• Mercii4

    Behålla eller abort

    Hej! Jag står just nu i livets svåraste beslut. Jag är 22 år (är 23 om två månader) Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 månader. Vi är verkligen kära och älskar ha kul! Vi flyttade ihop samma tid så vi har bott ihop sedan 9 månader tillbaka också. Nu är det så att vi har planerat att skaffa barn typ om 1-2 år. Iallafall att ungen kan komma om 2 år helst. Jag har alltid trott att jag inte kan bli gravid (jättedumt jag vet) så jag har alltid varit lite slarvig under mina sexuella aktiva år. Aldrig blivit gravid. Förräns nu!! Testade positivt 23 december och är beräknad slutet på augusti... är i v.7 (6+2) Jag och min sambo är ju fortfarande i ett rätt ?nytt? förhållande. Vi vet inte om vi ska behålla nu eller om det är abort som gäller. Vi känner att på den korta tid vi har varit ihop har vi endå rest ganska mycket, 3 olika länder. Hittat på roliga saker. Vi drömmer om familj osv men INTE NU! Jättefel tid egentligen för detta! min sambo har även med nytt företag osv. Vi har även planerat att göra roliga saker detta år med bara jag och han... sett fram emot detta år som bara den att bara njuta av varandra. Men samtidigt känner vi att det känns fel att göra abort eftersom vi räknar med barn om 2 år iaf... men endå känns det rätt göra abort för vi inte varit ihop så länge och vi vill ju resa osv detta år ensamma. Det känns dock själviskt tycker vi att göra abort nu eftersom vi älskar varan och drömmer om barn verkligen inte nu... det är 2 år för tidigt typ. Om man får tänka så... allt känns fel nu och känner mig ego som tänker så. Samtidigt tänker vi att om vi behåller kan vi ju endå resa såklart. Men inte samma sak. Är rädd att vår kärlek eftersom den är såpass ny. kan påverkas också om vi får bebis och vi bara glider ifrån varandra. Mardröm... vet inte vad som är rätt. Vi velar fram och tillbaka. Behålla eller abort... hjälp!

    P.s ska träffa kurator nästa vecka. Har även en tid för abort veckan därpå om det blir abort.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-05 15:26
    Förresten är rädd att jag inte kan får barn sedan om jag går abort.. hur vanligt är det?

  • Svar på tråden Behålla eller abort
  • MammaPolly

    Tråkig situation ni hamnat i... Vad ni än kommer fram till så se till att ni båda tillsammans är med på beslutet.

    Resa osv kan ni ju göra även med barn men livet gör en stor vändning när barn kommer in i bilden vilket ni verkar förstå utan att jag skriver det.

    Tycker ni ska ta det beslutet som känns rätt för ert liv just nu. Ni har tid på er i framtiden.

    Ta dock med i beräkningarna att det inte alltid går som man vill, när ni om något år är redo kanske det inte går så lätt...

    Ta tiden med kuratorn på allvar och utnyttja det till fullo!

    Lycka till!

  • camomill

    Grattis till graviditeten! :)

    Min spontana tanke är hur det ser ut med jobb, bostad och sparande? Vad gör du om det inte håller med pojkvännen? Ekonomiska bekymmer kan leda till problem i förhållandet med bråk osv. Har ni båda fast jobb och ekonomiska förutsättningar för barn så säger jag kör på :)

    Å ena sidan har ni inte varit tillsammans särskilt länge och å andra sidan har ni varit tillsammans nästan ett år och borde rimligtvis ha någon känsla hur ni känner inför varandra. Vill ni leva tillsammans så kommer ni få det att fungera. Ni har redan bott ihop i nästan ett år och det har funkat bra (vad jag kan förstå utifrån ditt inlägg).

  • Mercii4

    Tack! Vi båda har fast jobb och har 2 bostadsrätter, ska dock sälja min. Har hyrt ut den innan. Sparandet kanske inte är jättebra just nu dock. Ja jag blir inte klok på det hela, vi är ju kära och säkra på varandra. Känns som vi varit ihop typ 2 år minst redan haha!

  • Mercii4

    Tack! Vi båda har fast jobb och har 2 bostadsrätter, ska dock sälja min. Har hyrt ut den innan. Sparandet kanske inte är jättebra just nu dock. Ja jag blir inte klok på det hela, vi är ju kära och säkra på varandra. Känns som vi varit ihop typ 2 år minst redan haha!

  • Mercii4
    Mercii4 skrev 2020-01-05 15:46:21 följande:

    Tack! Vi båda har fast jobb, men inte på 100% och har 2 bostadsrätter, ska dock sälja min. Har hyrt ut den innan. Sparandet kanske inte är jättebra just nu dock. Ja jag blir inte klok på det hela, vi är ju kära och säkra på varandra. Känns som vi varit ihop typ 2 år minst redan haha!


  • nnnnnnnn

    Om ni ändå tänkt skaffa barn om 1 år så gör väl några månader tidigare ingenting?
    Annars kommer ni säkert gå omkring och tänka på "barnet" som inte blev av, när de hade fyllt år, hur det hade sett ut, att det varit ett bra syskon till det barn ni får 1 år senare osv.

    Tycker det hade varit skillnad ifall du skrivit att ni aldrig pratat om barn eller vill vänta 10 år till, har planer på utbildningar och annat som faktiskt gör att det vore dumt att få barn nu. Men att bara vänta några månader extra... Då är det väl bättre och se om det blir något av det här?
    Om man som många här på FL får ett par missfall så rinner tiden ändå iväg... Kanske blir det aldrig något barn, då kommer ni bara tänka på det som ni aktivt tog bort för att ni ville vänta några månader till.

  • Mercii4

    Ja helt rätt. Det jag menade var att kanske börja försöka få barn om 1 år. Att barnet kommer om 2 år. Ja precis fattar vad du menar :)

  • nnnnnnnn
    Mercii4 skrev 2020-01-05 16:52:11 följande:
    Ja helt rätt. Det jag menade var att kanske börja försöka få barn om 1 år. Att barnet kommer om 2 år. Ja precis fattar vad du menar :)

    Ok, nu kommer detta barnet i augusti/september om det går vägen.
    Om ni skulle börja försöka om 1 år istället, så betyder det kanske att ni börjar för säkerhets skull att testa om tex 9 månader för när man bestämt sig så brukar man "tjuvstarta" lite för att man ändå bestämt sig, så barnet kommer lagom till sommaren om det tar sig direkt = ca 9 månader senare än detta... Är det värt att gå igenom en abort för det? Eller känna ångesten ifall det nu inte alls tar sig direkt, det kanske dröjer ett år, sen blir det missfall och ett år till och ett par missfall till osv... Hur mår man då? När man inte vet hur det aborterade fostret skulle utvecklats?

Svar på tråden Behålla eller abort