• LillaLilly82

    Kan man verkligen må så här dåligt i v.7

    Hej! Är gravid med mitt tredje barn. Ända sen plusset har jag varit sjukt illamående dygnet runt. Klarar knappt av att se eller tänka på mat. Har den senaste veckan tappat 3kg. Magen har varit helt i uppror. Var till vc och läkaren trodde att jag även fått magkatarr. Har ätit omeprazol några dagar o magen har lugnat sig lite, men illamående knäcker mig totalt. Vid mina två tidigare graviditeter har jag mått jätte bra, endast lite äcklad av diverse maträtter de första veckorna. Klarar inte av att vara uppe på dagarna, får sån hemsk yrsel och svimningskänsla. Är extremt trött och orkeslös. Har aldrig mått så här dåligt någonsin. Läkaren skrev ut Lergigan comp men har ej prövat de än, tycker inte om att äta mediciner när jag är gravid. Finns det nån annan därute som känner igen sig eller har mått likadant?

  • Svar på tråden Kan man verkligen må så här dåligt i v.7
  • Pimpinellan

    Mitt illamående började v.7 med första barnet. Jag tog Lergigan Comp 2 ggr i veckan för att må bättre. Har du inte haft m.f innan törs du dock ta det varje dag. Ät lite och ofta. Drick inte vanligt vatten- det förvärrar både magkatarr om det är det och gravidillamående. Riktigt svag saft funkade för mig. Salt mat funkade mycket bättre- söta saker fick jag inte ner.

  • Jagochdublirvi

    Så har jag haft under mina graviditeter. Försök äta lite men ofta, testa dig fram till vad som fungerar för just dig. För vissa fungerar söta saker, för andra salta osv. Försök även dricka lite och ofta. För en del fungerar vanligt vatten, för andra bubbelvatten. Andra fungerar annan dryck. En del säger att färsk ingefära fungerar, men för mig blev det bara värre. Sea-band kan hjälpa. Liksom akupunktur. Testa dig fram. För mig hjälpte inget. Eller jo, lergigan Comp gjorde det hela mer lätthanterligt men illamående var jag och kräktes gjorde jag. Vindruvor var det som fungerade bäst runt vecka 7 i första graviditeten. Under en vecka var det nästan bara det som jag fick i mig. Under andra graviditeten blev det aldrig så illa, kanske för att jag upptäckte att en slags läkerol fungerade att distrahera mig med, så det gick jag och sög på konstant i början av graviditeten när den allra värsta illamåendet var.

Svar på tråden Kan man verkligen må så här dåligt i v.7