• Fridisen81

    Hur tidigt kan man göra VUL?

    Jag har tidigare haft missfall och är nu gravid igen. Mina symptom har försvunnit så jag är orolig att det är ett nytt missfall. Hur tidigt kan man kolla upp detta? Är bara i v 6 nu (5+3).

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man göra VUL?
  • meicc

    Jag har fått göra mina runt 6+3 för att se hjärta. Fått göra om efter några dagar ibland.

  • Ellencassandra

    Jag gjorde 6+1 och då var det väldigt osäkert att man ens skulle se nåt men såg hjärtslag då. Så tidigast 6+0 skulle jag tro.

  • Fridisen81
    meicc skrev 2020-01-08 17:56:10 följande:

    Jag har fått göra mina runt 6+3 för att se hjärta. Fått göra om efter några dagar ibland.


    Såg du något tickade hjärta i 6+3? :)
  • Fridisen81
    Ellencassandra skrev 2020-01-08 17:59:56 följande:

    Jag gjorde 6+1 och då var det väldigt osäkert att man ens skulle se nåt men såg hjärtslag då. Så tidigast 6+0 skulle jag tro.


    Gissar att man då bara såg en liten tickande prick? Dock blir man ju såå mycket lugnare bara man vet att hjärtat börjat slå :)
  • Fridisen81
    Ellencassandra skrev 2020-01-08 17:59:56 följande:

    Jag gjorde 6+1 och då var det väldigt osäkert att man ens skulle se nåt men såg hjärtslag då. Så tidigast 6+0 skulle jag tro.


    Gissar att man då bara såg en liten tickande prick? Dock blir man ju såå mycket lugnare bara man vet att hjärtat börjat slå :)
  • Fridisen81
    Ebo88 skrev 2020-01-08 20:58:48 följande:

    Jag gjorde vul i 6+1 och såg ett hjärta som slog.


    Så härligt :) det verkar vara lite olika när folk kan se .
  • Pimpinellan
    Fridisen81 skrev 2020-01-08 21:04:10 följande:
    Så härligt :) det verkar vara lite olika när folk kan se .
    Ja, just därför bör man vänta tills det inte kan råda nån tvekan alls. Före v.8 hänger det på flera faktorer om man ser eller inte. VUL-apparatens ålder och funktion, läkarens vana att tyda, en eller flera dagar hit eller dit i graviditeten, var embryot sitter. Hjärtat slår efter 21 dagar, men det dröjer längre innan det syns. V.8 ska det synas om fostret lever.
  • Fridisen81
    Pimpinellan skrev 2020-01-08 21:06:58 följande:

    Ja, just därför bör man vänta tills det inte kan råda nån tvekan alls. Före v.8 hänger det på flera faktorer om man ser eller inte. VUL-apparatens ålder och funktion, läkarens vana att tyda, en eller flera dagar hit eller dit i graviditeten, var embryot sitter. Hjärtat slår efter 21 dagar, men det dröjer längre innan det syns. V.8 ska det synas om fostret lever.


    Toppen, tusen tack för utförligt svar. Jag avvaktar några veckor helt enkelt :)
  • Pimpinellan
    Fridisen81 skrev 2020-01-08 21:39:22 följande:
    Toppen, tusen tack för utförligt svar. Jag avvaktar några veckor helt enkelt :)
    Då håller jag en tumme! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hur tidigt kan man göra VUL?