• Wed 8 Jan 2020 21:26
    249 visningar
    1 svar
    1
    249

    Min bebis

    !

    Jag har en hankatt på 2 år, han har alltid varit sällskapssjuk och älskat att umgås tillsammans med andra katter.

    I somras kastrerades han i samband med flytt, jag upplever att allt har fungerat riktigt bra med honom då han alltid kommit fram och gosat med alla familjemedlemmar (genom snäll)!

    Men för ca 2 månader sedan så började han visa sig rädd för min sambo (man) och även andra män, (min pappa, systers man och lillebror) .. vilket ju har eskalerat totalt, han vågar sig knappt in, och kommer han in så hets äter han för att sedan krypa på golvet ut igen.. vad ska jag göra? Kan det vara så att han saknar en vän? Håller han på att förvildas? Ska jag tvinga honom att vara inne trots att han inte vill och är rädd för alla hans familjemedlemmar?

  • Svar på tråden Min bebis
  • Thu 9 Jan 2020 09:26
    #1
    Birran92 skrev 2020-01-08 21:26:08 följande:

    !

    Jag har en hankatt på 2 år, han har alltid varit sällskapssjuk och älskat att umgås tillsammans med andra katter.

    I somras kastrerades han i samband med flytt, jag upplever att allt har fungerat riktigt bra med honom då han alltid kommit fram och gosat med alla familjemedlemmar (genom snäll)!

    Men för ca 2 månader sedan så började han visa sig rädd för min sambo (man) och även andra män, (min pappa, systers man och lillebror) .. vilket ju har eskalerat totalt, han vågar sig knappt in, och kommer han in så hets äter han för att sedan krypa på golvet ut igen.. vad ska jag göra? Kan det vara så att han saknar en vän? Håller han på att förvildas? Ska jag tvinga honom att vara inne trots att han inte vill och är rädd för alla hans familjemedlemmar?


    Tama hemkatter förvildas inte i hemmet, det är omöjligt.

    Det här låter som att katten utsatts för ett trauma. Du verkar ha honom som utekatt? Tyvärr kan det vara så att han skadats av någon okänd man och nu är rädd för män generellt. Det finns idioter där ute som medvetet söker upp katter för att sparka, kasta, slå på dem osv.

    Sluta släpp ut katten. Låt den gömma sig på valfri plats. Se till att mata den i närheten av den platsen. Låt den gradvis komma fram i sin egen takt. En dag kanske han vågar lita på män igen. Obs, detta kan ta flera år.
Svar på tråden Min bebis