• lillmalin84

    Sjukskrivning tvillinggraviditet

    Jag har försökt läsa och funderar mycket över det här med att sjukskriva sig under tiden man väntar tvillingar men kommer inte riktigt fram till något vettigt så nu vänder jag mig till er.


    Jag väntar enäggstvillingar som har gemensam yttre hinnsäck, men varsin egen inre samt att de delar på moderkakan. Är nu i v 22 (v21+3).


    Jobbar administrativt i en chefsliknande position och personalansvar med en del stress och mycket arbete under tidspress periodvis (ofta). Arbete vid datorn mestadels hela dagarna.

    Nu har jag börjat känna mig lite trött, både i kropp och knopp, och klurar på hur länge till jag ska orka arbeta?
    Förstått att många blir sjukskrivna antingen hel- eller deltid från ca v25?


    Hur tänker ni? Hur länge ska man "stå ut" ? Ryggen känns jättetrött efter en hel dag trots att jag försöker varva sittandet med att stå, och givetvis är jag trött i huvudet också eftersom jag aldrig får sova en hel natt. Men vill heller inte gå hem för tidigt och skrota runt utan någon mening...


     


    Tacksam för alla era tankar och om ni vill dela med er av egen erfarenhet :)

  • Svar på tråden Sjukskrivning tvillinggraviditet
  • Anonym (Mamma)

    Kanske satsa på att bli sjukskriven på halvtid? Det finns ingen exakt vecka när man "får" bli sjukskriven, det beror på dina behov.

  • Anonym (Beror på)

    Det beror ju på.

    En läkare kan nog sjukskriva dig från nu men f.kassan kanske inte godkänner sjukpeng bara gör att du blir sjukskriven. Dom är väldigt svåra och allt hänger på handläggare.

    Vissa gravida får lättare igenom beviljad sjukpeng än andra.

    Mycket hänger på hur du skriver när du ansöker och hur noggrant din läkare skriver anledning till varför du bör vara sjukskriven.

    En av mina vänner väntade tvillingar och hon jobbar på akuten.

    Hon var sjukskriven v.7-v.12 pga illamående men sen fick hon jobba. Trotts tungt arbete och värk i kroppen, svåra sammandragningar och foglossning blev hon inte beviljad sjukpeng. Däremot fick hon graviditetspenning från v.32.

    Så mitt råd till dig är att skriva noga och varför du inte kan jobba och utföra de sysslor som du gör

  • LFF
    lillmalin84 skrev 2020-01-03 14:59:05 följande:

    Jag har försökt läsa och funderar mycket över det här med att sjukskriva sig under tiden man väntar tvillingar men kommer inte riktigt fram till något vettigt så nu vänder jag mig till er.


    Jag väntar enäggstvillingar som har gemensam yttre hinnsäck, men varsin egen inre samt att de delar på moderkakan. Är nu i v 22 (v21+3).


    Jobbar administrativt i en chefsliknande position och personalansvar med en del stress och mycket arbete under tidspress periodvis (ofta). Arbete vid datorn mestadels hela dagarna.

    Nu har jag börjat känna mig lite trött, både i kropp och knopp, och klurar på hur länge till jag ska orka arbeta?
    Förstått att många blir sjukskrivna antingen hel- eller deltid från ca v25?


    Hur tänker ni? Hur länge ska man "stå ut" ? Ryggen känns jättetrött efter en hel dag trots att jag försöker varva sittandet med att stå, och givetvis är jag trött i huvudet också eftersom jag aldrig får sova en hel natt. Men vill heller inte gå hem för tidigt och skrota runt utan någon mening...


     


    Tacksam för alla era tankar och om ni vill dela med er av egen erfarenhet :)


    Du har en högriskgraviditet iom att du väntar enäggstvillingar och risken för komplikationer och förtidsbörd är hög.

    Prata med din BM om att få tid för ett läkarbesök. Tvillingklubben anser att man bör bli sjukskriven på heltid från v25 då det är en stor påfrestning på kroppen att vara gravid med tvillingar. Oftast har man ju samma SF-mått som en fullgången enlingsgravid redan i v30.

    Jag jobbade som receptionist när jag var gravid med mina killar för 7 år sedan. När jag var i v30 tvingade min BM mig till sjukskrivning. Då hade jag pratat med läkaren om det redan en gång tidigare, innan semestern. Jag hade inga större prblem med stress eller att jag hade sammandragningar eller sömnproblem (hade en otroligt problemfri graviditet) men när jag varit hemma i nån vecka efter sjukskrivningen var det som att jag insåg hur otroligt slut jag var i kroppen. Att gå 1,5km med hunden tog över 30 minuter (för att ta ett exempel). 

    Så jag skulle börja med att prata med BM. Och se till att det står just att det är en högriskgraviditet med risk för förtidsbörd på sjukskrivningsintyget!

    Det brukar vara svårt att bli sjukskriven som gravid men generellt inte för en tvillinggravid.

    Och välkommen in i en galen värld med mycket dårskap och fart Hjärta
Svar på tråden Sjukskrivning tvillinggraviditet