• Tingting

    Ge mig era bästa tips på nyttig enkel mat!

    Som rubriken lyder är jag ute efter massvis med bra recept/förslag på nyttig och ordentlig mat.

    Med ett mål att gå ner några kilon har jag insett att det är kosten jag måste fokusera på, något jag tycker är lite klurigt då jag inte har allt för mycket tid eller pengar att lägga på matlagning.

    Jag tycker om att laga mat men har fastnat i ett dåligt mönster där jag lagar mycket pasta i olika former och i övrigt rätt fet mat.

    Därför behöver jag nu så mycket tips jag bara kan få på snabba, enkla rätter som går bra att ha i matlåda. Självklart har jag googlat en hel del men jag upplever att de flesta nyttiga rätterna jag hittar är lite för avancerade och med mycket annorlunda ingredienser.

    Det jag är ute efter är helt enkelt "vanlig" husmanskost fast på nyttigt vis!

    Tacksam för alla recept/förslag/tips jag kan få!

  • Svar på tråden Ge mig era bästa tips på nyttig enkel mat!
  • Nótt

    Hej!

    Åh jag är precis som du! Jättesvårt är det. Men är inne i en helt ok period nu där jag googlat en massa recept haha!

    Några saker jag (pastaälskaren) brukar gå efter är att exempelvis byta ut vanlig pasta eller en del av den till kikärtspasta & liknande, då får du enkelt ner kolhydraterna och ökar proteinmängden =) Sen kan man ha vanliga tillbehör!

    I övrigt tycker jag det brukar funka bra att byta ut ex. pasta & ris mot sallad eller rotfrukter. Då lagar man sin vanliga mat men genom att byta ut tillbehören får du bort många kalorier =D

    Sen är ju diverse linsgrytor skitbra. Mättar bra, enkelt att göra och du kan ha sallad eller ris till och ändå knappt får i dig kalorier, man kan äta mycket av det =D
    Har en jordnötsgryta jag gör hela tiden just som är såå god!

  • Xlr8

    Börja med att skippa allt vad snabbmat, godis, läsk, kakor, osv. Det är onödiga kalorier man äter betydligt mer av än vad man tror. Skaffa en sån där spyr flaska till olja, i med olivolja. Det gör att du inte får överdrivet med olja i maten.

    Börja räkna kalorier, nästan alla vuxna förstår att spenderar man mer pengar än man tjänar kommer pengarna ta slut förr eller senare. Men bär det gäller viktnedgång pratar alla om det dom det vore magi.

    Men som med pengarna gäller samma princip pengar in-pengar ut =summa. Kalorier in - Kalorier ut = din kroppsvikt.

    När jag började räkna så insåg jag att det som jag trodde var en normal diet var 7-8tusen kalorier dagligen. I och för sig hade jag ett mycket fysiskt krävande jobb.

    Mina bästa råd.

    1 ta reda på hur många kalorier du stoppar i dig och hur många verkliga kalorier du gör dig av med (aktivitetsband/pulsklocka)

    2 bestäm hur många kilo du vill gå ner och under hur lång tid, gör ett schema och skriv ner.

    3 skippa alla onödiga kalorier helst alla dagar men om du ska äta onödiga saker välj en dag. Säg att det är en chokladkaka på lördag, då tvingar du dig att förbränna minst dubbla utöver ditt schema i kalorier.

    Ha tåla mod det kommer inte gå på någon dag.

    Se min bild nu har jag inte loggat den högsta vikten den var på 110kg. Så det fungerar ju

  • F24

    Havregrynsgröt med proteinpulver i

    Omelett

    Avokado macka

    Tonfisk sallad

    Kyckling med ris

  • fluu

    Min absolut enklaste mat är enkla fisksoppan. Koka valfria påsgrönsaker, frysta fiskkuber, buljong och frysta örter i några få minuter. Peppra. Klart.

    Eller rosta sötpotatis/morötter och lök i ugnen tills de är mjuka. Lägg i en kastrull och koka upp med lite färsk chili, rosmarin, buljong och kokosmjölk. Stavmixa och peppra. Klart.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ge mig era bästa tips på nyttig enkel mat!