Fler förskollärare som vill jobba med annat?
Som rubriken lyder.. finns det fler? Vad funderar ni på? Hur ser ni på att ev gå ner i lön för att göra nått annat?
Som rubriken lyder.. finns det fler? Vad funderar ni på? Hur ser ni på att ev gå ner i lön för att göra nått annat?
Ja, går i tankarna på att söka mig någon annanstans. Det är tragiskt vad som hänt med förskolan senaste åren. Har jobbat inom förskolan i 7 år, och varje år kommer nya besparingskrav och barngrupperna blir större samtidigt som vi blir färre pedagoger.
Barnen har längre och längre dagar, de flesta längre än pedagogerna. Föräldrar verkar i mindre mån prioritera att gå ner i tid under småbarnsåren vilket gör att schemat blir skört. Barn med resursbehov får inte det stöd de behöver utan antingen får de härja fritt eller så blir en pedagog själv med 14+ barn medans en annan skuggar resursbarnet. Det finns inte pengar till nått.
Förskolan jag jobbar på har inte längre en verksamhet jag kan stå för. Vi kan inte garantera att vi ser varje barn varje dag utan många barn får "klara sig" trots att vi sliter som djur för att se och hjälpa varje barn. Det finns inte tid att ha en ordentlig pedagogisk verksamhet utan det är "klara dagen" varje dag.
Jag tycker att utvecklingen är HEMSK och det är inte vad jag ville med min utbildning. Inte heller vad jag vill för mitt eget barn som går på förskolan där jag jobbar. Vet att det är värre på de flesta förskolor i området, där jag jobbar har vi det "bra" i jämförelse. Funderar på att omskola mig...
Ja, princip varje dag! Jag brann för yrket en gång i tiden, men nu ser jag bara panik och ångest. Hjärtat ständigt i halsgropen då jag vill se alla barn, men ser inte en enda då allt annat ska göras och den listan är lång..
När jag är med barn på fritiden så kommer pedagogen fram och glädjen, men på jobbet en stressad och grinig dam..
Mitt liv kommer se annorlunda.. jag har som plan inom 5 år att starta eget företag. Vad? Vet inte, bara något som som jag kan styra och göra det med samma passion som jag hade när jag började in om förskolan..
Jo tack jag är påväg ut från yrket!
Arbetat få år med det men ärligt talat, skulle aldrig ge en rådet till att utbilda sig till det. Visst du kommer du arbete för bristen är hög MEN jobbet är inte vad det varit.
Jag är understimulerad men samtidigt kommer hem dödstrött. Känner att jag blir "dummare" för varje vecka.
Det finns ingen uppskattning från föräldrar som tror vi passar barn medans vi har en JÄVLA LÄROPLAN att förhålla oss till, VARJE DAG.
Lönen är helt ok, däremot går det inte att löneavancera.
Ingen föräldre bryr sig på riktigt, dem förstår inte hur MYCKET tid vi lägger ner på dokumentationer som ska visas upp hela tiden.
Yrket är för den som vill ha relativt låg lön på tanke på utbildningstiden och risk för att gå in i vägen, kolla statestisk på det sista.
JAG tänker njuta av min sista tid för barn är fantasiska men arbetet piss. Vi syns på arbetsmarkanden <3
Tack för era svar!
Jag bytte arbetsplats för flera år sedan och jag gillar förskolan där jag jobbar nu men kan ändå inte känna glädjen jag har gjort innan. Det är ingen tillfällig svacka heller känner jag. Det som tröttar mig mest är det oerhört stora antal barn som behöver så mycket extra - vem ska ge dem det? Det är ju så många barn och det är så svårt att finnas där för alla. Jag löser säkert minst 50 konflikter om dagen, det tröttar också.
Jag har inte så mycket CSN kvar och är ärligt talat inte så sugen på att plugga igen, kanske möjligtvis några kurser eller kortare utbildning. Min lön är helt ok och är inte så sugen på att gå ner i lön heller.
Det dumma med vår utbildning är ju att den är så oerhört begränsad!
Är det något speciellt ni skulle kunna tänka er att omskola er till? Starta eget hade varit spännande men inom vad....
Ja jag är fsklärare och har jobbat som det i 4 år och vill verkligen inte jobba som det längre. Stora barngrupper, besparingar hit och dit, otrevliga,vårdnadshavare med mera ja listan kan göras lång! Efter min föräldraledig vill jag inte gå tillbaka och jobba i förskolan för den tanken ger mig panik.
Jag har sagt upp mig, för några år sedan. Funderade lääänge innan, många år, på vad annat jag skulle kunna jobba med, men hade verkligen svårt att komma på något yrke som är lika omväxlande som förskolan! Jag trivs med att jobba med barn, trycker om att göra olika arbetsuppgifter hela tiden, älskar att man jobbar inomhus men ändå får vara ute flera timmar varje dag... svårt att hitta något som matchar det.
Nu är vi jourhem, tillfälligt familjehem. Ekonomiskt mer osäkert. Men jag får jobba med barn, fast bara 1-2 åt gången. I övrigt väldigt likt förskolan, bara att jag har barnen dygnet runt alla dagar/vecka. För- och nackdelar. Just nu passar det mig/oss bra.