• Anonym (?)

    Någon som gjort CTG-kurva runt vecka 29?

    Någon som gjort en CTG kurva som gravid i vecka 29, eller däromkring? Vad fick ni för svar på kurvan, att allt såg bra ut?

    Jag har vart på förlossningen 2 ggr och kollat CTG nu och första gången fick jag göra det i två timmar för de verka inte tycka det såg riktigt bra ut, vet inte om det berodde på utrustningen eller på att hjärtljuden såg ojämna ut men de sa att det var svårt att hålla kvar dom och få en jämn kurva. Det var vecka 27. Var inne nu också i vecka 29 då jag ej känt bebisen sparka på hela dagen. Efter en halvtimme ungefär kom förlossningsläkare och meddelade att kurvan verkade vad de kunde se någorlunda jämn ut men det är svårt att avläsa såpass tidigt i graviditeten men alla som är inne på förlossningen två ggr för minskade rörelser behöver göra tillväxt ultraljud sa han, så det skulle jag bli kallad till på ultraljudsmottagning. Vet dock de som varit in på förlossningen två ggr minst och inte gjort detta? Men antar att om nått skulle sett tokigt ut bör ja ju fått reda på det. Är det så svårt att se jämn kurva så tidigt i graviditeten som vecka 29, varför då göra ctg tänker jag?

  • Svar på tråden Någon som gjort CTG-kurva runt vecka 29?
  • Anonym (Nilly)

    Jag gjorde mängder med ctg på mina tvillingar v 27 till 29. De ligger ju inte så fast på ett ställe när de är så små så det är lätt att man tappar signalen och då tar det längre tid att få till en godkänd kurva.

    Det brukade ta mellan en halvtimme till över två timmar att få en godkänd kurva. Jag fick aldrig något mer svar än att den var godkänd, tror inte det finns fler nivåer än godkänd eller ej.

  • Sasu

    Jag gjorde en ctg v.27 pga minskade fosterrörelser. fick ligga där i 3 timmar innan jag fick en godkänd kurva, hon började flytta runt sig så den tappade signalen hela tiden.

  • Anonym (BM)

    Det är svårt att se en jämn kurva eftersom bebisen inte har fixerat sig. Man får ofta flytta runt ctg-dosan och leta efter bebisen.

    Om en patient kommer in med minskade fr så görs självklart en ctg-kurva trots att det kan vara svårt och få en sammanhängande kurva.

  • Ebo88

    Jag var in några gånger mellan v.26+2 och v.34+0 och fick ligga mellan 45min-90min.

    Dock så gjordes alltid ultraljud efteråt även om kurvan såg bra ut, just för att kontrollera bäbis och exempelvis flöde bland annat

  • Anonym (?)
    Anonym (BM) skrev 2020-01-06 08:09:05 följande:

    Det är svårt att se en jämn kurva eftersom bebisen inte har fixerat sig. Man får ofta flytta runt ctg-dosan och leta efter bebisen.

    Om en patient kommer in med minskade fr så görs självklart en ctg-kurva trots att det kan vara svårt och få en sammanhängande kurva.


    Okej. Hur kan man då avläsa om bebisen mår bra eller inte? Tänker eftersom det är svårt o få till kurvan. Kände lite rörelser på förlossningen men sedan dess har jag inte känt någonting även om jag varit där o kollat nu.
  • Anonym (?)
    Ebo88 skrev 2020-01-06 08:51:30 följande:

    Jag var in några gånger mellan v.26+2 och v.34+0 och fick ligga mellan 45min-90min.

    Dock så gjordes alltid ultraljud efteråt även om kurvan såg bra ut, just för att kontrollera bäbis och exempelvis flöde bland annat


    Fick också göra ultraljud första gången jag var inne, men inte denna gången.. och har fortfarande inte känt någonting så det känns ju lite si sådär att bara ha kollat ctg kurva som är så svår att avläsa
Svar på tråden Någon som gjort CTG-kurva runt vecka 29?