• camomill

Bo stort och dyrt eller litet och billigt?

Hej allesammans!

Jag behöver råd från er här på Familjeliv. Jag och pojkvännen ska nu flytta ihop efter att ha varit tillsammans i snart ett år. Vi söker med ljus och lykta efter en hyresrätt, men det är inte lätt när vi fattas ködagar i en stor stad. Både han och jag har sökt lägenheter via olika hyresvärdar och även på Blocket Bostad.

För närvarande bor jag i en studentlägenhet på 25 kvm och i den kan vi säkert bo ett tag. Men det känns inte som en långsiktig lösning.

Jag har kollat en del på bostadsrätter och börjar smått överväga en liten bostadsrätt på ca 38-55 kvm och två rum. Dessa lägenheter ligger på ett hyfsat lågt pris om man jämför med treor på nästan 80 kvm. Från början var jag och pojkvännen överens om en trea men jag börjar tveka när jag ser hur hög månadskostnaden blir med bolån. Ovanpå det här kommer vi sällan att vara hemma tillsammans. Sambon jobbar dagtid på annan ort och jag jobbar nätter (jobbar en vecka och är ledig veckan efter det, så ca 12 nätter/månad). Känns på ett sätt onödigt att köpa en gigantisk lägenhet med ett stort banklån till oss båda när vi kommer vara hemma tillsammans några vardagskvällar och varannan helg. Han har möjlighet att övernatta ett par dagar på orten där han arbetar.

Köper vi en mindre lägenhet kommer vi att kunna spara mer pengar varje månad till en annan lägenhet om vår livssituation ändras. 

Det är dessutom jag som kommer att stå för hela kontantinsatsen för bostadsrätten och jag skulle gärna vilja kunna ta ett banklån på egen hand och enbart ha sambon som inneboende. Ifall vi går skilda vägar skulle jag inte vilja bli tvingad att sälja mitt hem för att jag inte får ta över lånet från banken. Enda gången som jag skulle kunna tänka mig att ta ett banklån tillsammans med honom är om vi vore gifta.

Vi har följande förutsättningar:
    Jag jobbar 75 % och studerar heltid. Tjänar 23600kr/månad, men det blir ibland mer pga röda dagar och om jag jobbar extra.
    Blivande sambon jobbar heltid och tjänar 33000kr/månad.
    Inga barn är på väg eller planerade inom två år.
    Jag har ca 300000kr sparade på banken och han har ingenting.

Vad tycker ni? Bo lite mindre och billigare eller bo i en stor lägenhet som är dyrare? Anser ni att det är rimligt att jag får sista ordet i det här?

• Svar på tråden Bo stort och dyrt eller litet och billigt?
  • Dexter dot com

Eftersom ni "bara" varit tillsammans ett år och tidigare inte bott ihop tycker jag absolut ni ska ta den lilla lägenheten som du klarar av ekonomiskt att bo i själv
    om det visar sig att det inte fungerar.
    Att bo kvar i din studentlägenhet är ju också ett bra alternativ då ni har möjlighet att spara pengar. Eftersom det är du som lägger kontantinsatsen har du självklart sista ordet i vad du kan tänka dig att köpa.

• Sisisisi

Bo mindre och billigare helt klart! Glöm inte att skriva samboavtal med det upplägget att du är ensam ägare, avtala bort sambolagen. Går han med på det?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Kusinen

Är sambon med på upplägget att vara "inneboende"?

Rent fornellt kan en sambo inte vara inneboende, utan ni kommer att ses som sambos med allt det innebär. Eftersom du köper lägenheten för att bo tillsammans med din sambo i behöver ni därför skriva ett aamboavtal för att den ej ska ingå i bodelningen vid separation.

Nu tar jag upp nåt som du inte ens frågor om, men om din sambo i praktiken ska vara inneboende hos dig behlver ni nog tillsammans fundera över och diskutera kring vad det innebär i praktiken att du är hans hyresvärd.

En person kan ju inte ha sista ordet utan ni måste förstås vara överens. Just denna formulering är något som ni bör fundera över. Anser du att ditt ägande av bostaden (om ni kommer fram till den lösningen) innebär att du har större bestämmanderätt över ert hem?

• camomill
    Dexter dot com skrev 2020-01-06 06:03:57 följande:

Eftersom ni "bara" varit tillsammans ett år och tidigare inte bott ihop tycker jag absolut ni ska ta den lilla lägenheten som du klarar av ekonomiskt att bo i själv
    om det visar sig att det inte fungerar.
    Att bo kvar i din studentlägenhet är ju också ett bra alternativ då ni har möjlighet att spara pengar. Eftersom det är du som lägger kontantinsatsen har du självklart sista ordet i vad du kan tänka dig att köpa.

Skönt att någon annan tänker i samma banor som jag. Vi har inte bott ihop officiellt men eftersom vi har bott först sex mil från varandra och sedan 50 mil från varandra har vi spenderat massor med tid i våra små lägenheter. Jag är optimistisk och tror att vi får vårt förhållande att fungera i en "liten" lägenhet på 60 kvm.
    Sisisisi skrev 2020-01-06 06:18:30 följande:

Bo mindre och billigare helt klart! Glöm inte att skriva samboavtal med det upplägget att du är ensam ägare, avtala bort sambolagen. Går han med på det?

Nej! Samboavtal ska definitivt skrivas. Jag har varit sambo med en annan kille innan och då hade vi samboavtal (eftersom det var min bostadsrätt och jag ägde en bil). Går han inte med på samboavtal kommer jag inte köpa en lägenhet - då får det bli hyresrätt fram tills han kan lägga halva kontantinsatsen till en gemensam lägenhet.

Glömde skriva att killen ska iväg och titta på en lägenhet på onsdag (hyresrätt) och vi hoppas båda två att vi får den. Annars får jag se vad som händer med mina intresseanmälningar på Blocket Bostad och i sista hand gäller det att köpa en liten lägenhet. I min lägenhet kan vi inte bo två stycken eftersom jag inte får plats med en dubbelsäng (har en 90 cm säng idag) pga mina husdjur tar stor plats (har två chinchillor som bor i en omgjord garderob). Killen är lite sur på mina djur som hoppar runt på nätterna ;)
  • Spanguolis

Litet och billigt, då kan man fortsätta spara till något annat. Alltid bra att ha pengar över. Det är ändå inte permanent lösning, ni kan ju flytta om några år till något bättre. Har själv bott i trång liten tvåa i 2-3 år innan vi köpte hus. Det funkar.

• camomill
    Spanguolis skrev 2020-01-06 09:58:01 följande:

Litet och billigt, då kan man fortsätta spara till något annat. Alltid bra att ha pengar över. Det är ändå inte permanent lösning, ni kan ju flytta om några år till något bättre. Har själv bott i trång liten tvåa i 2-3 år innan vi köpte hus. Det funkar.

Precis! Jag vill helst bo i en sekelskiftslägenhet i centrum om ett par år när vi har råd till en större lägenhet och vet om förhållandet håller.

Så länge vi bor i en tvåa tänker jag att förhållandet kommer att överleva.
    Kusinen skrev 2020-01-06 07:10:22 följande:

Är sambon med på upplägget att vara "inneboende"?

Rent fornellt kan en sambo inte vara inneboende, utan ni kommer att ses som sambos med allt det innebär. Eftersom du köper lägenheten för att bo tillsammans med din sambo i behöver ni därför skriva ett aamboavtal för att den ej ska ingå i bodelningen vid separation.

Nu tar jag upp nåt som du inte ens frågor om, men om din sambo i praktiken ska vara inneboende hos dig behlver ni nog tillsammans fundera över och diskutera kring vad det innebär i praktiken att du är hans hyresvärd.

En person kan ju inte ha sista ordet utan ni måste förstås vara överens. Just denna formulering är något som ni bör fundera över. Anser du att ditt ägande av bostaden (om ni kommer fram till den lösningen) innebär att du har större bestämmanderätt över ert hem?

Ingen aning vad han tycker om att inte få stå på ett hyreskontrakt faktiskt. Jag är insatt i juridiken och har tidigare haft samboavtal med mitt ex som jag bodde ihop med. Det funkade bra ihop med honom. Vi delade på hyran och jag ägde alla möbler osv i lägenheten (ägde redan lägenheten med möbler sen innan).

Nja, jag tänker nog anse att jag har sista ordet gällande storlek på lägenheten. Jag har trots allt tillmötesgått honom med att titta på lägenheter i den delen av stan så att han har närmare till jobbet. Vad mer jag kan bestämma över gällande lägenheten vet jag inte. Både jag och killen är överens om att vi vill ha en diskmaskin i lägenheten och ett sovrum som är tillräckligt stor för en 180 cm säng. Resten bryr han sig inte om eftersom han är medveten om att han inte själv bidrar till kontantinsatsen och kan därmed inte kräva någonting. Att bo i en gigantisk bostadsrätt är ingen mänsklig rättighet.
  • Kusinen
    camomill skrev 2020-01-06 12:30:12 följande:

Precis! Jag vill helst bo i en sekelskiftslägenhet i centrum om ett par år när vi har råd till en större lägenhet och vet om förhållandet håller.

Så länge vi bor i en tvåa tänker jag att förhållandet kommer att överleva.Ingen aning vad han tycker om att inte få stå på ett hyreskontrakt faktiskt. Jag är insatt i juridiken och har tidigare haft samboavtal med mitt ex som jag bodde ihop med. Det funkade bra ihop med honom. Vi delade på hyran och jag ägde alla möbler osv i lägenheten (ägde redan lägenheten med möbler sen innan).

Nja, jag tänker nog anse att jag har sista ordet gällande storlek på lägenheten. Jag har trots allt tillmötesgått honom med att titta på lägenheter i den delen av stan så att han har närmare till jobbet. Vad mer jag kan bestämma över gällande lägenheten vet jag inte. Både jag och killen är överens om att vi vill ha en diskmaskin i lägenheten och ett sovrum som är tillräckligt stor för en 180 cm säng. Resten bryr han sig inte om eftersom han är medveten om att han inte själv bidrar till kontantinsatsen och kan därmed inte kräva någonting. Att bo i en gigantisk bostadsrätt är ingen mänsklig rättighet.

Att du inte per definition har sista ordet är inte samma sak som att han har det heller. Utan att ni som du beskriver här diksuterar er fram till en gemensam lösning utifrån bådas behov. Var och en har givetvis lika stor rätt att backa och säga att nej detta går jag inte med på och fortsötta med nuvarande boendelösning. Den rätten äger ni båda lika starkt.

Varför ska han inte stå på ett hyreskontrakt? Om ni ska hyra lägenheten tillsammans är det väl rimligt att ni också står på kontraktet tillsammans? Eller får han inte stå på ett hyreskontrakt av någon anledning?
  • camomill
    Kusinen skrev 2020-01-06 12:37:09 följande:

Att du inte per definition har sista ordet är inte samma sak som att han har det heller. Utan att ni som du beskriver här diksuterar er fram till en gemensam lösning utifrån bådas behov. Var och en har givetvis lika stor rätt att backa och säga att nej detta går jag inte med på och fortsötta med nuvarande boendelösning. Den rätten äger ni båda lika starkt.

Varför ska han inte stå på ett hyreskontrakt? Om ni ska hyra lägenheten tillsammans är det väl rimligt att ni också står på kontraktet tillsammans? Eller får han inte stå på ett hyreskontrakt av någon anledning?

Då förstår jag. Vi kommer diskutera fram en gemensam lösning som passar oss båda.

Detta gäller köp av en bostadsrätt där det är jag som kommer stå på bostaden och lånet eftersom det är jag som lägger kontantinsatsen. Ifall vi skulle separera vill jag inte riskera att inte få ta över lånet och därmed behöva sälja och flytta. Om vi hyr en bostad kommer vi båda däremot att stå på hyreskontraktet. Jag försöker med andra ord att tänka långsiktigt.
  • Kusinen
    camomill skrev 2020-01-06 13:36:09 följande:

Då förstår jag. Vi kommer diskutera fram en gemensam lösning som passar oss båda.

Detta gäller köp av en bostadsrätt där det är jag som kommer stå på bostaden och lånet eftersom det är jag som lägger kontantinsatsen. Ifall vi skulle separera vill jag inte riskera att inte få ta över lånet och därmed behöva sälja och flytta. Om vi hyr en bostad kommer vi båda däremot att stå på hyreskontraktet. Jag försöker med andra ord att tänka långsiktigt.

Ok, då förstår jag. Du skrev att han inte skulle få stå på hyreskontraktet så jag trodde att du menade om ni hyrde lägenhet.
  • Themis

Jag tycker du låter smart och förutseende TS, den större bostaden kan vänta. För ni kommer ju säkert att vilja göra saker tillsammans och resa också, eller hur?

Det är skönt med stor bostad ibland men har man väl en gång ökat sina fasta kostnader så är det jobbigt att backa.

De där extra kvm har man mest nytta av när man bildar familj eller möjligen om man har ett extremt socialt liv och har övernattande gäster och släkt hos sig ofta.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Bo stort och dyrt eller litet och billigt?