Bo stort och dyrt eller litet och billigt?
Hej allesammans!
Jag behöver råd från er här på Familjeliv. Jag och pojkvännen ska nu flytta ihop efter att ha varit tillsammans i snart ett år. Vi söker med ljus och lykta efter en hyresrätt, men det är inte lätt när vi fattas ködagar i en stor stad. Både han och jag har sökt lägenheter via olika hyresvärdar och även på Blocket Bostad.
För närvarande bor jag i en studentlägenhet på 25 kvm och i den kan vi säkert bo ett tag. Men det känns inte som en långsiktig lösning.
Jag har kollat en del på bostadsrätter och börjar smått överväga en liten bostadsrätt på ca 38-55 kvm och två rum. Dessa lägenheter ligger på ett hyfsat lågt pris om man jämför med treor på nästan 80 kvm. Från början var jag och pojkvännen överens om en trea men jag börjar tveka när jag ser hur hög månadskostnaden blir med bolån. Ovanpå det här kommer vi sällan att vara hemma tillsammans. Sambon jobbar dagtid på annan ort och jag jobbar nätter (jobbar en vecka och är ledig veckan efter det, så ca 12 nätter/månad). Känns på ett sätt onödigt att köpa en gigantisk lägenhet med ett stort banklån till oss båda när vi kommer vara hemma tillsammans några vardagskvällar och varannan helg. Han har möjlighet att övernatta ett par dagar på orten där han arbetar.
Köper vi en mindre lägenhet kommer vi att kunna spara mer pengar varje månad till en annan lägenhet om vår livssituation ändras.
Det är dessutom jag som kommer att stå för hela kontantinsatsen för bostadsrätten och jag skulle gärna vilja kunna ta ett banklån på egen hand och enbart ha sambon som inneboende. Ifall vi går skilda vägar skulle jag inte vilja bli tvingad att sälja mitt hem för att jag inte får ta över lånet från banken. Enda gången som jag skulle kunna tänka mig att ta ett banklån tillsammans med honom är om vi vore gifta.
Vi har följande förutsättningar:
Jag jobbar 75 % och studerar heltid. Tjänar 23600kr/månad, men det blir ibland mer pga röda dagar och om jag jobbar extra.
Blivande sambon jobbar heltid och tjänar 33000kr/månad.
Inga barn är på väg eller planerade inom två år.
Jag har ca 300000kr sparade på banken och han har ingenting.
Vad tycker ni? Bo lite mindre och billigare eller bo i en stor lägenhet som är dyrare? Anser ni att det är rimligt att jag får sista ordet i det här?