• Tanten40

    Över 40 och vill ha ett gemensamt barn

    Jag har fyllt 40 och har 2 äldre barn, han har 2 sedan tidigare. Jag vill ha ett gemensamt men han är inte lika sugen. Jag känner klockan tickar och vill verkligen ha ett gemensamt. Vi har varit ihop i 2 år. Nån i liknande situation? Blev ni bittra när ni accepterade att han inte ville och valde att leva vidare utan barn ihop?

  • Svar på tråden Över 40 och vill ha ett gemensamt barn
  • Vevoz

    Att din kropp ens kan bli gravid, med ett friskt barn o klara en graviditet o förlossning vid 40+ är inte givet. Har en bekant som måste genomgå abort i vecka 16 nu pga att fostret inte är livsdugligt, hon är 35,fullt frisk o har barn sedan tidigare.

  • Twinmom13

    Här är det väl lite tvärtom.

    Jag är 42 och har två barn (6,5 åringar). Kände mig färdig, men så träffade jag en barnlös man som så gärna ville ha egna barn, så då fick det bli så.

    Var beredd på att vi skulle behöva få kämpa och ev ta till medicinsk hjälp, men 4 cykeln tog det och i slutet på januari är lillskruttan beräknad.

  • Eskobar77
    Hej

    Jag är precis 42 år fyllda och önskar också ännu ett barn. Har tre barn sedan tidigare men lever nu med en yngre man som inte har några barn och vi vill absolut ha ett gemensamt.
    Jag tog ut min spiral i april förra året och tidigare i höstas vände vi oss till en gynekolog för hjälp. Jag har nu kört fyra kurer Letrozol och tar en Ovitrelle-spruta innan äl. Det verkar som att jag ägglossar som jag ska men än har det inte tagit sig. Denna månaden testar jag Gonal F ( sprutor som man tar varje dag) för att sedan ta en Ovitrelle-spruta som vanligt. Stressen och tidspressen påverkar självklart negativt. Vi är öppna för ivf om det behövs och en första kontakt med kliniken är tagen.. ( Mitt första barn, som idag är nästan 12 år är ett ivf-barn, så jag vet precis hur det fungerar.)
    (¯`°?.¸ stolt mamma ¸.?°´¯)
  • Patricia4

    Hej

    Jag fyller 45 år och min pojkvän 44. Vi har varit tillsammans ett år och vill gärna försöka få ett gemensamt barn . Är rädd för missfall , att barnet inte är friskt , vad alla kommer att säga . Vi började förra veckan och jag är helt enkelt livrädd samtidigt som jag i hemlighet hoppas och ber att det går vägen . Längtar så efter en liten ??

  • nypan78

    Jag är 41år och vi har försökt.med syskon i 2 år. Har gjort 4 IVF också men äggkvalitet är så låg hos en 40plussare i allmänhet så det finns lite lite hopp. Blev spontant gravida också men valde abort.pga kromosomavvikelser, hemskt beslut att ta. Nu försöker vi tänka att det kanske.inte blir en till...i naturlig cykel är chanserna bara 5% i min ålder. Man får vara realistiskt...men ledsamt är det.

  • nypan78

    Jag är 41år och vi har försökt.med syskon i 2 år. Har gjort 4 IVF också men äggkvalitet är så låg hos en 40plussare i allmänhet så det finns lite lite hopp. Blev spontant gravida också men valde abort.pga kromosomavvikelser, hemskt beslut att ta. Nu försöker vi tänka att det kanske.inte blir en till...i naturlig cykel är chanserna bara 5% i min ålder. Man får vara realistiskt...men ledsamt är det.

  • gunbran

    Jag är 46, har tre barn sen tidigare och min nya man 41, har inga barn. För oss är inte problemet att den andre inte vill, vi båda önskar oss mest av allt ett gemensamt barn.

    Men samtidigt måste vi vara realistiska. Oddsen finns men är mycket små, så vi har naturligtvis pratat igenom att det kanske inte fungerar och då får vi acceptera det.

    Vi har ännu inte satt en gräns för när vi lägger ner försöken, men tanken finns i bakhuvudet hela tiden att man till slut får gilla läget.

  • Patricia4

    Ja jag fyller ju 45 nästa månad och funderar på det här med tidsbegränsning för hur många försök man ska ge . Den här månaden försöker vi aktivt men det känns tröstlöst . En läkare sa till mig att vi har 1/60 chans att lyckas . Åh herregud . Känner mig gammal och infertil

  • gunbran
    Patricia4 skrev 2020-04-19 10:59:59 följande:

    Ja jag fyller ju 45 nästa månad och funderar på det här med tidsbegränsning för hur många försök man ska ge . Den här månaden försöker vi aktivt men det känns tröstlöst . En läkare sa till mig att vi har 1/60 chans att lyckas . Åh herregud . Känner mig gammal och infertil


    Jag blev dock gravid förra året, då 45 år, men det slutade i missfall i v 7. Så det GÅR om man fortfarande ägglossar, det ska bara till det rätta ägget. Lycka till!
  • Patricia4

    Tack ! Ja hoppet är det sista som överger en . Jag hade dock fem missfall innan jag fick min dotter som fyller fem . Risken för missfall är stor.

    Funderar ni på omgivningens tyckanden ? Vi har inte berättat för ngn om våra försök . Mest för att jag inte tror det kommer gå ...

  • Eskobar77
    Patricia4 skrev 2020-04-21 07:47:37 följande:
    Tack ! Ja hoppet är det sista som överger en . Jag hade dock fem missfall innan jag fick min dotter som fyller fem . Risken för missfall är stor.
    Funderar ni på omgivningens tyckanden ? Vi har inte berättat för ngn om våra försök . Mest för att jag inte tror det kommer gå ...
    Jag tänker endel på att många skulle ha åsikter om jag skulle bli gravid pga min ålder ( år 42 nu). Sambon är dock 10 år yngre och har inga barn och många skulle samtidigt glädjas med honom tror jag.
    Jag tycker dock själva stressen att lyckas är det jobbigaste och det spelar nog in på oddsen att lyckas. Sätter, ofrivilligt, en spärr i hjärnan på att det inte kommer gå.
    (¯`°?.¸ stolt mamma ¸.?°´¯)
  • Patricia4

    Ja jag sätter också in samma spärr , mest för att skydda mig för att inte bli så ledsen . Ibland tänker jag att min kille och jag är så sent ute med allt ,varför träffades inte vi tidigare för ? Han ska dessutom bli morfar om ett par veckor och det påverkar mig också . Är det rimligt att skaffa barn när han sen är morfar ?

Svar på tråden Över 40 och vill ha ett gemensamt barn