• Yxelita94

    Migrän oftare än vanligt..är jätteorolig

    Som rubriken lyder så har jag haft migrän oftare än vanligt på senaste. Förr har den kommit ca 4gg per år tillsammans med kräkningar och försvunnit efter några timmars sömn och vila. Nu har jag däremot haft migrän typ 3-4gg bara den senaste månaden och känt mig något stel i nacken. Inte haft ont eller så, mer bara en stel känsla. Har någon koll på hur migrän fungerar, kan det komma och gå såhär ofta ibland eller är det något som inte stämmer? Jag har googlat lite och kommit fram till att jag borde besöka min kiropraktor igen, då huvudvärk i många fall beror på att något lagt sig lite tokigt i nacken. Jag är så sjukt orolig alltså.. jag är världens hypokondriker och sån här oro ger mig brutal ångest. Hoppas verkligen inte att det är något farligt och att det bara är tillfälligt..

    Och ja, jag ska självklart besöka läkare men är inte ute efter att någon ska säga ?gå bara till läkare? utan mer om det finns någon som kan lugna mig med liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden Migrän oftare än vanligt..är jätteorolig
  • Anonym (migränare)

    När jag har fått mer migrän än vanligt  (har vanligtvis migrän 1-2 ggr/mån, är utredd)  så har det i princip alltid berott på stress. 

    Migrän hos kvinnor är nästan i alla fall, hormonell, vid ägglossning tex (så har jag) så därför har jag migrän varje månad. Om du enbart har ca 1 gr/kvartal så kan det bero på att menscykeln är lite olika stark under ett år. Kanske får du bara migrän när  hormonerna är som starkast. 
    Eller så har du migrän av någon annan orsak. Är du inte utredd så är det bra om du gör det. 
    Migrän som försvinner efter enbart några timmars vila låter däremot inte riktigt som migrän? Aldrig hört att migränanfall kan vara så korta, men det kan ju din läkare förklara för dig, hur det fungerar. 

    Men börja med att fundera på hur du haft det under december - extra stressigt? Då kan det vara orsaken till en ökning. 

  • Anonym (J)

    Mina migränanfall är också numera bara några timmar och det är ?riktig? migrän. Är utredd, äter metoprolol dagligen förebyggande, och sumatriptan vid anfall. Hade en gång i veckan innan, nu har jag några gånger om året.

  • Yxelita94
    Anonym (migränare) skrev 2020-01-06 14:59:18 följande:

    När jag har fått mer migrän än vanligt  (har vanligtvis migrän 1-2 ggr/mån, är utredd)  så har det i princip alltid berott på stress. 

    Migrän hos kvinnor är nästan i alla fall, hormonell, vid ägglossning tex (så har jag) så därför har jag migrän varje månad. Om du enbart har ca 1 gr/kvartal så kan det bero på att menscykeln är lite olika stark under ett år. Kanske får du bara migrän när  hormonerna är som starkast. 

    Eller så har du migrän av någon annan orsak. Är du inte utredd så är det bra om du gör det. 

    Migrän som försvinner efter enbart några timmars vila låter däremot inte riktigt som migrän? Aldrig hört att migränanfall kan vara så korta, men det kan ju din läkare förklara för dig, hur det fungerar. 

    Men börja med att fundera på hur du haft det under december - extra stressigt? Då kan det vara orsaken till en ökning. 


    Med några timmars vila menar jag inte en halvtimme framför tvn och sen är det borta, utan att det i vissa fall försvunnit efter 5-6 timmar i ett mörkt tyst rum med spyhinken bredvid. Det är 100% migrän jag haft sedan jag fick mens vid 13 års ålder och det kan nog se olika ut för alla hur länge det varar :) men ja du har helt rätt i det du säger, december har varit oerhört stressigt för mig när jag tänker efter. Så stressigt att jag t.o.m haft sömnsvårigheter mm. Ska kolla upp och se till att bli utredd hos läkare. Tack för ditt svar!
  • Anonym (migränare)
    Yxelita94 skrev 2020-01-06 22:47:20 följande:
    Med några timmars vila menar jag inte en halvtimme framför tvn och sen är det borta, utan att det i vissa fall försvunnit efter 5-6 timmar i ett mörkt tyst rum med spyhinken bredvid. Det är 100% migrän jag haft sedan jag fick mens vid 13 års ålder och det kan nog se olika ut för alla hur länge det varar :) men ja du har helt rätt i det du säger, december har varit oerhört stressigt för mig när jag tänker efter. Så stressigt att jag t.o.m haft sömnsvårigheter mm. Ska kolla upp och se till att bli utredd hos läkare. Tack för ditt svar!
    Ok, om du haft det sedan mensen kom så har du helt säkert hormonell migrän du också. Och jag menade inte framför tv:n, självklart förstod jag att du behöver ligga i ett mörkt tyst rum när det händer Glad 

    Jag får väl säga "skönt" då Flört, att det kan gå över på några timmar för en del, så är det inte för mig.  Det händer ibland att medicinen inte hjälper och då är jag körd i ca 16-36 timmar, beroende på. Om jag kräks går det faktiskt över fortare, när jag tänker efter, men då är nog ca 16 timmar det kortaste jag varit med om. Som tur är funkar medicinen 9 ggr av 10. 
  • Anonym (migränare)
    Anonym (J) skrev 2020-01-06 15:22:47 följande:

    Mina migränanfall är också numera bara några timmar och det är ?riktig? migrän. Är utredd, äter metoprolol dagligen förebyggande, och sumatriptan vid anfall. Hade en gång i veckan innan, nu har jag några gånger om året.


    Vad bra att det hjälper så mycket Glad
  • Anonym (Aj)

    För mig är det årstidsbundet - har migrän 2-3 dagar i veckan under vinterhalvåret och knappt alls under sommaren. Så jag skulle säga att det absolut kan komma så ofta som du har det (och oftare tyvärr). Men det är alltid viktigt att få en ordentlig utredning så se till att bli remitterad till neurolog så du kan få rätt hjälp sen.

    Du kan kontakta kiropraktor eller naprapat redan nu för att få hjälp med stelhet och förhoppningsvis få färre anfall. Har du hittat fungerande medicin?

  • Anonym (Aj)

    För mig är det årstidsbundet - har migrän 2-3 dagar i veckan under vinterhalvåret och knappt alls under sommaren. Så jag skulle säga att det absolut kan komma så ofta som du har det (och oftare tyvärr). Men det är alltid viktigt att få en ordentlig utredning så se till att bli remitterad till neurolog så du kan få rätt hjälp sen.

    Du kan kontakta kiropraktor eller naprapat redan nu för att få hjälp med stelhet och förhoppningsvis få färre anfall. Har du hittat fungerande medicin?

Svar på tråden Migrän oftare än vanligt..är jätteorolig