• ncm

    Vilken bank?

    Hej!

    Jag har fått en liten dotter och vill nu öppna ett sparkonto till henne. Är det någon som kan rekommendera vilken bank jag ska välja? Vad är det jag ska tänka på?

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Vilken bank?
  • Tonårsmamman1

    Om du inte vill använda din vanlig bank, så öppna en ISK i Avanza. De har ett bra utbud på fonder, många med riktigt låga avgifter och en gratisfond. Det är  dessutom courtagefritt att handla aktier upp till 50 000 kr. Nordnet har ett liknande upplägg.

  • Spanguolis

    Håller med. ISK konto på Avanza, köp Avanza Zero som är enda kostnadsfri fond så länge och fyll på varje månad. Den investerar i stora svenska företag som HM, Volvo, Atlas Copco med mera. Jag själv valde SPP aktiefond USA, låg avgift och får 500 bolag från USA, de största såklart :) Du kan se enskilda svenska bolag jag köpte på min blogg. 


  • snedtak

    Sparkonto är bra för sparande på kortare sikt, men över längre tid minskar pengarnas värde eftersom inflationen är högre än räntan på sparkontot. På nischbankerna kanske du kan få ett sparkonto med upp till 0,9-1% ränta. När inflationen samtidigt är 2% innebär det att pengarnas värde minskar över tid.

    Satsa på en aktiefond eller liknande med låga avgifter om du tänker dig att spara på lång sikt, tex till barnets 18-årsdag. Om du sparar på kort sikt för att kunna köpa cykel, skicka på segelläger, etc. så är sparkonto ändå bättre.

  • Noname00

    Prata med din bank och säg att du vill börjar spara åt din dotter i fonder så hjälper dom
    Som andra säger spara inte på konto du går miste om bra avkastning, fonder kommer vara värt mer även om det går ned i perioder det kommer vända både upp och ned.
    Men på lång sikt kommer du ligga mer + än vad det någonsin kommer att göra på sparkonto.

  • Noname00
    ncm skrev 2020-01-04 16:34:57 följande:

    Hej!

    Jag har fått en liten dotter och vill nu öppna ett sparkonto till henne. Är det någon som kan rekommendera vilken bank jag ska välja? Vad är det jag ska tänka på?

    Tacksam för svar! :)


    Vilken bank har du?
  • Iarwain

    Som skrivits tidigare, spara inte åt barnet på sparkonto långsiktigt.
    Inflationen äter upp alla pengarna.

    Spara i globala fonder, de går upp och ned men långsiktigt så har de över lång tidsperiod gett 7-12% årlig avkastning.

  • Bloggerska

    Varför göra otjänsten att spara i sparkonto? Kollar jag rätt (källa https://xn--bstasparkontot-5hb.se/sparkonto-med-insattningsgaranti/ ) så får du som bäst 0,65 % ränta med insättningsgaranti hos Avanza just nu. Det är lägre än inflationen vilket innebär att pengarna kommer att minska i värde. 

    För att få avkastning måste det finnas risk. Satsa på aktiefonder och spara regelbundet! Din dotter kommer att bli mkt tacksam!

Svar på tråden Vilken bank?