• Sun 5 Jan 2020 20:17
    883 visningar
    30 svar
    30
    883

    Hur tidigt är VUL "säkert"?

    Hej!

    Jag är gravid i omkring v 5+3 (plus/minus några dagar, har inte helt regelbunden mens) och har ett VUL inbokat i 6+1 då jag eg bara vill kolla att allt ser okej ut. Hade ett riktigt jobbigt missfall i v. 12 i våras så jag är ganska nojig...

    Undrar dock om det inte är väldigt tidigt (sjuksköterskan jag pratade med sa att det skulle vara okej men jag förstod inte riktigt vad hon menade att man skulle kunna se)? Kan man se hjärtaktivitet tidigt i v. 7? Vill gärna undvika en situation då jag kommer dit och de inte ser hjärtaktivitet men det intr behöver betyda missfall eftersom det kan synas först senare...

    Någon som har koll? :)

  • Svar på tråden Hur tidigt är VUL "säkert"?
  • Sun 5 Jan 2020 20:20
    #1

    Jag har aldrig vågat gå förrän vecka 8+

  • Sun 5 Jan 2020 20:41
    #2

    Vi gick för att fastställa graviditet efter IVF och fick fastställt att vi var i vecka 7. Jag tror vi såg hjärtat slå men jag bokade ändå ändå fram till RUL v 18. Men det var ändå så skönt att se att det var en liten räka där under inne!

  • Sun 5 Jan 2020 20:41
    #3

    Vi gick för att fastställa graviditet efter IVF och fick fastställt att vi var i vecka 7. Jag tror vi såg hjärtat slå men jag nojade ändå ändå fram till RUL v 18. Men det var ändå så skönt att se att det var en liten räka där under inne!

  • Sun 5 Jan 2020 20:43
    #4

    Okej, båda meddelanden skickades visst. Det senare är rätt när det står nojar, inte bokar :P

  • Sun 5 Jan 2020 21:04
    #5

    Jag ångrar att jag gjorde ett VUL i 6+4, för att bara checka av att allt var OK då jag också hade haft ett missfall månader innan. Allting syntes, (foster, gulesäck) förutom ett hjärta som slog, men jag lugnades att det kanske ändå var för tidigt att se något... Hon sa att hon ?kanske? kunde se ett litet fladdrande.

    Gjorde ett återbesök på en annan klinik veckan därpå i 7+5 där ett MA konstaterades. Den kliniken var rätt upprörd över att det utförs så tidigt, då det så tidigt kan handla om bara dagar för vad man ser.

    Så jag hade i efterhand gärna sluppit det första. Nu kastades jag mellan hopp och förtvivlan under en vecka. Så jag kommer nog aldrig göra om det så tidigt igen, då den där veckan i ovisshet bara skapade extra stress oavsett om det nu hade gått bra för mig istället.

    Önskar dig all lycka till med din graviditet!

  • Sun 5 Jan 2020 21:35
    #6

    Gjorde i vecka 7+6. Såg hjärtat slå och en liten kontur av huvud och kropp. För min del var det väldigt skönt då jag oroades av missfall, och att få besked om att allt ser normalt ut gav mig mycket fint hopp. Är i vecka 28+0 nu.

  • Sun 5 Jan 2020 21:37
    #7
    matf skrev 2020-01-05 21:35:16 följande:

    Gjorde i vecka 7+6. Såg hjärtat slå och en liten kontur av huvud och kropp. För min del var det väldigt skönt då jag oroades av missfall, och att få besked om att allt ser normalt ut gav mig mycket fint hopp. Är i vecka 28+0 nu.


    Vad jag minns rekommenderade de dock inte att man gjorde det innan vecka 7+0, tror det var för det kan vara svårt att hitta hjärtat då. Men olika kliniker rekommenderar säkert olika.
  • Sun 5 Jan 2020 21:42
    #8
    matf skrev 2020-01-05 21:37:20 följande:
    Vad jag minns rekommenderade de dock inte att man gjorde det innan vecka 7+0, tror det var för det kan vara svårt att hitta hjärtat då. Men olika kliniker rekommenderar säkert olika.
    Hört samma rek. :) Fick inte en tid bokad innan 7+0 båda grav. för den sakens skull också. 
  • Sun 5 Jan 2020 22:37
    #9

    Tack så hemskt mkt för alla svar! Låter ju definitivt som att jag ska boka om den här tiden, har inte alls någon lust att noja extra i en vecka och sen ÄNDÅ behöva göra ett nytt ul i 7+ någonting... Ska försöka få en tid om ett par veckor då.

  • Mon 6 Jan 2020 15:25
    #10

    Efter IVF rekommenderas inte VUL förrän v.8. Då ska man se tydligt nämligen. V.7 kan man möjligen se, men det är ingen garanti. Låter som en bra idé att boka om.

Svar på tråden Hur tidigt är VUL "säkert"?