• Daimstruten

    Nån mer som redan börjar planera inför våren?

    Satt nyss och spanade ut på min rätt stora altan och insåg att den behöver en bunt stora växter till våren/sommaren samt att jag inte breddat rabatten tillräckligt mycket.

    Nån mer som också börjar tänka på trädgårdensplaner redan nu? Känner mig klar med vintern på nåt sätt. : )

  • Svar på tråden Nån mer som redan börjar planera inför våren?
  • Rödtjärnens Anna

    Drömmar finns ju alltid, men just nu är de väldigt långt borta. Mitt trädgårdsland brukar tina fram i maj, och altan brukar vi "sommarfixa" i juni.

    Läser du frökataloger och driver upp själv?

  • Daimstruten
    Rödtjärnens Anna skrev 2020-01-07 13:05:27 följande:

    Drömmar finns ju alltid, men just nu är de väldigt långt borta. Mitt trädgårdsland brukar tina fram i maj, och altan brukar vi "sommarfixa" i juni.

    Läser du frökataloger och driver upp själv?


    Nej, på så sätt är jag totalt oseriös. Drömmer Jag är den som springer in för tidigt på växtaffärerna och köper blommor som jag planterar alldeles för tidigt så dom dör av kylan. *asg* Penséerna brukar så klart klara sig ändå. Såna köper jag nog i april. 

    Men som sagt i år är planen att bredda rabatten mot ena huset så jag faktiskt kan se nåt av den trots en stor paradisbuske står först i rabatten direkt vid min altan. Inte en helt optimal placering av den, men den är faktiskt inte jag skyldig till. Eftersom det rör sig om ett antal kvadratmeter som ska bli ny rabatt funderar jag på om man borde ta in nån riktigt växtkunnig så det blir rätt från början.
  • Aniiee

    Har ingen trädgård att plannera för, men jag funderar på att odla chili på fönsterbrädan i år igen. Det var några år sedan sist. Sen vill jag egentligen odla lite på balkongen också, men jag har kostiga fobier..... Kanske borde jag fundera på någon annan kul krydda i något fönster också, förutom de jag vanligtvis har.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Daimstruten
    Aniiee skrev 2020-01-07 18:28:36 följande:

    Har ingen trädgård att plannera för, men jag funderar på att odla chili på fönsterbrädan i år igen. Det var några år sedan sist. Sen vill jag egentligen odla lite på balkongen också, men jag har kostiga fobier..... Kanske borde jag fundera på någon annan kul krydda i något fönster också, förutom de jag vanligtvis har.


    Går det att odla sånt inomhus året runt eller behöver man vänta in våren för att få mer sol?
  • Aniiee
    Daimstruten skrev 2020-01-07 18:47:06 följande:
    Går det att odla sånt inomhus året runt eller behöver man vänta in våren för att få mer sol?
    Chilin funkar nog bara på sommaren. När jag odlade det sist så satte jag frön i början av Februari. Örtkryddorna jag har lever året om.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Dexter dot com

    Jag har sått spenat, pakchoi och vintersallad i växthuset idag. Ska hämta hästgödsel på em och förbreda pallkragar och land för årets odlingar. 7 grader varm och första fikan ute !

  • Daimstruten
    Dexter dot com skrev 2020-01-12 12:35:28 följande:

    Jag har sått spenat, pakchoi och vintersallad i växthuset idag. Ska hämta hästgödsel på em och förbreda pallkragar och land för årets odlingar. 7 grader varm och första fikan ute !


    Det lät fantastiskt trevligt.
Svar på tråden Nån mer som redan börjar planera inför våren?