• ErikAlv

    Barnets säkerhet i Stockholm

    Hej,

    Jag och min fru väntar vårt första barn. Vi båda är över 30 år och har stadiga och bra jobb. 
    Men vi är väldigt oroade över vår framtida dotters utveckling i Stockholm. 

    Allt yngre begår fler brott, mobbning verkar har ökat, och varken skolorna eller lagen verkar ha tillräckligt med handlingskraft för att hantera problemen. 

    Hur klarar ni föräldrar av den vardags stress som tillkommer med att lämna era barn i en främmande miljö som ni inte har påverkan till? 


    Allt fler i yngre åldrar verkar ha förlorat totalt begreppet av vad respekt är. Och deras attityd och deras handlingar har gått överstyrt. Nu pratar jag självklart om det jag sätt endast, och dessvärre är det barn från förorten jag talar om. 


    Vi bor själva i en förort, vi letar ständigt efter bättre område men problemet verkar ha spridit sig över hela staden om inte landet. Det är inte meningen att låta rasistisk eller peka upp någon specifik grupp av människor. Men kan inte undgå att det verkar ha spårat ut en del i Stockholms förorter. Orsakerna till detta är många, men problemet är ändå där oavsett vilken anledning man pekar på.

    Så hur klarar ni av den stressen i vardagen ? Har ni några tips? 
    Och för er som bor i Stockholm och kanske vet vad jag pratar om, kan ni rekommendera någon/några skolor eller områden som fortfarande har en lugn och hälsosam miljö för ett barn att växa upp i?  

  • Svar på tråden Barnets säkerhet i Stockholm
  • Anonym (Lw)

    Gör allt i er makt för att byta område. Ta sen inte första bästa förskola och skola utan sätt upp ert barn i kö till bra skolor tidigt. Helt klart värt att åka en extra bit.

    Jag kommer ursprungligen från vischan och kan säga att det är uselt på just min hemort också, men på andra sätt. Ofta tror folk att landet automatiskt är bättre, men icke.

  • PH76

    Jag kan inte riktigt säga att jag personligen känner igen problemet (förutom från när jag själv var ungdom), men jag har givetvis läst att det är ett problem i stökiga orter.

    Vi bor i Täby med att vå barn och har än så länge inte stött på något sådant, så jag får väl rekommendera vår kommun.

  • PH76

    Jag kan inte riktigt säga att jag personligen känner igen problemet (förutom från när jag själv var ungdom), men jag har givetvis läst att det är ett problem i stökiga orter.

    Vi bor i Täby med att vå barn och har än så länge inte stött på något sådant, så jag får väl rekommendera vår kommun.

  • PH76

    Jag kan inte säga att jag personligen känner igen problemet (förutom från min egen ungdom), men jag läser givetvis att det är problem i vissa orter.

    Vi bor med två barn i Täby och har inte upplevt några som helst problem, så jag får väl rekommendera vår kommun.

  • Anonym (Halvan)

    Förstår hur du tänker och har känt likadant, tills vi fick råd att flytta vidare. Nu vet jag inte vart du/ni bor, men vi bor också i en förort till Stockholm. Här är som en liten ?udde? dit man inte åker om man inte bor här, ändå tar det max 15 min med bil eller 25 min med buss till city. Finns helt nyrenoverad förskola och även en grundskola tom åk 3 där i stort sett enbart barn härifrån går (opraktiskt för andra). Känns hur tryggt som helst här, men visst en dag ska även mina barn vidare till andra skolor. Har hoppet uppe om att det rätar till sig lite tills dess!

    Inser dock privilegiet i att ha råd att bo såhär. Vi passade på innan barn två kom (banken räknar ju så högt för barns levnadskostnader).

  • Anonym (Siri)

    Håller med övriga om att det handlar om att bosätta sig på rätt ställe. Bor visserligen i Göteborg, men i ett medeklassområde som känns sunt och bra. Förskolorna här är mycket bra. Skolan likaså utifrån vår bedömning hittills. I stort sett alla som bor här verkar trevliga. Barnen är trevliga och väluppfostrade generellt. Skulle bli oerhört förvånad om jag hörde barn använda ord som hora etc i förskola eller småskolan. (Hittills är det värsta jag hört en 6-åring som testade ordet fan upprepade gånger inför sin mamma, vilket väl får anses fullt normalt trotsbeteende för åldern.)

  • Mrs Moneybags

    Jag bor i Solna och det är helt okej. Min son går i skolan inne i stan eftersom jag anser att skolorna i Solna är för dåliga (det finns ett par som är bra, men de ligger åt fel håll för mig).

    Se till att hitta en fin skola med trevliga barn och föräldrar, även om ni får åka en bit. Det kan det vara värt.

    I övrigt är jag inte orolig för min sons säkerhet, vi följer honom till och från skolan varje dag (han är 8) och han kommer att få åka själv när han börjar mellanstadiet. Det gäller att ge barnen både en känsla av frihet och "street smarts" samtidigt som man håller koll på dem och ser till att de inte blir utsatta för något obehagligt.

    Jag är inte ett dugg orolig, egentligen. Så länge man inte är ute på kvällar och nätter har man väl inget att oroa sig för. Det är ju massor med folk ute på dagtid när barnen rör sig ute. Då är jag mer orolig för när han blir tonåring och kanske blir rånad av någon en kväll på stan. Men det kan ju hända oavsett var man bor, tyvärr. 

Svar på tråden Barnets säkerhet i Stockholm