• rävmamma

    Pappa påverkar vår dotter, eller?

    Ny här.

    Jag behöver enbart lite råd.

    Jag och mitt ex är skilda snart 9 år. Det var jag som lämnade pappan. Han är fortfarande singel och jag har träffat andra efter.

    Vi har delad vårdnad.
    Vår dotter är växelvis hos mig och annars hos sin pappa.

    Det har mestadels varit en relativt bra relation mellan oss.

    Vad som hänt den senaste tiden har börjat kännas märkligt. Vad jag hör är ord från vår dotter som inte känns som hennes ord utan saker som exempelvis jag har hört från pappan.

    Exempelvis. Jag och dottern har aldrig bråkat. Hon är fjorton nu och vi hade vårt senaste gräl i helgen. Det var diskussioner kring vart hon ska studera på gymnasiet. Dagen efter ringer pappan och säger att dottern sagt att jag krossar hennes drömmar, att hon hellre vill bo hos honom än hos mig. etc etc.

    Jag hade samtal med henne om detta. Att om hon vill hellre bo hos sin pappa så är det okej - Han bor i hus och det kanske inte är lika kul att bo i lägenhet.

    Senare pratar Jag och pappan igen och det återigen kommer saker om vad dottern sagt som hon inte säger till mig.

    Jag frågar dottern varför hon inte kan prata med mig. Självklart kan hon prata med pappan om mig men det framkommer att han fiskar och lägger in sin syn på hur han tycker att jag är.

    Senare så ringer dottern upp och säger att hon inte kan prata med mig för hon vet inte hur jag ska reagera - om jag ska bli arg, bli galen etc.

    Det där kändes inte som hennes ord. Jag frågar henne. Är det där dina ord. Jag menar - vi har ALDRIG bråkat och jag tror inte heller hon och pappan har bråkat.

    Det kändes som om det är en massa saker som pappan sagt men som nu dottern säger.

    Jag kan såklart inte göra mycket mer än att vara lugn.

    Plötsligt säger dottern. jag vill inte komma till dig på lördag och vi la på.

    Jag skriver att jag älskar henne oavsett etc
    Jag får en emoji med fuck off.
    Jag skriver igen att jag älskar henne.
    Hon skriver att jag ska sluta skicka en massa snyft-sms.

    Jag fortsätter att skicka sms tillbaka att det är okej . älskar henne ändå.

    Jag vet bara inte vad jag ska göra. När jag nämner för pappan så säger pappan enbart att han självklart inte säger saker till henne.

    Fast jag vet av vad dottern säger att han ibland lägger in egna saker i deras konversation.

    Jag vet att det är något som skaver hos pappan för att jag träffat nya - gift mig etc men som också har visat sig acceptera dom.

    Har ni några tips.

  • Svar på tråden Pappa påverkar vår dotter, eller?
  • Tecum

    Jag tycker att du drar för långtgående slutsatser när du skyller på pappan för att din dotter är sur på dig. Hon är 14 och vid den tiden hör det nästan till att bråka med sina föräldrar även om det inte hänt förr. Nästa gång blir hon förbannad på honom. Hon är så pass gammal att hon inte skulle köpa allt pappan påstår även om han försökte styra henne.

    Mitt tips är att ligga lågt och vänta på att det lugnar ner sig. Kanske kan du fundera ut någon slags kompromiss i bråket om hennes gymnasieval.

  • rävmamma

    Det är möjligt. Jag tänker inte att det är hans fel att hon är sur. Absolut inte. Mer vissa ord och saker som inte känns som hennes. 

  • Mrs Moneybags

    Det är nog bra att ligga lågt och fortsätta visa att du är öppen för kommunikation. Det är bra att du sa att det är ok att bo hos pappa, det är nog bästa att gå med på det mesta så kommer hon förhoppningsvis tillbaka. Förr eller senare kommer det bli gräl även hemma hos pappa - precis som det blir överallt - och då kommer hon vända sig till dig. Tonåringar är frustrerande, men tonårstiden går över. 
    Lugn, bara lugn. 

Svar på tråden Pappa påverkar vår dotter, eller?