• MikNis

    Ayahuasca

    Är det ok att som gravid medverka i en ayshuasca ceremoni.

    En vän till mig vill göra det då hennes vänner har gjort det.

  • Svar på tråden Ayahuasca
  • Anonym (Nej! Nej!)

    Nej, definitivt inte. Fostret kan få permanenta skador av drogen och mamman med för den delen. Drogen är ungefär lika skadlig som LSD och heroin.

  • Anonym (GALNING)
    MikNis skrev 2020-01-07 10:04:45 följande:

    Är det ok att som gravid medverka i en ayshuasca ceremoni.

    En vän till mig vill göra det då hennes vänner har gjort det.


    Nej det är inte ok!!! Det är en väldigt stark drog som folk har dött utav!! Att din vän ens överväger det skulle fått mig att kontakta socialen för det är tveksamt om hon skulle vara en lämplig förälder om hon ens har de funderingarna!!! 
  • Anonym (Påläst))

    Till den som sammanliknande ayahuasca med heroin och även drog lsd under samma kam är tyvärr en väldigt okunnig person som sprider sina okunskap utan att ha koll på fakta. Heroin och lsd har VÄLDIGT olika toxicitet.

    Men för att svara på frågan:

    ???? Gravida kvinnor avråds från daglig användning, även om det inte går inte att dra definitiva slutsatser från djurstudier till hur människofoster skulle påverkas.

    Fulltext: tinyurl.com/yclec7af

  • Anonym (Påläst))

    Vill också tillägga att den som skriver att folk har dött är lite missvisande och anklagande i sin ton. Ja de är sant att de inträffat dödsfall i samband med ayahuasca intag men de är som med allt är man inte påläst. De kan gå lika illa om du har morfin utskrivet av läkaren och får för dig att ta en redig fylla, väldigt dålig idé men varken morfin eller alkoholens fel du dör utan man inte läste bipacksedeln.

    "

    Ayahuasca innehåller MAO-hämmare vilket innebär att många andra droger[7] och läkemedel, särskilt anti-depressiva medel kan orsaka allvarliga bieffekter, inklusive döden. Om du inte är väl insatt i hur MAO-hämmare interagerar med SSRI-medicin rekomenderar vi starkt emot intagande om du tar ett receptbelagt anti-depressivt)

  • Anonym (Påläst))

    Kan tillägga jag själv aldrig testat och efter de djurförsök studier jag läst skulle jag absolut inte chansa under en graviditet!

    Men de verkar väldigt intressant och är man intresserad av shamnism, personlig utveckling, själslig utforskning så verkar detta vara ett bra hjälpmedel. Kanske i framtiden:)

    Vill man ha sitt helt på de torra kan faktisk åka till länder där de är lagligt och man gör de under skrika cermoniella former.

  • Anonym (Anonym)

    Absolut inte! Fattar inte hur man ens kan överväga en sådan sak. En del människor, t ex röker och dricker, verkar skita i om ungen överlever eller om den ens kommer ut normal.

  • Anonym (Va)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-07 17:56:52 följande:

    Absolut inte! Fattar inte hur man ens kan överväga en sådan sak. En del människor, t ex röker och dricker, verkar skita i om ungen överlever eller om den ens kommer ut normal.


    Det var standard på 60, 70, 80-talet att både röka och dricka under graviditeten och även innan dess.
  • Anonym (Ursäkta? Troll??)

    Låter som ett troll du!

    Att man ens ställer en sån fråga visar på hur du inte borde ha barn. Att du ens överväger att stoppa i dig ngt (en drog) som gravid är ju fullkomligt.. har inga ord!

  • Anonym (Påläst))
    Anonym (Ursäkta? Troll??) skrev 2020-01-07 18:05:25 följande:

    Låter som ett troll du!

    Att man ens ställer en sån fråga visar på hur du inte borde ha barn. Att du ens överväger att stoppa i dig ngt (en drog) som gravid är ju fullkomligt.. har inga ord!


    I andra länder är andra saker lagligt även välutvecklade västländer såsom usa där man i vissa delstater kan få cannabis på recept mot gravid illamående medans de är inte är socialt accepterat fastän de medicinskt sett inte bedöms som dåligt av vissa läkare. Ibland väger moralen och fördomarna över fakta och vetenskap. Så att ställa en fråga behöver inte vara dumt, frågar man inte eller läser på får man ingenting veta heller.
  • Anonym (Ursäkta? Troll??)
    Anonym (Påläst)) skrev 2020-01-07 18:12:14 följande:

    I andra länder är andra saker lagligt även välutvecklade västländer såsom usa där man i vissa delstater kan få cannabis på recept mot gravid illamående medans de är inte är socialt accepterat fastän de medicinskt sett inte bedöms som dåligt av vissa läkare. Ibland väger moralen och fördomarna över fakta och vetenskap. Så att ställa en fråga behöver inte vara dumt, frågar man inte eller läser på får man ingenting veta heller.


    Självklart får man ställa en fråga. Men att ens överväga det är är jag menat helt otroligt!!

    Och även om det är "ok" för vissa att ta en drog mot illamående så innebär det inte att det skulle vara bra för barnet. Jag menar hur har man kommit fram till att det skulle vara ok för barnet i magen? Låtit massa gravid kvinnor röka på och sen kolla om barnen är normalt funtade de första levnadsåren? Det finns de som säger att 1 glas vin inte skadar barnet också. Men en förnuftig person stickar ändå kanske inte det där glaset vin under graviditeten.
Svar på tråden Ayahuasca