• Sun 5 Jan 2020 21:43
    1472 visningar
    26 svar
    26
    1472

    Hur i helskotta får man ihop vardagsekonomin?

    Jag och sambon har två bra betalda arbeten där vi tjänar 67.000 tillsammans , bor i hus och äger 2 bilar. Man handlar mat och lägger pengarna på sitt hus-billån. Har inga direkt dyra bilar och ett vanligt litet hus. Det är betalt, Sen är det inte mycket kvar, alltså vad ska man göra för att få extra över? Har någon tips?

    Vet att handlingen är en stor bov.Hur gör ni med mat? Handlar för en summa/vecka? Vad är en normal veckomat-budget för 2 vuxna + ett barn på 2 år?

    Är less på att stressa på med 100% jobb och känna att det knappt är värt pengarna.

  • Svar på tråden Hur i helskotta får man ihop vardagsekonomin?
  • annaka­rlsson
    Sun 5 Jan 2020 21:48
    #1

    Det tråkiga svaret är att ni behöver göra en budget för att se vad pengarna tar vägen.

    Har ni lån på båda bilarna? Det är väl det som jag tänker på direkt i så fall.

  • Anonym (Rikin­g)
    Sun 5 Jan 2020 21:54
    #2

    Du har tagit första steget nu...Insett att du måste göra något.

    Mitt tips är att lista alla fasta utgifter och sedan börja jobba med att sänka dessa. Först och främst -säg upp alla avtal du inte behöver! Sen är det dags att sänka kostnaden för de avtal du inte kommer undan. Tänk på att aviseringsavgifter kan bli ganska mycket på ett år om man har många. Försäkringar blir oftast billigare om man betalar dem årsvis istället för månadsvis. En självklarhet är att förhandla räntor på både hus- och billån, men glöm inte el, bredband, telefonabonnemang osv.

    Tanken är att få kontroll på de fasta utgifterna av ekonomin. När man har kontroll tänker man sig noga för innan man tecknar nya avtal eller utökar befintliga. Man får även ett tankesätt där man funderar över hur kan jag sänka övriga utgifter.

    Samtidigt försöker du hålla lite koll på de löpande utgifterna och inte köpa för mycket skit. Sen när du landar de fasta kostnaderna går du vidare med de löpande. Detta är, iaf för mig, svårare och därför rekommenderar jag dig att börja med de fasta.

  • Anonym (mmm)
    Sun 5 Jan 2020 21:54
    #3

    Precis, gör en budget nu för januari. Skriv upp precis allt ni gör av med och sen i slutet av månaden placerar ni alla köp i rätt kategori: mat, bensin osv. 

    Har ni mobilabonnemang som är dyra? Netflix eller andra kanaler som kostar? Handlar ni mycket utemat, godis, fika? Har ni dagstidning? 

    Vi är en större familj än er och vi veckohandlar så ofta vi kan (blir oftast 2 ggr(veckan). handlar nästan allt på Coop och vi får ju en massa poäng där och får då rabatter. På tisdagar har de 5% på hela summan. Det låter inte mycket men säg att man handlar för 1000 kr X 52 veckor, så blir det ju lite pengar man sparar in. 
    Vi handlar schampo, balsam, tvål på Ö & B (Dove, Wella och liknande märken), nästan halva priset mot om vi köper dem på annan affär. Eftersom vi är många i familjen går det åt en hel del på ett år. 
    Ja, så där håller vi på. Ni kan säkert spara in en massa om ni tänker efter. 

  • Anonym (mun efter matsäc­ken)
    Sun 5 Jan 2020 22:00
    #4

    Man rättar mun efter matsäcken. Nu är jag ensam, men jag har 2 barn och har ut mindre än 1/3 av vad ni tjänar. Du sa förstås inte om det var före eller efter skatt. Jag har ingen bil utan andra resekostnader istället och har ett litet lån på huset.

    Jag har en handlingsbudget på 150 kr om dagen. Jag handlar varje dag på vägen hem för det passar mig och oss. Andra veckohandlar eller månadshandlar men jag trivs bättre med att handla varje dag. 

    Normal matbudget för 2 vuxna och en tvååring är 6060 kr enligt konsumentverket om man lagar all mat hemma. Kom ihåg att hygienartiklar och städartiklar inte är med då. Fast jag tycket att det låter som ganska mycket.

    Sätt dig ner och titta på kontoutdragen från förra året, månad för månad. så du får veta vart pengarna tagit vägen hittills. Ta fram ett block eller excel på datorn och skriv ner allt. Du har datan vid dina fingertoppar, du behöver inte vänta på att få massa kvitton i ett par månader framåt som en del säger.

  • Anonym (2 barns mor)
    Sun 5 Jan 2020 22:30
    #5

    Vardagsekonomi, för mig funkar det bra att just skilja på vardag och lyx.
    Vad är nödvändigt och vad vill ni lägga pengar på?
    Tex bilar, vi kör inte i tjänsten så vi har en äldre etanolbil och en säker men lite tråkig familjebil. Inga lån då vi använder sparade pengar vid bilbyte.
    Vi gillar att resa har man inte skolbarn är det lätt att åka utanför loven.
    Lägg era där ni tycker det behövs, strunta i vad andra gör.

  • Anonym (Kassa­bok)
    Sun 5 Jan 2020 22:55
    #6

    Börja föra kassabok. Skriv in ALLT ni köper under olika kolumner: tex TV, bil/drivmedel, mat, hygien, öl/vin/tobak, trädgård, barnkläder, inredning osv. Räkna ut totalsummorna varje månad. Efter hand kommer ni se vart pengarna tar vägen och då ser ni också var ni kan spara in. Sen gör ni en rimlig budget och stämmer av varje månadsslut att ni hållit den.

    På konsumentverkets hemsida finns ungefärliga beräkningar på vad mat kostar. Det går absolut att äta billigare än deras mall (vår familj gör det utan att medvetet snåla) men jag tycker den är rätt rimlig.

  • Anonym (Oj)
    Sun 5 Jan 2020 22:59
    #7

    Håller med de andra.

    Det måste ju läcka pengar någonstans, ta kontroll över er ekonomi! Ni får in bra med pengar, det borde räcka och bli över egentligen.

  • Anonym (Elsa)
    Sun 5 Jan 2020 23:20
    #8

    Kan bara hålla med alla andra. Gör en budget för att få koll på åtminstone era fasta kostnader. Ni borde kunna ha en bra ekonomi om ni tar tag i det direkt.

  • Mon 6 Jan 2020 10:02
    #9

    Kolla sambos kontoutdrag, det låter att någon spenderar mer än borde göras. Med den månadsinkomst borde ni ha minst 10k sparat varje månad. Behöver ni verkligen allt ni köper? Abonemang? 2 bilar? Resor? Mobiltelefoner? Verktyg? som andra säger budget på inkomster och utgifter ska göras då vet du exakt vad som händer. Jag har en färdig mall på min blogg som du kan ladda ner.

    Två Månadslöner


  • annaka­rlsson
    Mon 6 Jan 2020 10:29
    #10
    Spanguolis skrev 2020-01-06 10:02:13 följande:

    Kolla sambos kontoutdrag, det låter att någon spenderar mer än borde göras. Med den månadsinkomst borde ni ha minst 10k sparat varje månad. Behöver ni verkligen allt ni köper? Abonemang? 2 bilar? Resor? Mobiltelefoner? Verktyg? som andra säger budget på inkomster och utgifter ska göras då vet du exakt vad som händer. Jag har en färdig mall på min blogg som du kan ladda ner.

    Två Månadslöner


    Trevlig blogg men jag hittar inte mallen....
Svar på tråden Hur i helskotta får man ihop vardagsekonomin?