• oscar333

Kläder blir luddiga/noppriga efter tvätt, varför? (bifogar bilder)

Har nu tvättat 3 gånger i den gemensamma tvättstugan, och varje gång har kläderna blivit luddiga/noppriga. Första gånger var det bara lite, men nu andra o tredje gången mycket värre. Utöver detta så luktar kläderna inte gott efter tvätten, utan istället något svagt metalliskt/vattnigt bara. Och kläderna känns även lite styvare än vad de brukade vara.
    Efter tvättmaskin kör jag bara vanlig torktumling/torkskåp, men skadan är ju gjord innan detta sker så lär inte vara det som är boven. Jag uppskattar all hjälp med att klura ut varför det här händer. Mina teorier själv är:
    1. Att jag använder för mycket tvättmedel? Men leder verkligen detta till styva/noppriga kläder? Och ifall jag använder för mycket tvättmedel borde väl ändå kläderna lukta gott? I nuläget kör jag cirka 25 ml A+ tvättpulver till en tvätt på runt 5 kg i 60 grader.
    2. Att det är något fel med maskinerna. Men det tror jag inte, har inte hört att någon annan har problem och maskinerna ser rena ut.
    Bilder på noppriga kläder: 

• Svar på tråden Kläder blir luddiga/noppriga efter tvätt, varför? (bifogar bilder)
  • Pernilla

Jag brukar köra maskiner jag inte använder i tvättstugan tomma på 95 grader med vittvättmedelspulver. T.ex det finns 3 maskiner men jag ska bara köra 2 maskiner. Då kör jag den ena tom på 95. Detta för att hålla maskinerna fräscha.

Sen är jag noga med att torka rent gummilisten kring glaset invändigt på luckan för där samlas smuts och bakterier.

Om jag ska köra maskiner med temperatur under 60 grader kör jag först maskinerna tomma på 95 grader innan jag kör min tvätt iom att bakterier inte dör i t.ex. 40 grader. Bakterier kan ju ge upphov till lukt. Ska jag köra på 60 eller 95 grader brukar jag börja med att köra 2 sköljningar på handtvättsprogrammet som i mina maskiner är programmet med högst vattennivå. Då får jag oxå ur ev. smuts osv. Jag brukar sen skölja ur kläderna 2 ggr på samma sätt innan jag börjar tvätta.

När jag tvättar kör jag fulla maskiner så jag doserar då efter mängden medel som står på förpackningen och efter min vattenhårdhet.

Innan jag tvättar skakar jag kläderna ordentligt och tar bort damm och hår.

Underkläder som på bilden hänger jag ibland men oftast torktumlar jag på hög värme, eller ja program med 2 prickar där jag själv ställer in torktid.

Vet inte hur du brukar göra i övrigt men detta funkar bra för mig så kan ju vara värt att testa.

Svar på tråden Kläder blir luddiga/noppriga efter tvätt, varför? (bifogar bilder)