• K Kalle

    Letar recept på fruktmousse med endast äggvita!

    Jag har en ny kollega som är mjölkprotein-allergisk. Tänkte bjuda kollegorna på tårta med fruktmousse och jag vet att det finns såna utan grädde, med äggvitor och gelatin, men hittar inget recept. Nån som har ett?

  • Svar på tråden Letar recept på fruktmousse med endast äggvita!
  • LillaStumpan0

    Hej,

    Ska du göra en vanlig tårtbotten?

    Tänk i så fall på att tex smör innehåller mjölkprotein. Byt bara ut mot mjölkfritt smör.

    Vg. Moussen så kan du bara byta ut grädden mot soyagrädde. Har fungerat när jag gjort till min son som är så väl äggallergiker som mjölkproteinallergiker.

    Gjorde själv vitchoklad mousse till nyår.

    Veganskchoklad, alpro soyagrädde och vegansk färskost.

    Likaså funkar det klockrent med ?frozen cheesecake?.

    Visst är det lite trixigt innan man lärt sig vad man ersätter med - men så otroligt uppskattat av dem som är allergiska när någon engagerat sig för deras skull.

    Det värmer i mitt hjärta att läsa att du tänker på din nya kollega, och inte vill göra skillnad på det du serverar dem, så fint gjort!

    Lycka till!

  • K Kalle
    LillaStumpan0 skrev 2020-01-04 19:10:54 följande:

    Hej,

    Ska du göra en vanlig tårtbotten?

    Tänk i så fall på att tex smör innehåller mjölkprotein. Byt bara ut mot mjölkfritt smör.

    Vg. Moussen så kan du bara byta ut grädden mot soyagrädde. Har fungerat när jag gjort till min son som är så väl äggallergiker som mjölkproteinallergiker.

    Gjorde själv vitchoklad mousse till nyår.

    Veganskchoklad, alpro soyagrädde och vegansk färskost.

    Likaså funkar det klockrent med ?frozen cheesecake?.

    Visst är det lite trixigt innan man lärt sig vad man ersätter med - men så otroligt uppskattat av dem som är allergiska när någon engagerat sig för deras skull.

    Det värmer i mitt hjärta att läsa att du tänker på din nya kollega, och inte vill göra skillnad på det du serverar dem, så fint gjort!

    Lycka till!


    Sojagrädde är inte gott. Jag vill inte byta ut något i moussen utan ha ett recept där det inte alls ska vara grädde.

    Jag har ett gammalt recept på tårtanslag från 90-talet där det ska vara margarin i smeten och då är det lätt att bara ta mjölkfritt. Det är fyllningen som är problemet. Jag hittade, och testade, ett recept på citfonmousse för ett par år sedan som bara innehöll ägg, citron och gelatin men kan inte hitta det nu, och jag tror att jordgubbs- eller hallonmousse är godare.

    Veganchoklad är inte heller gott. Nu tål hon spår av mjölkprotein så Lindts 70%iga choklad funkar!
  • K Kalle

    ...för mig är det självklart att alla ska få samma tårta eller fika, men jag vill också att det ska vara så gott som det kan bli! Tack för tipsen!

  • nnnnnnnn

    Denna har varit en stor favorit hos alla, även icke-allergiska eller icke-veganer, såklart kan man byta ut oreo mot bär eller frukt om man vill, vi har ätit den med blåbär och då haft lite vaniljpulver eller vaniljsocker i "smeten":

    oreo-cheesecake:

    Blanda 2 paket "på mackan" från oatly med 1 burk oatly fraische.
    Tag 1-2 paket oreo, gärna med dubbel fyllning, dela ganska många kex och rör ner fyllningen i smeten och använd kexen som botten, kan blandas med mjölkfritt smör eller bara smulas som en botten (godast enligt mej).
    När botten är täckt av kexsmulor, så smakar du smeten och rör ev. ner vaniljsocker eller vaniljpulver tills du tycker den smakar bra.
    Klicka på smeten och platta till lite grann.
    Garnera med oreo eller minioreo.

    Vill man lyxa till det så kan man göra 2 fyllningar. Då tar man bort halva och blandar med krossade oreo, hackad mjölkfri choklad och ev. lite kakao.
    Andra halvan som ovan.
    Lägg i så fall fyllningen i 2 lager.

    Kan serveras direkt, men även stå ett tag i kylen eller frysas och tinas ett par timmar före servering. Om du fryser eller förvarar i kylen så väntar du med att garnera med oreo eftersom de gärna blir mjuka.

    SÅ enkel att göra, få ingredienser och god för alla, även de som inte är vana vid ersättningsprodukter.
    (äggfri, mjölkfri, vegan, sojafri, nötfri mm.)

  • LillaStumpan0
    K Kalle skrev 2020-01-04 19:31:55 följande:

    Sojagrädde är inte gott. Jag vill inte byta ut något i moussen utan ha ett recept där det inte alls ska vara grädde.

    Jag har ett gammalt recept på tårtanslag från 90-talet där det ska vara margarin i smeten och då är det lätt att bara ta mjölkfritt. Det är fyllningen som är problemet. Jag hittade, och testade, ett recept på citfonmousse för ett par år sedan som bara innehöll ägg, citron och gelatin men kan inte hitta det nu, och jag tror att jordgubbs- eller hallonmousse är godare.

    Veganchoklad är inte heller gott. Nu tål hon spår av mjölkprotein så Lindts 70%iga choklad funkar!


    Svårt att veta vad varje individ ?tycker om? eller ej!

    Vill bara poängtera att våra efterrätter har varit mycket goda, även om du personligen inte tycker om soyagrädde eller veganchoklad. Vårt barn tål som jag skrev inte heller ägg - så utbudet är än mer begränsat när vi bakar. Han fullkomligen älskar Veganchoklad och vet inte vad vanlig grädde är. I bakverk upplever jag inte att skillnaden är så pass stor, även om jag personligen väljer vanlig grädde framför soyagrädde om den ska serveras ?ren?, men här hemma är det inte ett alternativ som du förstår. I bakverk likt dessa har jag inte upplevt det som ett problem dock att byta ut grädden mot växtbaserad.

    Du har ju större möjligheter vg utbud än vad är van vid att söka recept utifrån, så jag hoppas du finner det du söker och tycker om.

    Lycka till!
  • K Kalle

    Jag tackar för alla recept, men jag är egentligen ute efter recept där inte finns några mjölkprodukter ens från början - alltså att man slipper byta ut något. Jag vet att om man blandar smält choklad (personen tål spår av mjölk så riktigt bra mörk choklad funkar) med uppvispad äggvita får man en god chokladmousse, men det hade varit trevligt med något fruktigt också.

    Ena barnet hade en vän som var vegan ett tag och jag bjöd på bärpaj med vaniljsås. Pajen var inga problem eftersom jag ändå ofta har margarin i degen. Vaniljsåsen däremot, uj. Den smakade som om den var gjord på vatten (och mandelmjölk, som jag använde, är ju väldigt mycket vatten).

  • K Kalle

    Renée Voltaire har nån typ av kondenserad kokosmjölk. Kan man använda den på något sätt till nåt, eller har man den som sås? Vi är i alla fall flera som tycker att det är gott med kokos.

  • K Kalle
    LillaStumpan0 skrev 2020-01-05 10:51:25 följande:
    Svårt att veta vad varje individ ?tycker om? eller ej!

    Vill bara poängtera att våra efterrätter har varit mycket goda, även om du personligen inte tycker om soyagrädde eller veganchoklad. Vårt barn tål som jag skrev inte heller ägg - så utbudet är än mer begränsat när vi bakar. Han fullkomligen älskar Veganchoklad och vet inte vad vanlig grädde är. I bakverk upplever jag inte att skillnaden är så pass stor, även om jag personligen väljer vanlig grädde framför soyagrädde om den ska serveras ?ren?, men här hemma är det inte ett alternativ som du förstår. I bakverk likt dessa har jag inte upplevt det som ett problem dock att byta ut grädden mot växtbaserad.

    Du har ju större möjligheter vg utbud än vad är van vid att söka recept utifrån, så jag hoppas du finner det du söker och tycker om.

    Lycka till!
    Om man inte har ätit något annat är man ju van vid smaken. Jag har bara smakat vegansk mjölkchoklad, som i stort sett bara smakade havre och socker; sojaglass, som jag tyckte hade en kemisk smak; och den där vaniljsåsen på mandelmjölk som bara var vattnig. Min allergiske kollega skulle säkert tycka det var gott eftersom hen ätit denna typ av produkter hela livet, men jag tror inte att de andra kollegorna skulle bli lika förtjusta. Det är det som är det svåra - men det är inte omöjligt, och jag gillar utmaningar!

    Jag tackar för alla tips, även de som jag inte kommer att använda just denna gång!
  • Rödtjärnens Anna

    Det finns ju fruktmousser inom rawfoodskulturen som kanske går att använda? Kanske blir de för kompakta? Och kanske finns en Icke-nöt-policy på ditt arbete? (Vet att många arbetsplatser förbjuder nötter).

    Under mina nästan 20 år utan mjölkprodukter (var en bit över 20 då jag slutade med mjölkprotein) så här jag inte stött på den typ av fruktmousser du söker. Jag gör efterrätter varje vecka och söker ständigt nya recept.

  • K Kalle
    Rödtjärnens Anna skrev 2020-01-09 13:11:35 följande:

    Det finns ju fruktmousser inom rawfoodskulturen som kanske går att använda? Kanske blir de för kompakta? Och kanske finns en Icke-nöt-policy på ditt arbete? (Vet att många arbetsplatser förbjuder nötter).

    Under mina nästan 20 år utan mjölkprodukter (var en bit över 20 då jag slutade med mjölkprotein) så här jag inte stött på den typ av fruktmousser du söker. Jag gör efterrätter varje vecka och söker ständigt nya recept.


    En annan kollega är allergisk mot hasselnötter och valnötter så är de nötbaserade funkar det inte. Jag får se om jag kan hitta den där citronmoussen.
  • K Kalle
    Rödtjärnens Anna skrev 2020-01-09 13:11:35 följande:

    Det finns ju fruktmousser inom rawfoodskulturen som kanske går att använda? Kanske blir de för kompakta? Och kanske finns en Icke-nöt-policy på ditt arbete? (Vet att många arbetsplatser förbjuder nötter).

    Under mina nästan 20 år utan mjölkprodukter (var en bit över 20 då jag slutade med mjölkprotein) så här jag inte stött på den typ av fruktmousser du söker. Jag gör efterrätter varje vecka och söker ständigt nya recept.


    Jag ska testa kokosversionen av detta recept på hallonmousse:

    www.lazycatkitchen.com/vegan-raspberry-mousse-4-ways/

    COCONUT VERSION


    240 g / 8½ oz fresh raspberries, plus more to decorate

    60 ml / ¼ cup maple syrup OR 50 g / ¼ cup superfine caster sugar

    1 tsp vanilla extract

    150 g / ¾ cup coconut cream (separated from a tin of full fat coconut milk**)

    1 tsp lemon juice

    80 ml / 1/3 cup aquafaba
Svar på tråden Letar recept på fruktmousse med endast äggvita!