• Mercii4

    Behålla eller abort...

    Hej! Jag står just nu i livets svåraste beslut. Jag är 22 år (är 23 om två månader) Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 månader. Vi är verkligen kära och älskar ha kul! Vi flyttade ihop samma tid så vi har bott ihop sedan 9 månader tillbaka också. Nu är det så att vi har planerat att skaffa barn typ om 1-2 år. Iallafall att ungen kan komma om 2 år helst. Jag har alltid trott att jag inte kan bli gravid (jättedumt jag vet) så jag har alltid varit lite slarvig under mina sexuella aktiva år. Aldrig blivit gravid. Förräns nu!! Testade positivt 23 december och är beräknad slutet på augusti... är i v.7 (6+2) Jag och min sambo är ju fortfarande i ett rätt nytt förhållande. Vi vet inte om vi ska behålla nu eller om det är abort som gäller. Vi känner att på den korta tid vi har varit ihop har vi endå rest ganska mycket, 3 olika länder. Hittat på roliga saker. Vi drömmer om familj osv men INTE NU! Jättefel tid egentligen för detta! min sambo har även med nytt företag osv. Vi har även planerat att göra roliga saker detta år med bara jag och han... sett fram emot detta år som bara den att bara njuta av varandra. Men samtidigt känner vi att det känns fel att göra abort eftersom vi räknar med barn om 2 år iaf... men endå känns det rätt göra abort för vi inte varit ihop så länge och vi vill ju resa osv detta år ensamma. Det känns dock själviskt tycker vi att göra abort nu eftersom vi älskar varan och drömmer om barn verkligen inte nu... det är 2 år för tidigt typ. Om man får tänka så... allt känns fel nu och känner mig ego som tänker så. Samtidigt tänker vi att om vi behåller kan vi ju endå resa såklart. Men inte samma sak. Är rädd att vår kärlek eftersom den är såpass ny. kan påverkas också om vi får bebis och vi bara glider ifrån varandra. Mardröm... vet inte vad som är rätt. Vi velar fram och tillbaka. Behålla eller abort... hjälp!

    P.s ska träffa kurator nästa vecka. Har även en tid för abort veckan därpå om det blir abort.

  • Svar på tråden Behålla eller abort...
  • Aamon

    Hade behållit om jag var er.

    Man vet inte hur lätt det går nästa gång. Går det alls?

    Så nytt är ju inte ert förhållande.

    Barnet kommer ju inte förens om 8 mån så är ju ett tag kvar.

    Vill ni fortsätta resa även med barn lär det inte bli några problem. När barnet är litet brukar man inte heller få betala så mycket för dem.

  • krammm

    Vet du vad jag tror, lyssna inåt. Du har svaret själv. Ta inga förhastade beslut. Och ett barn ångrar man aldrig, men du är ung och hela livet framför dig. Du kommer bli färgad av alla svara om hur du ska göra. Ta massor av promenader och snacka mycket med din kille som kommer du fram till rätt alternativ. Lycka till!

  • Richard1986

    Du kommer få massor av varierande svar här om hur du ?ska? göra eller hur andra ?hade gjort? i dina skor. Till syvende och sist är det ändå du som bestämmer. Naturligtvis tillsammans med din sambo då ni baserat på det du skriver verkar ha det bra tillsammans och tycks dra åt samma håll i livet.

    Det är förvisso sant i 97 procent av fallen att man aldrig ångrar ett barns existens men man kan komma att ångra tidpunkten för barnaskaffande och även på sikt den man skaffade barn med om man känner sig minsta lilla osäker på förhållandet.

    Bra att ni ska träffa kurator och få ventilera med en professionell utomstående 3:e part som inte känner någon av er. Hen kommer inte tala om för er vad ni ?ska? göra eller vad hen ?skulle ha gjort? i eran sits. Men förhoppningsvis kommer ni att ?få hjälp på traven? till att kunna fatta ett eget beslut.

  • Nea230

    Jag tycker att ni ska försöka tänka på om ni känner att ni gjort allt innan ni skaffar ett barn. Känner ni att det inte spelar någon större roll att inte resa på något år. Eller andra roliga saker ni kanske tänkt er. Jag gjorde en abort för flera år sedan. Det va inget roligt, men ett bra beslut för situationen som var. Jag var liksom ?färdig? med allt ståhej jag kände att jag ville göra innan vi fick barn. Det är ganska viktigt att man är det för annans kanske man ångrar sig där också. Det är ett jätte tufft beslut som ni har framför er. Men försök verkligen och tänk på erat bästa. Det är viktigast. Det blir bra oavsett jag lovar. Kan vara jobbigt första året. Försök och diskutera och tänka själva med. Styrke kramar

Svar på tråden Behålla eller abort...