• elin9702

    ÄL men plussar aldrig?? HJÄLP

    Hej! Jag är 22 år (snart 23) har sedan juli månad slutat äta p-piller (estrelen) och har sedans dess använt mig av appen FLO.

    När jag och min kille blev tillsammans, ja då uteslöt jag att bara ha sex efter äl för att inte bli gravid men nu har vi försökt sedan nov månad att faktiskt bli gravida.

    Jag Har normal cykellängd, äl kommer på utsatt dag, har klockat med tester men inget positivt??

    Hur ska vi göra? Jag har gett upp nu och har knappt ens sex längre. Vi kunde innan ha sex varje dag.

    Äter folsyra varje dag, har dock järnbrist men ska börja ta tabletter för det. Är det där felet sitter tro?

    HJÄLP mig alla kunniga!!

  • Svar på tråden ÄL men plussar aldrig?? HJÄLP
  • HejsanJenny

    Även fast man är i sin mest fertila ålder så är det ju tyvärr ingen garanti att det tar sig direkt. Sedan är november ju inte alls länge sedan. Det är bara att fortsätta försöka. :) Lycka till!

  • AnnnaG

    Är i exakt samma sitts. Slutade med skydd juni förra 2019. Började ta ÄL test i september. Fortfarande inge plus :( äter också folsyra varje dag.

  • Mezzy

    Det är inte ovanligt att det tar upp emot 8-9 månader innan man blir gravid. Så ha tålamod!  

  • Mezzy

    Det är även så att ni måste ha sex innan ägglossning för att bli gravida. Inte efter.

  • Anonym (U)
    elin9702 skrev 2020-01-08 14:05:00 följande:

    Hej! Jag är 22 år (snart 23) har sedan juli månad slutat äta p-piller (estrelen) och har sedans dess använt mig av appen FLO.

    När jag och min kille blev tillsammans, ja då uteslöt jag att bara ha sex efter äl för att inte bli gravid men nu har vi försökt sedan nov månad att faktiskt bli gravida.

    Jag Har normal cykellängd, äl kommer på utsatt dag, har klockat med tester men inget positivt??

    Hur ska vi göra? Jag har gett upp nu och har knappt ens sex längre. Vi kunde innan ha sex varje dag.

    Äter folsyra varje dag, har dock järnbrist men ska börja ta tabletter för det. Är det där felet sitter tro?

    HJÄLP mig alla kunniga!!


    Seriöst? Ge upp efter knappt två försök??

    Kolla runt lite hur lång tid många får försöka i normala fall innan du ger upp efter två månader.
  • elin9702
    Mezzy skrev 2020-01-08 15:05:32 följande:

    Det är även så att ni måste ha sex innan ägglossning för att bli gravida. Inte efter.


    Som sagt vi hade sex varje dag! Innan och efter samt under mens med utan resultat..
  • elin9702
    AnnnaG skrev 2020-01-08 14:26:13 följande:

    Är i exakt samma sitts. Slutade med skydd juni förra 2019. Började ta ÄL test i september. Fortfarande inge plus :( äter också folsyra varje dag.


    Åh.. får hoppas vi plussar snart då!! Här hemma längtar vi efter en liten!
  • elin9702
    Anonym (U) skrev 2020-01-08 15:13:15 följande:

    Seriöst? Ge upp efter knappt två försök??

    Kolla runt lite hur lång tid många får försöka i normala fall innan du ger upp efter två månader.


    Vi har varit tillsammans sen augusti och haft samlag sedan dess. Han har vetat om att jag inte använt preventivmedel sedan juli så, praktiskt sett 4 mån. Och ja förstår hur det är för andra som försökt flera år för ett plus. Har en i min närhet som försökt nu i 8år samt mf på ivf.
  • Anonym (Lite salt)

    Har du bara sex för att bli gravid? Jag förstår inte.

    Sen i november är väl bara 2-3äl? Hur kan du redan ha blivit helt utsliten.

    Upp till ett år räknas som helt normalt. De flesta lyckas inte på första försöket.

  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-01-08 16:15:56 följande:

    Har du bara sex för att bli gravid? Jag förstår inte.

    Sen i november är väl bara 2-3äl? Hur kan du redan ha blivit helt utsliten.

    Upp till ett år räknas som helt normalt. De flesta lyckas inte på första försöket.


    Såg att det var juli! Ber om ursäkt för felläsningen, men det är fortfarande normalt.
  • elin9702
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-01-08 16:15:56 följande:

    Har du bara sex för att bli gravid? Jag förstår inte.

    Sen i november är väl bara 2-3äl? Hur kan du redan ha blivit helt utsliten.

    Upp till ett år räknas som helt normalt. De flesta lyckas inte på första försöket.


    Helt utsliten kanske jag inte är :) men när man har barnlängtan tappar man lusten litegrann. Jag har sex med min sambo oavsett barn eller ej så du kan vara lugn!
  • Anonym (Lycka till)

    Bara för att du har ägglossning blir du inte gravid. Att ni försökt sedan november är verkligen ingenting, vissa får försöka betydligt längre. Och om det skulle vara något fel så kan det lika gärna vara så att mannen har dåliga simmare. Forsätt försöka och har det inte blivit något på ett år så får ni söka hjälp! Du är ju dessutom väldigt ung.

    Lycka till!

  • Anonym (53)

    Allt under ett år är normalt, det tar sig inte de första gångerna för alla. För vissa tar det sig sorgligt nog aldrig. Men efter ett år kan ni ta en utredning o se hur det ser ut o kanske få svar på vrf det inte tagit sig.

    Ge inte upp! Du är så ung

  • Anonym (Lagom)

    Att ha sex ?för? ofta som varje dag ska min läkare att jag skulle undvika. Spermierna behöver förnyas i långsammare talt, varannan till var tredje dag fick vi som råd. Och fokus såklart innan ägglossningen. Upp till ett år är inom det normala för friska par att behöva försöka.

Svar på tråden ÄL men plussar aldrig?? HJÄLP