• Anonym (...)

Kunde ditt barn läsa när barnet började förskoleklass?

Har en son som ska börja förskoleklass till hösten och jag håller på tränar honom att börja läsa. Kunde era barn läsa när barnet började förskoleklass?

• Svar på tråden Kunde ditt barn läsa när barnet började förskoleklass?
  • Anonym (Pappa)

Äldsta kunde läsa men förstod inte vad han läste. Han hade inget sammanhang i det han läste.

Nästa kunde inte läsa. Han hade fokuserat på motoriken istället.

Den tredje kunde läsa och förstå men inget avancerat.

Yngsta kunde läsa och läste som en häst travar på ganska hög nivå. Däremot var hon inte alls intresserad av motoriken.

• Jill 79

Inte alls. Hon kunde några bokstäver och typ sitt namn. Vi hade inte tränat så mycket alls hemma innan. Hon knäckte läskoden redan under första terminen och nu i första klass så läser hon riktigt bra.

• Anonym (julia)

Vad är det för poäng att barnet ska gå i skolan om du tänkt utbilda honom själv?

• Anonym (2 barns mor)

Första läste som femåring, övade hemma och på förskolan.
    Den yngre kunde bara skriva sitt namn vid skolstart.
    Knäckte läskoden efter kanske halva förskoleklassåret.
    Barn är olika.

• Limajo

Den ene kunde läsa/skriva lite, den andre inte alls. Det har varit deras fallenhet och intresse som fått styra.

• Anonym (Inga barnn)

Jag har inga barn men jag vet i varje fall att jag själv inte kunde läsa när jag började förskoleklass. Inte ens när vi började ettan. Vi lärde oss lite av alfabetet under förskolelassen men bara typ två i klassen kunde läsa litegrann innan ettan och kanske fem kunde ta sig igenom hela alfabetet utan problem.

Men detta var för typ 15 år sedan så...

• Anonym (Helmina)

Nej. Han kunde räkna till 100 och kan alla siffror mellan 1-100, även enklare mattetal, men det är enbart för att han har ett stort intresse för siffror. Vi har inte lärt honom. Bokstäver är han totalt ointresserad av så det hade inte gått att lära honom hemma ens om vi hade försökt.

• Gasellen87

Dottern började i höstas, hon har varit intresserad av bokstäver och siffror sedan hon va runt 4 år. Dock har vi aldrig tränat direkt utan allt på hennes intiativ. Hon kunde alla bokstäver och siffror när hon började. Var även duktig på att skriva och kunde läsa kortare ord. Sonen är 4,5 år och inte ett dugg intresserad. Kan inte skriva sitt namn och kan inga bokstäver. Barn är olika men de allra flesta lär sig läsa och skriva bra ändå. Ofta kan de som ligger långt fram falla tillbax och andra gå om sen så inte säkert det är en "fördel" att kunna mycket i tidig ålder.

Känns lite som en statusgrej, att ens barn kan läsa tidigt.

• sextiotalist

Nej. Han var sen med både att läsa och räkna.

Det var jobbigt de första åren, men i slutändan spelade det ingen roll.

• jeanette02

Nej det kunde ingen av mina barn. Men de kunde bokstäver och siffror och stava sina namn. Sedan lärde sig en av det snabbt i förskoleklass. De andra först i slutet av åk 1 ca som de knäckte läskoden ordentligt. Stressa inte över detta är mitt tips ts.

Nu har mina barn en väldigt bra läsförståelse och läser mycket och det är jag väldigt glad över och uppmuntrar.

• Anonym (Olika3)

Barn 1 läste riktigt bra när han började förskoleklass, barn 2 kunde knappt känna igen en bokstav. Nivån på deras läsning var ändå samma när de vid 10 blev riktiga bokmalar.

Barn 3 kunde läsa lite grann vid 6 år men nu när han är 12 läser han inte en rad om han inte måste.

Slutsats: om de lär sig vid 5,6 fler 7 spelar ingen roll. Det viktiga för deras läsning är om de har eget driv att fortsätta.

• fjanten

Min bror lärde sig läsa som treåring. Vad hände? Han blev totalt uttråkad i skolan när de sedan höll på att lära sig bokstäver, medan han kunde läsa tolkiens böcker men tvingades traggla A-B-C.

Jag kunde inte en enda bokstav när 6-årsverksamheten började.

Av oss två har det i slutändan gått 'bäst' för mig (sett till betyg och utbildning).

Med det sagt: oroa dig inte - att läsa eller skriva innan förskoleklass måste inte vara bättre och att inte kunna det behöver inte vara sämre.

• Tangent

Nej, mitt barn kunde inte läsa.

Nästa alla andra barn i klassen kunde läsa, så det blev inte bra för sonen. Ångrade verkligen att jag inte orkat lära honom läsa.

• Anonym (Förskollärare)

Båda mina har läst som 4-åringar, och då har jag kanske suttit med dem en halvtimme sammanlagt och knäckt läskoden.

Finns det ett visst eget intresse och du vet hur du ska göra som vuxen går det lätt.

Svar på tråden Kunde ditt barn läsa när barnet började förskoleklass?