• Wed 8 Jan 2020 21:54
    348 visningar
    3 svar
    3
    348

    Studentpar, hon är gravid

    Hej, vi är ett studentpar med två års studier kvar. Min sambo är nu gravid. Nu vill jag har era synpunkter på studerande föräldrar med barn. Hur kan man få det att funka? Bör man avvakta eller finns det en chans att få kunna leva ett skäligt liv under barnets två första år.

    Vi har räknat på att vi i snitt kommer att ha 18000kr/månad som en samlad inkomst, av hennes föräldrapenning och mitt CSN. Exklusive barnbidrag och (möjligen) ett bostadsbidrag. Vår hyra samt, mobil, vatten&el, landar gemensamt kring 8000kr. Då är inte mat och övrigt medräknat. Som nyinflyttad kommer jag att söka jobb i trakten för diverse sommararbeten.

    Hur resonerar ni? Ge mig era ärliga synpunkter.

    Med vänliga hälsningar/ 26åriga studenter.

  • Svar på tråden Studentpar, hon är gravid
  • Wed 8 Jan 2020 22:01
    #1

    Grattis :)

    Ni kommer inte ha det fett men det kommer inte gå någon nöd på er heller om ni har mer än 10k till mat/övrigt.

    Yolo, det där barnet kommer ni älska skiten ur.

  • Anonym (C)
    Wed 8 Jan 2020 22:22
    #2

    Det borde inte vara några problem. Man får dessutom mer CSN-bidrag när man har barn. Jag var ensam med två barn vv och pluggade heltid plus jobbade lite extra när jag kunde. Det var inga problem med ekonomin.

  • Mascar­aklump­ar
    Thu 9 Jan 2020 21:08
    #3

    Vi levde på ett CSN + föräldrapenning det första året. Det gick bra. Ni behöver också en plan för vad som händer efter studierna, så att det tex inte blir så att en blir arbetslös utan rätt till a-kassa när den läst färdigt medan den andra har studier kvar och tvingas hoppa av för att ni ska kunna bli berättigade socialbidrag, eller något liknande. Har ni tänkt igenom det ordentligt och har en plan för varje scenario som skulle kunna uppstå (inom rimliga gränser, givetvis) så kommer det sannolikt inte vara några problem.

Svar på tråden Studentpar, hon är gravid