• Anonym (Nojig­)
    Tue 7 Jan 2020 18:40
    290 visningar
    2 svar
    2
    290

    Kan jag ha mycoplasma?

    Long story short: Under min studenttid hade jag ett par vilda och dumma perioder och en av killarna jag träffade hörde av dig några månader efter vi slutat ses och meddelade att han fått könssjukdomen mycoplasma, för att tipsa mig att kolla upp mig.

    Jag var som sagt dum, tio år yngre än idag, och struntade helt i att kolla upp mig eftersom att jag aldrig hört talas om mycoplasma, var helt symptomfri, och tänkte att han fått det av någon annan. Tänkte inte mer på det hela, och något år senare träffade jag min blivande man.

    Nu, alltså tio år senare, har vi två barn, men den sista tiden har jag börjat få världens tvångstankar: vi hade rätt mycket problem med att bli gravida och fertilitetsutredningen visade inget - kan det vara en obehandlad mycoplasma som funnits kvar i alla år och spökat? Kan den ha påverkat min fertilitet med skador som inte syns på en fertilitetsutredning? Kan en eventuell mycoplasma läka ut, eller kan jag tom fortfarande ha den efter alla år? Någon som vet mer om sjukdomen, jag hittar så lite info på nätet?

  • Svar på tråden Kan jag ha mycoplasma?
  • Wed 8 Jan 2020 15:28
    #1

    Mycoplasma kan orecus som klamydiainfektion skapa inflammation i äggledarna så att de skadas och inte går oocyterna/äggen att passera ut. Det borde visas på en fertlitetsutredning, och en infektion sedan så länge bör ha läkt yt, men kan skapa ärrbildningar och förträngningar i äggledarna.

    Jag tycker att du skall nämna det för drm som utrett er. Man kan ta virus-PCR. Sedan kan de ju ytterligare ta hänsyn till det i ev vidare utredning

  • Wed 8 Jan 2020 15:32
    #2

    Man har inte gjort så stora studier på den genitala mycoplasmabakterien att man vet om den säkert kan leda till ofrivillig barnlöshet. Infektionen kan dock leda till lättare mottaglighet för andra könsinfektioner som klamydia tex. Klamydia är känd för att kunna leda till sterilitet.

Svar på tråden Kan jag ha mycoplasma?