• milly98

    Panik trött illamående tredje barnet

    Nä alltså jag får panik! Har varit så gott som sängliggandes en hel vecka, hemmet förfaller pga att jag är fruktansvärt trött och illamående (kan knappt äta, kräks bara galla, men lyckas ändå behålla det mesta av det jag lyckas peta i mig), pluggar på högskola så kan inte ens sjukskriva mig. Sambon suckar o stönar åt att det är så stökigt hemma pga jag orkar ej städa tvätta eller diska (kan inte ens gå in i köket utan att börja kräkas) och jag kan verkligen inte laga mat eller handla pga alla hemska lukter. Och jag förstår inte hur svårt det kan vara att bara sköta dessa bitarna i några veckor när han ser hur jag hänger på toan o kräks. Men inte en tvätt har blivit tvättad sen jag tvättade en maskin på nyår... Har fått lergigan men tycker jag blir ännu mer trött o yr av dem o inte försvinner illamåendet heller... precis gått in i vecka 9 och vill bara få må lite bra! Sorry ville bara kräka av mig ?hehe? Någon mer som väntar tredje barnet o har kaos hemma?

  • Svar på tråden Panik trött illamående tredje barnet
  • Lilant

    Matförgidta honom och klaga som han när han börjar spy, tvinga honom å städa medans han ät sjuk och kasta ut honom om han vägrar :) män som klagar på kvinnor som har gravid illamående är ju helt störda

  • LillaLilly82

    Hej! Känner precis igen mig i det du skriver. Är gravid med tredje barnet och mår fruktansvärt dåligt. Illamående dygnet runt, klarar inte ens av att tänka på mat. Har varit mer eller mindre sängliggande i 1, 5 vecka. Är hemma från jobbet. Har inte mått så här vid mina tidigare graviditeter, detta är nåt helt annat, förstår inte hur jag ska klara av detta....

  • Sincere

    Känslokallt av din sambo att inte ta ansvaret för hemmet när du mår illa och dessutom klaga på dig! Om jag var du hade jag satt ner foten, markerat gränser och sett till att han fixar allt fram till du mår bättre.

  • Rosahimmel86

    Jag är gravid med fjärde och jag har inte känt mig sån här innan.

    Jag har inte lagat mat på två veckor för jag klarar inte av doften. Just nu lever vi på färdigmat och det känns så hemskt för jag brukar alltid laga mat annars :(

    Kan knappt öppna kylen utan att få en kräkattack

    Jag har dock bara kräkts en gång, men jag äter postafen var 12 timma och använder seaband.

    Jag är i vecka 7 ( 8 i morgon)

    Jag har tvättat tre maskiner tvätt på två veckor kanske, och inte lagat mat en enda gång.

    Jag är trött, superkänslig mot dofter och mår allmänt blä.

    Dock så har jag en man som förstår mig, men han har inte varit hemma på snart en månad på grund av jobb.

    Han kommer på torsdag så han vet om att hemmet är en katastrof ???? Men han tar hand om det :)

  • milly98

    Hur går det för er? Jag har äntligen passerat en milstolpe, går in i vecka 10 idag! Kan se ljuset i tunneln på illamåendet rent tidsmässigt, mår fortfarande illa och får tvinga i mig vätskeersättning (fattar inte jag har alltid älskat att dricka mycket vatten, nu kan jag inte ens tänka på ett glas vatten utan att må illa), köpte apelsinsaft men tyckte den var för söt, vet inte vad jag ska dricka, min kropp är van att dricka mycket men nu tar det tvärstopp, får i mig 2 glas vätskeersättning om dagen (men det är ju bara 0,5 L). Tvingar i mig en rostad macka utan kanter på morgonen, men sen vet jag inte vad jag ska äta resten av dagen. Igår fick jag i mig några digestive kex o lite kall nyponsoppa. Äter lergigan men tröttheten är ju förlamande, kan knappt resa mig ur soffan. Blir så ledsen, orkar knappt ta hand om barnen och städning är bara att glömma, kan inte ens gå in i köket utan att magen vänder sig. Saknar mitt pigga jag, som städar o tränar o är glad. Nu tänker jag att jag aldrig kommer hitta tillbaka till den energin igen... :(

  • LillaLilly82

    Hej! Jag mår oxå fortfarande väldigt dåligt. Illamåendet håller i sig, använder seaband dygnet runt och upplever att de hjälper lite iallafall. Mitt största problem är att jag har problem att sova, i en veckas tid nu har jag inte kunnat somna på kvällarna trots att jag är extremt trött. Sover endas någon enstaka timme per natt. Dagarna är sååå jobbiga när man har noll energi. Tvingar mig ut ändå för jag står inte ut att bara vara hemma. Har fått Lergigan utskrivet, ska prova en till kvällen och hoppas att jag kanske får sova lite mer inatt. Vill bara att allt ska vara som vanligt igen. Vill kunna återgå till jobb och leva som vanligt. Detta mående tär verkligen på psyket. Får dåligt samvete gentemot familj och vänner. Hoppas att det vänder för oss snart!

  • milly98
    LillaLilly82 skrev 2020-01-13 15:47:41 följande:

    Hej! Jag mår oxå fortfarande väldigt dåligt. Illamåendet håller i sig, använder seaband dygnet runt och upplever att de hjälper lite iallafall. Mitt största problem är att jag har problem att sova, i en veckas tid nu har jag inte kunnat somna på kvällarna trots att jag är extremt trött. Sover endas någon enstaka timme per natt. Dagarna är sååå jobbiga när man har noll energi. Tvingar mig ut ändå för jag står inte ut att bara vara hemma. Har fått Lergigan utskrivet, ska prova en till kvällen och hoppas att jag kanske får sova lite mer inatt. Vill bara att allt ska vara som vanligt igen. Vill kunna återgå till jobb och leva som vanligt. Detta mående tär verkligen på psyket. Får dåligt samvete gentemot familj och vänner. Hoppas att det vänder för oss snart!


    Ush fy! Känner igen mig precis, har inte heller sovit ordentligt, kan inte minnas att jag mådde illa på nätterna förra graviditeterna, men nu mår jag illa som mest på kvällstid o natten. Känns som den mat jag lyckats få i mig på dagen bara vill komma upp på em/kväll. Jag lyckades ta disken idag men bara för att min man är bortrest. Har snälla föräldrar som lämnat lite mat iaf. Ikväll ska jag laga mat till barnen, förstår inte hur jag ska klara det. Vilken vecka är du i?
  • LillaLilly82

    Är i v 8. Orkar inte heller tänka på matlagning eller handling. Vill inte ens öppna kylskåpet, blir äcklad av allt därinne.

  • Rosahimmel86

    Nu har det gått en vecka sedan jag skrev förra gången

    Mitt illamående har lättat lite och jag har lyckats laga mat igår.

    Jag hoppas att jag sakta nu är på väg åt rätt håll och att den här fasen snart är över.

    Vecka 9 i morgon :)

Svar på tråden Panik trött illamående tredje barnet