• Tue 7 Jan 2020 16:23
    1231 visningar
    2 svar
    2
    1231

    i-Size eller isofix? Babyskydd på Kronan City?

    Hej!
    Vi har börjat kika på babyskydd, men håller på att bli tokig av allt googlande för att få reda på vilka som passar på en Kronan City och i våra bilar (Subaru Outback 2010 och Toyota Rav4 2010).

    Enligt Kronans hemsida så passar deras babyskyddsadapter till följade babyskydd:


    - Cybex Cloud Z i-SIZE
    - Be Safe Izi Go,
    - Be Safe Izi Go X1
    - Babyskydd från Maxi Cosi som är tillverkade efter 2008.

    Men betyder det att andra Be Safe eller Cybex inte passar eller har de bara inte testat dem och kan därför inte garantera att de passar? Tex BeSafe iZi Go Modular i-Size eller Cybex Aton M i-Size. På Be Safes sida står det att det är samma adapter som till Be Safe Izi Go X1, men i deras vagnslista så finns inte Kronan med.
    På många babyskydd står det även att de passar de flesta vagnar som har Maxi Cosi-adapter så då gissar jag att de borde passa vår vagn?

    Sedan blir det ännu mer förvirrat när vi börjar titta på vilka babyskydd som passar i våra bilar. Vi använder båda bilarna väldigt mycket så vi vill ha en bas till varje bil och sen bara flytta babyskyddet emellan vilket gör att vi måste ha en bas som ligger bra i båda bilarna och gärna som uppfyller i-Size.

    Om jag har förstått det rätt så ska bas som uppfyller i-Size ligga bra i alla bilar som uppfyller i-Size, men om bilen "bara" uppfyller/har isofix så är det inte säkert att basen och stolen sitter bra i den bilen. Men hur vet man då om även bilen uppfyller i-Size och att det inte bara är att de har isofix-fästen? Eller är det samma problem med i-Size som med isofix att man inte kan vara säker på att de funkar i båda bilarna utan att testa?
    Jag har hittat en lista över vilka bilar som ska funka. Men den skriver att från Legacy 2003 och från Outback 2014 så funkar deras stolar, men Legacy och Outback ska vara mer eller mindre identiska innuti vad jag har förstått så då bör även Outback vara från 2003. Och Rav4 finns med två gånger (från 2000 och 2013), men 2013 är mitt i den generation som det är på vår bil och vad jag vet ändrade de inga stora saker invändigt under den generationen. 

    Är det någon som kan hjälpa oss att reda ut denna djungel?!
    Det blev lite "wall of text" så skriver en snabb summering vad vi har för krav på babyskydd

    Krav:
    - Gå att montera på en Kronan City
    - Isofix/i-Sizebas som passar i både Subaru Outback 2010 och Toyota Rav4 2010

    Gärna, men inget krav:

    - Möjlighet till bältesmontering av babyskyddet, men inget krav
    - i-Sizetestad
    - Fått bra betyg i fristående tester, ex Råd och rön

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden i-Size eller isofix? Babyskydd på Kronan City?
  • Wed 8 Jan 2020 09:43
    #1

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn och fick superbra hjälp från köpbarnvagn (www.kopbarnbagn.se).

    De verkar ha kunskap om gamla modeller för vi frågade om en gammal emmaöjunga vi tänkte ta över och de hade sålt den själva. De har bra säkerhetstänk också. Vi fick en utbildning när vi valde babyskydd och då såg jag att man kan ringa dom för att få hjälp. Så skriv till dom och fråga så får du garanterat ett bra svar istället för forumälskare som inte har utbildning om produkterna utan ofta går på preferenser eller vad de själva hört och upplevt. Jag skulle inte våga ge råd utan att kolla med en professionell :) lycka till!

  • Wed 8 Jan 2020 09:44
    #2

    www.kopbarnvagn.se

    Skulle det ju vara ????

Svar på tråden i-Size eller isofix? Babyskydd på Kronan City?