• Anonym (Oroli­g)
    Wed 8 Jan 2020 17:58
    1734 visningar
    14 svar
    14
    1734

    Rädd inför narkos vid IVF

    Hej!
     
    Jag planerar att göra IVF utomlands, men funderar en del på hur det går till när man sövs. Jag har aldrig fått narkos och är rädd för detta. 
    Vid mina IVF-behandlingar i Sverige har jag varit vaken och fått smärtlindring.
     
    Jag skulle bli jätteglad om ni som har erfarenhet av att sövas vid IVF, kunde dela med er av era erfarenheter. 
     
    Hur går det till? 
    Vilka mediciner ges? Har du fått en tub i halsen (jag har hört något om att man kan få detta vid narkos i andra sammanhang och tycker personligen att just tuben verkar vara något av det läskigaste med att få narkos). 
    Hur mådde du efteråt, när du vaknat igen?
    Fick din partner eller annan anhörig vara med under ägguttaget med narkos?
    Vid vilken klinik gjorde du din behandling?
     
    Tack!
  • Svar på tråden Rädd inför narkos vid IVF
  • Thu 9 Jan 2020 16:51
    #1

    Curakliniken i Malmö. Fick en nål i armen eller handen beroende på var de hittade bäst ven. Upp i stolen med benklykorna och varm filt över benen, in med narkosen i armen, jag dåsade bort i några minuter och efter ca 10 minuter gick jag själv in i ett vilorum där jag fick äta en macka och dricka saft. Ingen tub - det var oerhört lätt narkos. Jag var helt normal efter ca 20 minuter och fick åka hem strax därefter varje gång.

  • Thu 9 Jan 2020 16:53
    #2

    Min man fick inte vara med under narkosen, förresten, men satt och väntade utanför rummet.

  • Anonym (K)
    Thu 9 Jan 2020 17:02
    #3

    Vet inte vad det var för mediciner. Fick vanlig drop på ovansidan av handen och någon vit vätska sprutades in i armvecket, det var den som gjorde att jag somnade. Det känns som vanligt när man somnar och sover. Jag drömde till och med. Efteråt väckte de mig genom att säga mitt namn och prata med mig. Det kändes slm jag hade sovit i flera timmar men det var ju bara nägra minuter såg jag på klockan. Jag kände mig helt normal i tänkandet direkt, som när man vaknar på morgonen, men var lite trött och lätt yr i några minuter. Efter en kortare stund 10-20 min från att jag vaknat var jag som vanligt, alltså inte ens trött längre.

  • Anonym (narko­s-ssk)
    Fri 10 Jan 2020 07:26
    #4

    DU får propofol, ett narkosmedel som är kortverkande. Det slår i viss mån ut din andning, så då hjälper personalen dig att andas genom att de genom en mask med syrgas ger dig andetag istället. Efter en stund andas du själv och vaknar till. 

    "Tub i halsen"får man bara vid längre ingrepp som kräver djupare medvetslöshet och där en respirator andas åt en (enkelt förklarat). 

  • Anonym (T)
    Fri 10 Jan 2020 08:53
    #5

    Har inte sövts för IVF men vid 2 andra ingrepp nyligen. Första op tog jag bort äggledare och en del av livmodern, tror det tog någon timme och fick tub i halsen. Jag var LIVRÄDD innan men kan verkligen säga att det absolut inte var något att oroa sig för! Man somnar så snabbt, det snurrar till lite och sen sover man. Vaknade och var lite yr men det släppte snabbt.

    Andra op var en mycket lättare narkos, bara 5-10 min och då vaknade jag och satte mig i en rullstol själv. Tog det lugnt i en halvtimme och kunde sen åka hem.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Fri 10 Jan 2020 09:54
    #6
    Anonym (narkos-ssk) skrev 2020-01-10 07:26:39 följande:

    DU får propofol, ett narkosmedel som är kortverkande. Det slår i viss mån ut din andning, så då hjälper personalen dig att andas genom att de genom en mask med syrgas ger dig andetag istället. Efter en stund andas du själv och vaknar till. 

    "Tub i halsen"får man bara vid längre ingrepp som kräver djupare medvetslöshet och där en respirator andas åt en (enkelt förklarat). 


    Hej och tack för ditt svar! Jag läste om Propofol i FASS och såg att medicinen inte får ges till personer med allergi mot soja eller jordnötter. Vad får man istället om man är allergisk mot dessa?
     
     
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 14 Jan 2020 23:49
    #7
    Almare skrev 2020-01-09 16:51:39 följande:

    Curakliniken i Malmö. Fick en nål i armen eller handen beroende på var de hittade bäst ven. Upp i stolen med benklykorna och varm filt över benen, in med narkosen i armen, jag dåsade bort i några minuter och efter ca 10 minuter gick jag själv in i ett vilorum där jag fick äta en macka och dricka saft. Ingen tub - det var oerhört lätt narkos. Jag var helt normal efter ca 20 minuter och fick åka hem strax därefter varje gång.


    Tack Almare! Skönt att höra att det gick fint!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 14 Jan 2020 23:51
    #8
    Anonym (K) skrev 2020-01-09 17:02:45 följande:

    Vet inte vad det var för mediciner. Fick vanlig drop på ovansidan av handen och någon vit vätska sprutades in i armvecket, det var den som gjorde att jag somnade. Det känns som vanligt när man somnar och sover. Jag drömde till och med. Efteråt väckte de mig genom att säga mitt namn och prata med mig. Det kändes slm jag hade sovit i flera timmar men det var ju bara nägra minuter såg jag på klockan. Jag kände mig helt normal i tänkandet direkt, som när man vaknar på morgonen, men var lite trött och lätt yr i några minuter. Efter en kortare stund 10-20 min från att jag vaknat var jag som vanligt, alltså inte ens trött längre.


    Tack snälla, för din beskrivning!
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 14 Jan 2020 23:58
    #9
    Anonym (T) skrev 2020-01-10 08:53:32 följande:

    Har inte sövts för IVF men vid 2 andra ingrepp nyligen. Första op tog jag bort äggledare och en del av livmodern, tror det tog någon timme och fick tub i halsen. Jag var LIVRÄDD innan men kan verkligen säga att det absolut inte var något att oroa sig för! Man somnar så snabbt, det snurrar till lite och sen sover man. Vaknade och var lite yr men det släppte snabbt.

    Andra op var en mycket lättare narkos, bara 5-10 min och då vaknade jag och satte mig i en rullstol själv. Tog det lugnt i en halvtimme och kunde sen åka hem.


    Stort tack T! Skönt att höra från någon som också var rädd innan.
  • Anonym (narko­s-ssk)
    Wed 15 Jan 2020 21:29
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-10 09:54:36 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Jag läste om Propofol i FASS och såg att medicinen inte får ges till personer med allergi mot soja eller jordnötter. Vad får man istället om man är allergisk mot dessa?
     
     
    Det där är omtvistat och företaget vill gardera sig. De senaste åren har vi givit det ändå, och det har gått jättebra.
  • Wed 15 Jan 2020 22:08
    #11
    Anonym (narkos-ssk) skrev 2020-01-15 21:29:45 följande:
    Det där är omtvistat och företaget vill gardera sig. De senaste åren har vi givit det ändå, och det har gått jättebra.
    Ni ger alltså en patient med nötallergi det ändå?! det är ju helt galet, vem tar ansvar för när någon med svår allergi faktiskt dör? Jag har nyligen gjort en op i lätt narkos några minuter innan jag väcktes igen och narkossköterskan fick order om att inte ge det medel som är vanligt just pga jag är nötallergiker. Inte ok att leka med någons liv.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 18 Jan 2020 14:39
    #12
    Anonym (narkos-ssk) skrev 2020-01-15 21:29:45 följande:
    Det där är omtvistat och företaget vill gardera sig. De senaste åren har vi givit det ändå, och det har gått jättebra.
    Oj, det skulle inte jag våga vara med om. Liksom elmadumle som jag har citerat nedan, undrar jag hur det är möjligt? Vad gör narkossköterskan eller läkaren om patienten får en allergisk chock?
    elmadumle skrev 2020-01-15 22:08:28 följande:
    "Ni ger alltså en patient med nötallergi det ändå?! det är ju helt galet, vem tar ansvar för när någon med svår allergi faktiskt dör? Jag har nyligen gjort en op i lätt narkos några minuter innan jag väcktes igen och narkossköterskan fick order om att inte ge det medel som är vanligt just pga jag är nötallergiker. Inte ok att leka med någons liv."
  • Anonym (narko­s-ssk)
    Mon 20 Jan 2020 12:08
    #13
    elmadumle skrev 2020-01-15 22:08:28 följande:
    Ni ger alltså en patient med nötallergi det ändå?! det är ju helt galet, vem tar ansvar för när någon med svår allergi faktiskt dör? Jag har nyligen gjort en op i lätt narkos några minuter innan jag väcktes igen och narkossköterskan fick order om att inte ge det medel som är vanligt just pga jag är nötallergiker. Inte ok att leka med någons liv.
    Det ges under kontrollerade former, och alltid i samråd med narkosläkare. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 20 Jan 2020 13:34
    #14

    Till narkos-ssk

    Vid bröstoperation, fibroadenom:

    Hur ser det ut då med sövning/narkos?

Svar på tråden Rädd inför narkos vid IVF