• Anonym (Nn)

    Imovane

    Hur fort blir man beroende på imovane? Jag överdoserar pga att jag inte kan sova annars.

    Får både 5 mg och 7,5 utskrivet. Doseringen är max en per dygn. Jag äter minst 6 stycken till natten. Både när det gäller 5 mg och 7,5. Vissa kvällar kan det bli 8 stycken. Vet att jag är dum i huvudet som gör såhär.

    Till min fråga. Hur fort blir man beroende?

  • Svar på tråden Imovane
  • Anonym (Sleepless)

    Enligt min erfarenhet snabbt. 
    Tar bara när jag verkligen måste och sen med långa uppehåll efter enbart en natt. Annars får tabletten ingen effekt o jag inte ökar dosen rejält, plus att jag inte kan somna av mig själv. Gör dig själv en tjänst och undvik beroende, använd men med stor försiktighet.  

  • Pinotage

    Nu vill inte jag skrämmas, men jag blev beroende inom loppet av några veckor.
    Överdosera inte ! 


    Jag tog mig ur mina sömnproblem om det kan vara en tröst.

  • Anonym (Nn)
    Anonym (Sleepless) skrev 2020-01-06 13:05:53 följande:

    Enligt min erfarenhet snabbt. 

    Tar bara när jag verkligen måste och sen med långa uppehåll efter enbart en natt. Annars får tabletten ingen effekt o jag inte ökar dosen rejält, plus att jag inte kan somna av mig själv. Gör dig själv en tjänst och undvik beroende, använd men med stor försiktighet.  


    Tack för ditt svar. Jag funderar på nån annan medicin som är liknande imovane, om det skulle fungera bättre? Vill ju inte ta en hel karta varje natt :/ Vet du om det finns någon liknande? Stilnoct funkar ej, inte heller theralen.
  • Anonym (Nn)
    Pinotage skrev 2020-01-06 13:08:25 följande:

    Nu vill inte jag skrämmas, men jag blev beroende inom loppet av några veckor.

    Överdosera inte ! 

    Jag tog mig ur mina sömnproblem om det kan vara en tröst.


    Det var det jag var rädd för :/ Jag tänker på det hela tiden, att jag kommer bli beroende om jag fortsätter. Men jag får verkligen noll effekt av bara en. Det måste finnas nåt annat som hjälper?
  • Sarah889

    Bli beroende? Du är redan beroende om du frågar mig. Hur ser dina sömnrutiner ut?

  • Barbro45

    Jag blev varnad för risken att bli beroende. Jag har använt det för mina insomningsproblem i drygt tre år. Jag är mycket strikt i hur jag tar det. Jag har fått 7,5 mg utskrivet på min önskan då dessa går att dela. Alltså 3,25 mg högst två gånger per vecka och aldrig två dagar i rad. Jag lägger också in en helt ren vecka ibland. Jo, jag har svårt att sova när jag inte tar det, men jag ligger då och vakenvilar och vet att jag kommer att få sova en hel natt om två nätter.

  • Pinotage
    Anonym (Nn) skrev 2020-01-06 13:11:48 följande:
    Det var det jag var rädd för :/ Jag tänker på det hela tiden, att jag kommer bli beroende om jag fortsätter. Men jag får verkligen noll effekt av bara en. Det måste finnas nåt annat som hjälper?

     


    Många får hjälp av kroppens egna sömnhormon - Melatonin.
    Jag fick tjata mig till att få prova en kur. Tyvärr fungerade det inte på mig.
    Fördelen är att det är i princip ofarligt.

    Jag levde länge på en kombination av Imovan och Propavan - det gjorde att jag kunde fungera, men jag mådde inte särskilt bra. Jag trappade ner doserna under lång tid och sover sedan två år helt utan medicin.

    Mina sömnproblem kom vid en separation.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Nn) skrev 2020-01-06 13:11:48 följande:
    Det var det jag var rädd för :/ Jag tänker på det hela tiden, att jag kommer bli beroende om jag fortsätter. Men jag får verkligen noll effekt av bara en. Det måste finnas nåt annat som hjälper?

    Är det enbart insomningen eller att sova alls som du har problem med?


    Vad har du testat mer än Imovane?


    Propavan och Nozinan är inte beroendeframkallande men funkar sämre som insomning och kan ge rejäl hangover effekt dagen efter + ev. andra biverkningar.

    Hur länge har du sovit dåligt och vet du varför du gör det?

  • Anonym (Nn)
    Pinotage skrev 2020-01-06 13:17:16 följande:

     

    Många får hjälp av kroppens egna sömnhormon - Melatonin.

    Jag fick tjata mig till att få prova en kur. Tyvärr fungerade det inte på mig.

    Fördelen är att det är i princip ofarligt.

    Jag levde länge på en kombination av Imovan och Propavan - det gjorde att jag kunde fungera, men jag mådde inte särskilt bra. Jag trappade ner doserna under lång tid och sover sedan två år helt utan medicin.

    Mina sömnproblem kom vid en separation.


    Melatonin har jag provat, funkade inget vidare :/
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Cilla) skrev 2020-01-06 14:13:27 följande:

    Är det enbart insomningen eller att sova alls som du har problem med?

    Vad har du testat mer än Imovane?

    Propavan och Nozinan är inte beroendeframkallande men funkar sämre som insomning och kan ge rejäl hangover effekt dagen efter + ev. andra biverkningar.

    Hur länge har du sovit dåligt och vet du varför du gör det?


    Det är både insomning och sömnen som är ett problem. Jadu, det vågar jag inte svara på. Nåt år iallafall. Propavan har jag, funkar helt okej. Kan inte sova överhuvudtaget utan dom. Nosinan har jag provat men det var länge sen. Minns inte riktigt effekten
  • Anonym (Nn)
    Sarah889 skrev 2020-01-06 13:15:08 följande:

    Bli beroende? Du är redan beroende om du frågar mig. Hur ser dina sömnrutiner ut?


    Aj fan :/

    Jag vill helst sova innan tolv, 22:30 är det bästa. Och jag vill gärna gå upp tidigt, typ klockan 6. Nu somnar jag typ klockan 2 och går upp 5
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Nn) skrev 2020-01-06 16:20:00 följande:
    Det är både insomning och sömnen som är ett problem. Jadu, det vågar jag inte svara på. Nåt år iallafall. Propavan har jag, funkar helt okej. Kan inte sova överhuvudtaget utan dom. Nosinan har jag provat men det var länge sen. Minns inte riktigt effekten
    Valdoxan,Mianserin, Mirtazapin och Quetiapin - har jag testat, tyvärr utan tillräcklig  effekt eller med ohanterliga biverkningar.

    Mirtazapin i låg dog funkar annars för många.
  • Pinotage
    Anonym (Cilla) skrev 2020-01-06 17:28:54 följande:
    Mirtazapin i låg dog funkar annars för många.
    Mirtazapin i låg hade jag glömt bort - fungerade bra för mig Sömnmässigt. Min dåvarande sambo hävdade dock att jag blev personlighetsförändrad - vilket jag själv inte märkte något av. Oklart om hon hade rätt....
  • Anonym (Snälla)

    Med tanke på den höga dos du tar varje kväll lär du redan va beroende.

  • Anonym (Jarlx)

    Hur får du recept på så många tabletter? Vad säger läkaren?

  • Anonym (Nn)
    Anonym (Jarlx) skrev 2020-01-14 20:24:28 följande:

    Hur får du recept på så många tabletter? Vad säger läkaren?


    Vill inte gärna gå in på det tyvärr :/
Svar på tråden Imovane