• joffan

    Kan man beställa gamla journaler från 90-talet. Skulle vilja se mina BVC journaler.

    Jag har en dotter och tycker nu det skulle vara roligt att kunna ta del av mina gamla BVC journaler och även när man var till skolsyster i skolan. Den BVC jag!gick på i början på 90-talet finns inte lägre kvar. Hur gör man om man vill se sina gamla journaler om det nu ens går? Ska jag kontakta sjuksyster på min gamla skola som jag slutade på 2006? Eller landstinget?

  • Svar på tråden Kan man beställa gamla journaler från 90-talet. Skulle vilja se mina BVC journaler.
  • Barbro45

    Ring regionarkivet i din region (tidigare landstinget) de kan informera dig om var dina journaler finns. Det är lite olika när de en sjukvårdsinrättning skickade journaler för arkivering.

  • Anonym (Nja)

    Osäkert. Det fanns inte i datasystem då, de skrev journaler för hand.

  • Barbro45
    Anonym (Nja) skrev 2020-01-05 13:47:25 följande:

    Osäkert. Det fanns inte i datasystem då, de skrev journaler för hand.


    Myndigheter måste spara inkomna och upprättade handlingar enligt offentlighets- och sekretesslagen 5 kap § 1. Detta oavsett om det upprättade digitalt, ljudupptagning, filminspelning eller på papper. Offentlighetsprincipen är en av våra grundlagar och kom i sina första delar 1766, så handlingar från 1990-talet ska var sparade.
Svar på tråden Kan man beställa gamla journaler från 90-talet. Skulle vilja se mina BVC journaler.