• IdaSaida

Steriltekniker

Hej!

Jag har i många år jobbat som undersköterska på äldreboende. Känner att jag är sugen på annat nu. Funderar på att läsa till steriltekniker. Någon som jobbar som detta här inne. Och har lust och berätta hur en arbetsdag kan se ut. Är det tex tungt och stressigt?

• Svar på tråden Steriltekniker
  • Ballu

Vf inte utbilda dig till tandsköterska ts? Där har du också hand om sterilarbetet plus patientkontakt. Du har en bra bas som usk, och det kryllar av jobb...

• HeidiHR

Följer tråden! Ska söka utbildningen till hösten men hör gärna vad folk har att berätta.

Var i landet bor du ts? Jag bor i Sthlm och tänkte söka både Stockholm och Uppsala, båda distans.

• IdaSaida

Bor i västra götaland, så jag funderar på att söka till utbildningen i Uddevalla.

• IdaSaida

Bor i västra götaland, så jag funderar på att söka till utbildningen i Uddevalla.

• Miss A

Hejsan!

Jag jobbar som steriltekniker. Jag tycker det är ett väldigt roligt yrke. Man får ta väldigt mycket ansvar, se till att allt är gjort efter alla parametrar och se till att inget blir halvdant gjort. Jagtog examen i dec 2016 o har jobbar sedan dess. Började jobba på sjukhuset men bytte i augusti 2018 till folktandvården.

Sen är det självklart att när man kommer ut som nyutbildade så kommer det sticka i ögonen på folk man får slåss för der man vet och har lärt sig. Du kommer få höra saker som

"Tro inte att du kan komma hit o tala om för oss hur det ska vara"

"Tror du att du är bättre än oss som har jobbat här i över 20 år bara för att du har en s.k utb"

De kommer titta snett men i slutändan så kommer du visa att det du säger spelar roll o att det är viktigt för att inte göra vidare smittor.

För det gjorde jag, jag slogs blodig ibland för att få vissa människor att förstå hur viktigt yrket är.

Men som sagt, såna människor finns i alla yrken ????

Jag önskar dig lycka till o håller tummarna på att vi blir fler Steriltekniker i landet ????

• IdaSaida
    Miss A skrev 2020-01-03 07:36:57 följande:

Hejsan!

Jag jobbar som steriltekniker. Jag tycker det är ett väldigt roligt yrke. Man får ta väldigt mycket ansvar, se till att allt är gjort efter alla parametrar och se till att inget blir halvdant gjort. Jagtog examen i dec 2016 o har jobbar sedan dess. Började jobba på sjukhuset men bytte i augusti 2018 till folktandvården.

Sen är det självklart att när man kommer ut som nyutbildade så kommer det sticka i ögonen på folk man får slåss för der man vet och har lärt sig. Du kommer få höra saker som

"Tro inte att du kan komma hit o tala om för oss hur det ska vara"

"Tror du att du är bättre än oss som har jobbat här i över 20 år bara för att du har en s.k utb"

De kommer titta snett men i slutändan så kommer du visa att det du säger spelar roll o att det är viktigt för att inte göra vidare smittor.

För det gjorde jag, jag slogs blodig ibland för att få vissa människor att förstå hur viktigt yrket är.

Men som sagt, såna människor finns i alla yrken ????

Jag önskar dig lycka till o håller tummarna på att vi blir fler Steriltekniker i landet ????

Tack snälla för ditt svar! = )

Låter tufft i början, att bli ifrågasatt osv. Jag tycker det kan vara mkt sånt även inom äldrevården. Klimatet har blivit hårdare både psykiskt å fysiskt. Hade ju hoppats på att få slippa för mkt sånt, om jag "sadlar om" till nåt annat, som steriltekniker. Men jag kanske får tänka om då. Får grunna lite till.
Svar på tråden Steriltekniker