• Sanjaja

    Blir aldrig gravid

    Har sån ångest, jag Och min sambo har försökt få barn i 3 år ni och sökte hjälp pga barnlöshet för drygt ett år sedan...man hittade inget fel på varken min sambo el mig, tycker dock inte man gjort så stor utredning då vi har ett barn sedan tidigare, känns som dom inte tar oss på allvar :(

    Vi gick vidare med en ivf privat och misslyckades, blev inte ens gravid trots att man satte in ett embryo som hade god kvalite, vill veta varför det inte går och varför vi inte blir gravida, vill inte betala en till ivf om det kommer gå lika....

    Någon som varit med om liknande el är i samma situ?

    Jag känner ingen lust till något just nu, alla blir gravida hit och dit men för mig känns det helt omöjligt:(

  • Svar på tråden Blir aldrig gravid
  • Anonym (E)

    Hur gamla är ni?

    Har du gjort mensblodstestet?

    Hysteroskopi?

    Har de gjort kromosomanalys på er?

    Kollat om du har överaktivt immunförsvar?

    Kollat om du har gener som ger ökad risk för blodproppar?

    Kollat DNA fragmentering på spermierna?

    Hur många ägg fick ni ut, hur många var mogna, hur många befruktades (vanlig ivf eller gjordes ICSI), hur många blastocyster fick ni, något till frysen? När (vilken dag) droppade embryona av?

  • Sanjaja
    Anonym (E) skrev 2020-01-02 23:17:59 följande:

    Hur gamla är ni?

    Har du gjort mensblodstestet?

    Hysteroskopi?

    Har de gjort kromosomanalys på er?

    Kollat om du har överaktivt immunförsvar?

    Kollat om du har gener som ger ökad risk för blodproppar?

    Kollat DNA fragmentering på spermierna?

    Hur många ägg fick ni ut, hur många var mogna, hur många befruktades (vanlig ivf eller gjordes ICSI), hur många blastocyster fick ni, något till frysen? När (vilken dag) droppade embryona av?


    Vad är mensblodstestet? Och vad är kromosomanalys?

    Dom har tagit blodprov som visat bra men vet ej vad exakt dom kollat samt ultraljud, hur kollar man immunförsvaret?

    Spermaprovet va bra hos min sambo...

    Vi fick 8 blastocyter till frysen och har 6 kvar nu....vi stoppade aldrig in något färskt utan har provat två frusna nu utan resultat och inget svar på vad som är fel heller....

    Är 36 år...
  • Anonym (E)
    Sanjaja skrev 2020-01-02 23:28:09 följande:

    Vad är mensblodstestet? Och vad är kromosomanalys?

    Dom har tagit blodprov som visat bra men vet ej vad exakt dom kollat samt ultraljud, hur kollar man immunförsvaret?

    Spermaprovet va bra hos min sambo...

    Vi fick 8 blastocyter till frysen och har 6 kvar nu....vi stoppade aldrig in något färskt utan har provat två frusna nu utan resultat och inget svar på vad som är fel heller....

    Är 36 år...


    Mensblodtest är ett prov man får skicka iväg till grekland för analys. Man kan ha infektioner som inte dyker upp på vanliga prover här i Sverige. Infektioner som kan orsaka att man inte bli gravid alternativt får upprepade missfall.

    Kromosomanalys är ett blodprov där de kollar era kromosomer. Det kan hända att ni har kromosomfel som inte ayns på er men som ger nästan enbart embryon med kromosomfel och dessa blir oftast antingen ingen graviditet alls eller missfall. Det brukar ofta ingå i fertilitetsutredning.

    Immunförsvaret kollar man genom blodprov men det har ni med högsta sannolikhet inte blivit screenade för om ni gjort utredningen här i Sverige.

    Spermaprovet kan se bra ut, men ändå kan spermierna ha hög dna-fragmentering. Det är inget som syns på vanligt spermaprov.

    Ni har fått väldigt bra resultat med embryona. Skulle gissa att det antingen beror på otur (ni bör fortsätta med de frysta, det är trots allt bara ca. 30-50% chans att lyckas per embryoåterföring), att embryona har kromosomfel, att du har infektioner (gör mensblodtestet) eller att du har något som hindrar i livmodern (gör ev. hysteroskopi för att utesluta detta). Det kan även bero på ditt immunförsvar. Har man överaktivt immunförsvar attackerar kroppen embryona (och till och med spermier) så de inte får en chans att fästa och bli graviditet, alternativt resulterar i missfall (och attackerar lroppen spermierna blir det inte ens embryon naturligt).

    Om jag var du skulle jag börja med att göra mensblodtestet.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2020-01-03 00:02:55 följande:

    Mensblodtest är ett prov man får skicka iväg till grekland för analys. Man kan ha infektioner som inte dyker upp på vanliga prover här i Sverige. Infektioner som kan orsaka att man inte bli gravid alternativt får upprepade missfall.

    Kromosomanalys är ett blodprov där de kollar era kromosomer. Det kan hända att ni har kromosomfel som inte ayns på er men som ger nästan enbart embryon med kromosomfel och dessa blir oftast antingen ingen graviditet alls eller missfall. Det brukar ofta ingå i fertilitetsutredning.

    Immunförsvaret kollar man genom blodprov men det har ni med högsta sannolikhet inte blivit screenade för om ni gjort utredningen här i Sverige.

    Spermaprovet kan se bra ut, men ändå kan spermierna ha hög dna-fragmentering. Det är inget som syns på vanligt spermaprov.

    Ni har fått väldigt bra resultat med embryona. Skulle gissa att det antingen beror på otur (ni bör fortsätta med de frysta, det är trots allt bara ca. 30-50% chans att lyckas per embryoåterföring), att embryona har kromosomfel, att du har infektioner (gör mensblodtestet) eller att du har något som hindrar i livmodern (gör ev. hysteroskopi för att utesluta detta). Det kan även bero på ditt immunförsvar. Har man överaktivt immunförsvar attackerar kroppen embryona (och till och med spermier) så de inte får en chans att fästa och bli graviditet, alternativt resulterar i missfall (och attackerar lroppen spermierna blir det inte ens embryon naturligt).

    Om jag var du skulle jag börja med att göra mensblodtestet.


    Ev. hade jag även gjort hysteroskopi. Det kan finnas saker i livmodern som hindrar embryon från att fästa. Polyper, myom, rester från tidigare graviditet, ärrvävnad osv.
  • Jagochdublirvi

    Ibland så fungerar det bara inte och man kan inte säga varför. Många har dock fått hjälp utomlands, känns som om sannolikheten till att bli gravid är betydligt större om man tar hjälp utanför Sverige och då framförallt Grekland.

    Men för oss så tog det två ivf-försök. Det gäller att inte ge upp! Första försöker fick vi ut 15-16 ägg, minns inte riktigt. 10 befruktades.1 stoppades in på dag 3, ingen av de övriga fortsatte att växa trots att flera av dom var riktigt fina enligt läkaren. Andra försöket fick vi ut lika många ägg. 10 befruktades, fem klarade sig till dag 3, en tillbaka (och blev en liten tjej), tre klarade sig till dag fem och frystes in. Min man ville inte ha fler barn så de fick sen kasseras, eller om de gick vidare till forskning, vet jag inte. Då hade vi försökt i två år innan vi sökte hjälp och egentligen fanns det inte så värst mycket som skulle orsakat att vi inte lyckades själva

  • Sanjaja
    Anonym (E) skrev 2020-01-03 00:02:55 följande:

    Mensblodtest är ett prov man får skicka iväg till grekland för analys. Man kan ha infektioner som inte dyker upp på vanliga prover här i Sverige. Infektioner som kan orsaka att man inte bli gravid alternativt får upprepade missfall.

    Kromosomanalys är ett blodprov där de kollar era kromosomer. Det kan hända att ni har kromosomfel som inte ayns på er men som ger nästan enbart embryon med kromosomfel och dessa blir oftast antingen ingen graviditet alls eller missfall. Det brukar ofta ingå i fertilitetsutredning.

    Immunförsvaret kollar man genom blodprov men det har ni med högsta sannolikhet inte blivit screenade för om ni gjort utredningen här i Sverige.

    Spermaprovet kan se bra ut, men ändå kan spermierna ha hög dna-fragmentering. Det är inget som syns på vanligt spermaprov.

    Ni har fått väldigt bra resultat med embryona. Skulle gissa att det antingen beror på otur (ni bör fortsätta med de frysta, det är trots allt bara ca. 30-50% chans att lyckas per embryoåterföring), att embryona har kromosomfel, att du har infektioner (gör mensblodtestet) eller att du har något som hindrar i livmodern (gör ev. hysteroskopi för att utesluta detta). Det kan även bero på ditt immunförsvar. Har man överaktivt immunförsvar attackerar kroppen embryona (och till och med spermier) så de inte får en chans att fästa och bli graviditet, alternativt resulterar i missfall (och attackerar lroppen spermierna blir det inte ens embryon naturligt).

    Om jag var du skulle jag börja med att göra mensblodtestet.


    Tack! Känns som jag inte fått hjälp med något av dom grekerna du skrivit att man bör utreda....vet inte om vi ska prova ta ett till embryo från frysen eller om man ska kolla upp det där mensblodtestet först... vet du om man brukar kunna göra såna på ivf-kliniker? Alltså privata?
  • Sanjaja
    Jagochdublirvi skrev 2020-01-03 00:11:22 följande:

    Ibland så fungerar det bara inte och man kan inte säga varför. Många har dock fått hjälp utomlands, känns som om sannolikheten till att bli gravid är betydligt större om man tar hjälp utanför Sverige och då framförallt Grekland.

    Men för oss så tog det två ivf-försök. Det gäller att inte ge upp! Första försöker fick vi ut 15-16 ägg, minns inte riktigt. 10 befruktades.1 stoppades in på dag 3, ingen av de övriga fortsatte att växa trots att flera av dom var riktigt fina enligt läkaren. Andra försöket fick vi ut lika många ägg. 10 befruktades, fem klarade sig till dag 3, en tillbaka (och blev en liten tjej), tre klarade sig till dag fem och frystes in. Min man ville inte ha fler barn så de fick sen kasseras, eller om de gick vidare till forskning, vet jag inte. Då hade vi försökt i två år innan vi sökte hjälp och egentligen fanns det inte så värst mycket som skulle orsakat att vi inte lyckades själva


    Tack! Känns skönt att höra att det kan gå på andra försöket trots att första inte tog sig, jag känner sån hopplöshet just nu...mkt för jag inte känner att dom utrett så mkt kring varför det inte går och därför kändes det som ett så stort nederlag när inte ens ivf funkade :(((

    Men du blev alltså gravid vid andra insättningen?
  • Jagochdublirvi
    Sanjaja skrev 2020-01-03 20:11:23 följande:

    Tack! Känns skönt att höra att det kan gå på andra försöket trots att första inte tog sig, jag känner sån hopplöshet just nu...mkt för jag inte känner att dom utrett så mkt kring varför det inte går och därför kändes det som ett så stort nederlag när inte ens ivf funkade :(((

    Men du blev alltså gravid vid andra insättningen?


    Andra ivf:ens första insättning, dvs från ett ?färskt? 3-dagars. De frysta kom aldrig till användning. Men så länge det finns fler embryon kvar så finns det ju möjlighet att det lyckas för er! Bara för att allt vid insättning ser bra ut så kan det ändå sluta med att det inte blir någon bebis, inget ovanligt med det. Skulle jag vara du skulle jag inte börja oroa mig förrän efter några fler försök.
  • Jordfelsbrytaren

    Hoppas att det löser sig för er.

    Ge inte upp. Förhoppningsvis bara händer det snart när ni minst anar det :)

  • Anonym (E)
    Sanjaja skrev 2020-01-03 20:08:09 följande:

    Tack! Känns som jag inte fått hjälp med något av dom grekerna du skrivit att man bör utreda....vet inte om vi ska prova ta ett till embryo från frysen eller om man ska kolla upp det där mensblodtestet först... vet du om man brukar kunna göra såna på ivf-kliniker? Alltså privata?


    Jag hade gjort mensblodtestet först. Dumt att slösa embryon innan man testat. Visar det sig att du har något får ni båda (du och din partner) en 30-dagars antibiotikakur. Jag har själv gjort testet och det visade att jag hade två infektioner som båda två orsakar svårigheter att bli gravid och missfall. Av frysta embryoinsättningen direkt efter antibiotikakuren fick jag (levande) barn. Kanske pga att infektionerna var borta, kanske inte (men det känns så då vi hade försökt i flera år innan utan att lyckas). Kan vara en bra grej att utesluta i alla fall.

    Nej det går inte att göra trstet här utan du får skicka det utomlands på egen hand. Du köper en urinprovburk på apoteket, samlar upp mensblod i den och häller i lite koksaltlösning (typ linsvätska) och skickar på posten till klinik i Grekland. Infon finns här, välj provet som innefattar alla proverna:

    www.ivfserum.com/infection-screening/
Svar på tråden Blir aldrig gravid