarande men det blir ju ingen utmaning för katten. Om barnen helt plötsligt bygger en ny spännande koja, leker kurragömma eller pysslar med roliga prasslande saker så blir ju det spännande och roligt.


    Barnen är så klart roligare än vad jag är. Framförallt den yngste är supertight med den här katten. Hon brukar ligga på hans säng när han bygger lego och jag hör hur han pratar med henne om vad han gör. Hon ska också alltid först in i hans rum på morgnarna och väcka honom. Det är väldigt gulligt. :)

    Jag är väl inte jättesugen på att behöva sitta på golvet en lång stund varje dag och bygga lego och prata med katten... men jag kan försöka vara lite mer fantasirik.
Svar på tråden Vad gör jag med min hopplösa katt???