• matf

    Storlek på vintermössa till nyfödd?

    Ska ha bebis i slutet av mars och har köpt en lite varmare mössa som är fodrad, har även tunnare att ha när det är milt ute. Den jag köpte kommer från newbie i storlek 40/42, vet att det finns en mindre som är 38/40 men den fanns inte när jag skulle köpa så tänkte hellre lite för stort än nått som inte passar. Det är ju svårt o veta huvudomfång på bebis innan födseln, men ni som har erfarenhet, tror ni denna mössa i 40/42 ändå kommer funka? Förstår att den kanske är lite stor men kanske inte farligt? Eller vad säger ni? Borde jag köpa en annan(kan ej lämna tillbaka var nån månad sedan jag köpte)

  • Svar på tråden Storlek på vintermössa till nyfödd?
  • viseversa

    Farligt är det inte men är den för stor så glipar den runt huvudet och blåser det så blåser det in under mössan. Mina barn har haft mellan 34-38cm huvudomfång som nyfödda. Så jag hade nog försökt köpa en lite mindre för dom första 2 veckorna. 

  • Aamon

    Tror den kommer bli för stor. Tror dock knappt du behöver en varmare mössa i slutet på mars...

  • Anonym (K)

    Om den tunnare mössan är i mindre storlek och overallen har luva hade jag satsat på det istället för en tjock mössa. Men det beror väl lite på var du bor också, hur kallt det är i mars. Å andra sidan är det vanligare att man klär barnen för varmt än för kallt.

  • Solblomma30

    Mina knoddar har haft mellan 34-36 i huvudomfång när de fötts och 40-42 har de haft först efter ca 2 månader (pojkarna bara, inte flickorna som kanske varit på 38 cm då). Så jag hade satsat på en mindre mössa. Ofta är det ju lite stretch i tyget så att bebisen kan ha den en längre period ändå :)

Svar på tråden Storlek på vintermössa till nyfödd?