• EELL

    Gravid med kondom?

    Jag har läst på flera ställen om folk som blivit gravida när de använt kondom (utan att dom iaf sett att den har spruckit). Trodde knappt att man kan blir de. De måste väl vara väldigt liten risk?

    Nån som har någon erfarenhet att dela med sig av :)

  • Svar på tråden Gravid med kondom?
  • Aikido

    Man ska generellt undvika att utöva och/eller titta på extremsporter, parkour och liknande. Spermier är väldigt snabba på att snappa upp sådant. Även utbrytartricks med Joe Labero och liknande bör man undvika innan de små liven har somnat.

  • Anonym (Anonym)

    En kondom kan spricka utan att man märker det, spermier är rackarns små och kommer igenom även minsta lilla öppning. Dessutom måste kondomen naturligtvis sättas på rätt så att den håller sig på plats under hela samlaget. Däri ligger faktiskt den största risken.

  • EELL
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-07 12:38:57 följande:

    En kondom kan spricka utan att man märker det, spermier är rackarns små och kommer igenom även minsta lilla öppning. Dessutom måste kondomen naturligtvis sättas på rätt så att den håller sig på plats under hela samlaget. Däri ligger faktiskt den största risken.


    Tack för svar :) Förstår ju de där med att man måste ?använda den rätt?. Men förutsett att man gör de, tänkte jag att de va typ helt säkert.
  • Anonym (Anonym)
    EELL skrev 2020-01-07 13:52:35 följande:
    Tack för svar :) Förstår ju de där med att man måste ?använda den rätt?. Men förutsett att man gör de, tänkte jag att de va typ helt säkert.
    Ja om man använder den rätt OCH den är hel så är det 100 %.
  • Fontana

    Åtminstone när jag var ung var det en del som började samlaget utan kondom, sedan drog ut snorren och satte på kondomen när det närmade sig utlösning.

    Hände nog ganska ofta att någon liten spermie hann iväg innan den stora utlösningen.

  • Johan70

    Det finns inget preventivmedel som är 100 %:igt säkert. Kondom är bland de säkraste om det används korrekt, men om man vill vara absolut säker på att inte bli gravid så är det nog bara avhållsamhet som gäller. Celibat är förstås tråkigt.

  • Anonym (Sofia1992)
    EELL skrev 2020-01-07 12:01:30 följande:

    Jag har läst på flera ställen om folk som blivit gravida när de använt kondom (utan att dom iaf sett att den har spruckit). Trodde knappt att man kan blir de. De måste väl vara väldigt liten risk?

    Nån som har någon erfarenhet att dela med sig av :)


    Jodå det har hänt ;) Nej risken är inte stor men det är viktigt att kondomen tas ut hel ur förpackningen och sätts på ordentligt. Det är oftast när killar gör det under fyllan som det inte blir ordentligt gjort och kondomen går sönder eller glider av.
  • norrlänningen89

    "Bland par som använder kondom (för att undvika graviditet) vid varje samlag blir cirka två kvinnor av 100 gravida under ett år."

    /RFSU.se

    Jag tillhör den statistiken, blivit gravid 2 gånger med 6 års mellanrum. BM sa till mig att det var helt i linje med statistiken och att hon tyckte att jag skulle satsa på något annat preventivmedel än kondom efter denna graviditet.

Svar på tråden Gravid med kondom?