• Elsa891

    Pojkvän flyttat 2h flygtid bort, vad ska man göra?

    Hej!

    Jag och min pojkvän jag vart tillsammans närmare fyra år, men så för ett år sen flyttade han ca 2h med flyg bort för att studera. Det var självklart jättejobbigt, men samtidigt viktigt för mig att han skulle göra det han själv ville (exklusiv utbildning som inte finns överallt). Första året tog jag lite som ett test för att se om han ens skulle trivas och ville gå kvar. Nu verkar det dock som att han ska läsa klart, vilket innebär ytterligare 3,5år av distans. Den första tiden har INTE varit lätt. Vi har inga tillitsproblem för fem öre, men bara det att vara så långt ifrån varandra och träffas fyra dagar varannan månad tar på en. Nu har det gått så långt att jag knappt kan se fram emot att träffas, eftersom jag vet att det bara är fyra dagar och sen dröjer det två månader till innan vi ses igen. Att ses oftare är svårt då vi båda pluggar och har fullt upp där, men också då flyg är enda transportalternativet viket inte är helt gratis. Så frågan är då om man ska orka fortsätta? Han är inte bara min pojkvän utan även min bästa vän. Strax innan han flyttade pratade vi om att flytta ihop, och sen blev det såhär... Jag vill inte flytta till staden där han pluggar när vi är klara, utan vill helst hålla mig runt där jag bor nu och är uppvuxen. Tog upp häromdagen och ställde frågan om han ens vill flytta tillbaka och han svara att det inte är så att han INTE vill det, men det beror på var han får jobb (begränsat med jobb inom hans område). Om han får sitt drömjobb där tänker han ta det. Jag påpeka dock att det såklart inte går att bestämma vart man ska jobba, men att man ändå kan ha ett mål eller strävan att hamna på en viss plats. Så just nu känner jag mig väldigt förvirrad. Älskar honom fortfarande men har blivit att jag tagit mer och mer avstånd då jag inte vill bli sårad. Och på ett sätt kan jag känna att det är något han kan göra för mig? Det var ju faktiskt hans val att flytta nu, och jag är den som har det jobbigast med detta och tycker därmed att efter studierna kan väl han också ?offra sig? lite? Jag förstår att han har ett drömjobb, men borde inte någon han ville flytta ihop med också betyda något? Är det värt att fortsätta tycker ni?

  • Svar på tråden Pojkvän flyttat 2h flygtid bort, vad ska man göra?
  • Barbro45

    Uppfattar jag dig rätt? Han kan tänka sig att flytta där han får ett bra jobb efter sin utbildning, möjligheterna till det är rätt små på din hemort. Du vill helst bo kvar nära din nuvarande hemort.

    Under hans studier har ni endast möjlighet att träffas fyra dagar varannan månad den situationen kommer att var ytterligare 3,5 år. Om det endast varit under den tiden så hade det kanske känts mer överkomligt för dig. Du känner att han borde prioritera er relation mer genom att kanske -offra- sitt drömjobb.

    Hur mycket betyder han för dig? Vad är du villig att -offra- för honom, för er relation?

  • PH76

    Jag vet att detta låter hårt men jag tror att ni gör bäst i att avsluta det. Jag hade själv samma typ av förhållande under flera år när jag studerade och en tid efter (jag var killen). Nu i efterhand så ångrar jag att vi inte bröt upp mycket tidigare, för bådas skull.

    Varför kan ni bara ses varannan månad?

  • Anonym (Anonym)

    Han har sina prioriteringar och tydligen står ert förhållande inte högst på listan. Enda rätta är att göra slut.

  • Anna60

    Jag tycker din kille gör rätt som tänker på HELA sin framtid och inte bara faller för att han är kär. Han är mogen och tänker flera gånger. Om du och han känner för det, så var särbo och ses en eller två gånger i månaden. Pallar du inte det så gör slut om du inte vill flytta själv. Han vill studera och förkovra sig för att få en bra grund att stå på i vuxenlivet. Det beundrar jag honom för. Men då är det helt upp till dig. Särbo, distansförhållande. Eller gör slut. Eller flytta till honom.

  • Elsa891

    Jo, jag är inte missunsam mot min pojkvän. Har hela tiden sagt att han måste ta läsa det som han vill, eftersom man inte vet hur framtiden blir och jag vill inte att han ska ångra sig pga mig. Men just nu känns jag inte som en prioritet över huvudtaget, och då kanske det är lika bra att göra slut? Hur gör ex. ni som är gifta om er partner får sitt drömjobb långt bort dit ni inte vill flytta? Skiljer man sig då?

  • Anonym (Flickvän)

    Jag är i samma situation. Pojkvän 2h bort med flyg, ses 4 dagar var 6e vecka ungefär... kan flytta ihop om 3 år först :/ Vill du prata och stötta varandra?

  • PH76
    Elsa891 skrev 2020-01-07 15:43:11 följande:

    Jo, jag är inte missunsam mot min pojkvän. Har hela tiden sagt att han måste ta läsa det som han vill, eftersom man inte vet hur framtiden blir och jag vill inte att han ska ångra sig pga mig. Men just nu känns jag inte som en prioritet över huvudtaget, och då kanske det är lika bra att göra slut? Hur gör ex. ni som är gifta om er partner får sitt drömjobb långt bort dit ni inte vill flytta? Skiljer man sig då?


    Antingen får någon offra sig eller så få rman skilja sig, det kanske låter väldigt svart/vitt men jag tror det är svårt att få till andra långsiktiga lösningar.
  • Barbro45
    Elsa891 skrev 2020-01-07 15:43:11 följande:

    Jo, jag är inte missunsam mot min pojkvän. Har hela tiden sagt att han måste ta läsa det som han vill, eftersom man inte vet hur framtiden blir och jag vill inte att han ska ångra sig pga mig. Men just nu känns jag inte som en prioritet över huvudtaget, och då kanske det är lika bra att göra slut? Hur gör ex. ni som är gifta om er partner får sitt drömjobb långt bort dit ni inte vill flytta? Skiljer man sig då?


    Det går att ha en fungerande relation även om en part jobbar långt ifrån. Folk som jobbar på oljeplattform, sjöfolk, FN-personal, Läkare utan gränser. Det blir ett annorlunda familjeliv, men det kan fungera ändå. Människor är olika.
    Finns det ingen möjlighet för dig att flytta, har du barn med delad vårdnad, driver ett lantbruk eller annat företag som inte går att flytta? 

  • Anonym (Kompis)
    Elsa891 skrev 2020-01-07 15:43:11 följande:

    Men just nu känns jag inte som en prioritet över huvudtaget


    Han kanske känner samma som du?

    Du anser att han inte prioriterar dig om han inte flyttar hem, å andra sidan anser kanske han att du inte prioriterar honom eftersom du inte flyttar dit.

    Ni är inte kompatibla just nu och eftersom båda två har en fast punkt där ni vill bo - han för drömjobb, du för relationer/uppväxt - så kommer ni förmodligen aldrig att bli det heller.

    Man kan älska varandra men ändå inse att livet tog en på olika vägar, och dessa vägar går inte att förena. Gör slut och var istället goda vänner, tror att båda kommer stt känna att det är rätt beslut om några år.
Svar på tråden Pojkvän flyttat 2h flygtid bort, vad ska man göra?