• Anonym (Tandläkarskräck)

Tandimplantat framtand, erfarenhet?

Hej!

Min krona har lossnat och jag kommer behöva göra ett implantat istället istället på min ena framtand. Är det någon som har erfarenhet av det? Vad bör jag tänka på? Vad önskar du att du hade vetat före operationen? Tog du lugnande? Gör det ont? 

• Svar på tråden Tandimplantat framtand, erfarenhet?
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Tandläkarskräck) skrev 2020-01-02 14:36:10 följande:

Hej!

Min krona har lossnat och jag kommer behöva göra ett implantat istället istället på min ena framtand. Är det någon som har erfarenhet av det? Vad bör jag tänka på? Vad önskar du att du hade vetat före operationen? Tog du lugnande? Gör det ont? 

Men varför gör du inte bara en ny krona och sätter dit. Implantat är inte bara dyrt, det kan gå fel också. 
  • Anonym (Tandhyg.)

Det kommer gå bra. Din tandläkare har koll på läget! Du får självklart bedövning, berätta för tandläkaren om din oro.

• Anonym (Tandläkarskräck)
    Anonym (Ebba) skrev 2020-01-02 15:05:35 följande:
    Men varför gör du inte bara en ny krona och sätter dit. Implantat är inte bara dyrt, det kan gå fel också. 
    Ah, smart. Problemet är att de idag hos tandläkaren inte kunde avgöra om det är en lös krona eller lös rot/gammal tand den sitter på. Men om det bara är kronan som är lös kanske en ny krona är stabilare än att sätta fast den gamla. 
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Tandläkarskräck) skrev 2020-01-02 15:49:15 följande:
    Ah, smart. Problemet är att de idag hos tandläkaren inte kunde avgöra om det är en lös krona eller lös rot/gammal tand den sitter på. Men om det bara är kronan som är lös kanske en ny krona är stabilare än att sätta fast den gamla. 
    Kronor kan hålla ett bra tag men ibland måste man byta ut dem. Nej, behåll själva tanden om du kan. Den egna tanden med rot är bra mycket stabilare och säkrare än att skaffa tandimplantat. 

Tandläkaren får väl ta av själva kronan först och sen inspektera och röntga för att avgöra innan de kan ta ett beslut om något så drastiskt som implantat. Under tiden medans du väntar på antingen eller så får du ha en tillfällig krona. 
Svar på tråden Tandimplantat framtand, erfarenhet?