• Anonym (TS)

    Kan jag som icke vårdnadshavare få kallelser till tandläkare, BVC etc?

    Jag har inte vårdnaden om mina barn.

    Jag vill ibland följa med på läkarbesök etc med barnen och deras mamma brukar informera mig om tiderna men ibland glömmer hon. Kan inte jag som inte är vårdnadshavare få kallelser till dessa besök också?

    Kan jag som inte vårdnadshavare åka till läkare med mitt barn om denne blir sjuk under mitt umgänge?

  • Svar på tråden Kan jag som icke vårdnadshavare få kallelser till tandläkare, BVC etc?
  • Cheescake

    Du kan nog tyvärr inte få kallelser till läkarbesök, tandläkaren etc om du inte är vårdnadshavare.

    Självklart kan och ska du åka till läkaren om ditt barn är sjuk bär du har umgänge. Det är en självklarhet för alla som var hand om ett barn oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.

  • Anonym (TS)
    Cheescake skrev 2020-01-03 20:16:28 följande:

    Du kan nog tyvärr inte få kallelser till läkarbesök, tandläkaren etc om du inte är vårdnadshavare.

    Självklart kan och ska du åka till läkaren om ditt barn är sjuk bär du har umgänge. Det är en självklarhet för alla som var hand om ett barn oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.


    Ja, men kan jag som icke vårdnadshavare boka ett besök för t ex ögoninflammation? Jag får ju inte ta del av journaler och kan inte hämta ut medicinen på recept själv så ska egentligen vårdnadshavaren gå på dessa besök?

    Jag får t ex inte boka in enskilt utvecklingssamtal inte ens med vårdnadshavaren samtycke. Jag får vara med på utvecklingssamtal med vårdnadshavaren men lärarna bokar ändå in enskilt med vårdnadshavaren efter vårt möte för att prata om sådant som inte "får" beröra mig t ex att de har oro för barnets beteende i skolan.
  • Cheescake
    Anonym (TS) skrev 2020-01-04 01:30:18 följande:

    Ja, men kan jag som icke vårdnadshavare boka ett besök för t ex ögoninflammation? Jag får ju inte ta del av journaler och kan inte hämta ut medicinen på recept själv så ska egentligen vårdnadshavaren gå på dessa besök?

    Jag får t ex inte boka in enskilt utvecklingssamtal inte ens med vårdnadshavaren samtycke. Jag får vara med på utvecklingssamtal med vårdnadshavaren men lärarna bokar ändå in enskilt med vårdnadshavaren efter vårt möte för att prata om sådant som inte "får" beröra mig t ex att de har oro för barnets beteende i skolan.


    Om sitt barn får ex ögoninflammation på ditt umgänge och behöver vård så är det självklart att du har barnet till läkaren.
  • Anonym (A)
    Cheescake skrev 2020-01-03 20:16:28 följande:
    Du kan nog tyvärr inte få kallelser till läkarbesök, tandläkaren etc om du inte är vårdnadshavare.

    Självklart kan och ska du åka till läkaren om ditt barn är sjuk bär du har umgänge. Det är en självklarhet för alla som var hand om ett barn oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.
    Håller med
  • Anonym (Nej)

    Nej du kan inte få kallelser eftersom du inte är juridiskt ansvarig för barnet. Om ni föräldrar ändå har ett så bra samarbete och du vill vara delaktig så kanske ni ska fundera över att ordna så att vårdnaden blir gemensam?

Svar på tråden Kan jag som icke vårdnadshavare få kallelser till tandläkare, BVC etc?