• minnie768

    Ovitrelle - Västkusten

    Är det någon som kan tipsa om en privat klinik på västkusten (Göteborg och norrut) som erbjuder ovitrelle eller motsvarande?
    Har en pågående infertilitetsutredning och får Letrozol, äggblåsorna ser fina ut men läkaren vill inte erbjuda ovitrelle för sista knuffen utan menar att ägget till största sannolikhet släpper självmant eftersom jag haft äggblåsor som är mellan 20-24 mm. I övrigt ser både min och sambons prover bra ut.
    Månaderna tickar på men aldrig ens antydan till plus, ni förstår säkert frustrationen, stressen och sorgen så känns mig villig att testa det mesta. Vi har försökt i 1,5 år.

  • Svar på tråden Ovitrelle - Västkusten
  • Anonym (V. 32)

    Liva-kliniken i Trollhättan! Är just nu i vecka 32 efter Letrozol och Ovitrelle som jag fick utskrivet därifrån :)

  • minnie768
    Anonym (V. 32) skrev 2020-01-09 10:40:56 följande:

    Liva-kliniken i Trollhättan! Är just nu i vecka 32 efter Letrozol och Ovitrelle som jag fick utskrivet därifrån :)


    Går faktiskt där också, men de vill inte ge mig ovitrelle :( vet inte varför, får bara svar att ägget kommer att släppa eftersom de är så pass stora :/
    Grattis förresten!! :)
  • Anonym (V. 32)

    Tack!

    Men vad tråkigt, efter tredje omgången med dubbeldos var det Marlene själv som gav förslag om Ovitrelle :/ Äggblåsan var 19 mm den gången. Fick dock tjata mig till Lutinus som jag också behöver för att behålla graviditeten, så fick tre veckor utskrivet. Det är för lite så fick några fler veckor av Näl som tur var (sjätte graviditeten, andra barnet. Kan bara bli gravid med ägglossningsstimulerade mediciner och behålla dem med tillskott av progesteron).

  • minnie768
    Anonym (V. 32) skrev 2020-01-09 12:37:40 följande:

    Tack!

    Men vad tråkigt, efter tredje omgången med dubbeldos var det Marlene själv som gav förslag om Ovitrelle :/ Äggblåsan var 19 mm den gången. Fick dock tjata mig till Lutinus som jag också behöver för att behålla graviditeten, så fick tre veckor utskrivet. Det är för lite så fick några fler veckor av Näl som tur var (sjätte graviditeten, andra barnet. Kan bara bli gravid med ägglossningsstimulerade mediciner och behålla dem med tillskott av progesteron).


    Oj det måste ha varit tufft för er! Tur att du fick tag på mer Lutinus till slut <3
    Vi har ju försökt ett tag nu men aldrig blivit gravida, inte ens när jag hade regelbundna cykler så jag har inte allt för stora förhoppningar att bli gravid med "bara" letrozol. Detta är min tredje kur, hoppas att hon tycker att det är värt att testa sprutan denna gången då :)
    Har du alltså haft lågt progesteronvärden även efter äl innan du blev gravid, eller hur kom du/ni fram till att du behöver extra progesteron vid en graviditet?
  • Anonym (V. 32)

    Det var vid min missfallsutredning hos en läkare i Borås som tillskott av progesteron kom upp. Utredningen visade inga fel, men eftersom min menscykel var konstig/sparsam (har PCOS) så tyckte han att det inte skadar att testa progesteron när jag blev gravid. Det resulterade i min nu tre-åring :) Sedan började vi försöka igen med hjälp av receptfria kosttillskott som stimulerade min ägglossning, blev gravid men slutade i missfall. Då sökte vi hjälp hos Liva, blev gravid på tredje dosen Letrozol och kunde behålla det med hjälp av progesteron. Marlene ville egentligen inte skriva ut det, eftersom det inte finns några ?bevis? på att det hjälper till att behålla en graviditet, men för mig har det funkat två gånger... och de andra fyra gångerna som har slutat i missfall har jag inte använt mig av progesteron.

  • Anonym (Q)

    Jag har inga tips men kanske lite hopp!

    Jag har gjort över 14 stimuleringar med tabletter och de två gångerna jag har blivit gravid var när jag inte tog ovitrelle :)

  • Eskobar77
    Anonym (Q) skrev 2020-01-09 22:28:12 följande:
    Jag har inga tips men kanske lite hopp!
    Jag har gjort över 14 stimuleringar med tabletter och de två gångerna jag har blivit gravid var när jag inte tog ovitrelle :)
    Oj! Kn Ovitrellen alltså minska chanserna? Är det om den tas vid fel tillfälle eller? Jag ägglossar sent normalt men får ju ta sprutan lite för tidigt, tror jag, men det bestäms ju när gyn har mätt äggblåsornas storlek. Svårt det där. Någon mer med erfarenhet??
    (¯`°?.¸ ღ♥ stolt mamma ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Q)
    Eskobar77 skrev 2020-01-10 08:40:51 följande:

    Oj! Kn Ovitrellen alltså minska chanserna? Är det om den tas vid fel tillfälle eller? Jag ägglossar sent normalt men får ju ta sprutan lite för tidigt, tror jag, men det bestäms ju när gyn har mätt äggblåsornas storlek. Svårt det där. Någon mer med erfarenhet??


    Det vågar jag inte svara på.

    Men de allra flesta stimuleringar jag har gjort har jag fått ovitrelle. Och då både efter tabletter och sprutor. Det kanske beror med på vilka problem man har... men tänker är ägget tillräckligt stort för att släppa så ska det ju släppa av sig själv

    ( mer naturligt bättre kanske?) men det är säkert känsligt att man tar det rätt tid för annars släpper ju ett ägg som inte är helt mogen. Men de brukar ju först göra ett vul innan man får sprutan så ägget är det.

    Men detta är bara mina teorier... verkligen inte expert.

    Våra problem är att jag har pcos med mens 2-3 gånger per år och min man har lite få och dåliga simmare.
  • minnie768
    Anonym (V. 32) skrev 2020-01-09 15:37:06 följande:

    Det var vid min missfallsutredning hos en läkare i Borås som tillskott av progesteron kom upp. Utredningen visade inga fel, men eftersom min menscykel var konstig/sparsam (har PCOS) så tyckte han att det inte skadar att testa progesteron när jag blev gravid. Det resulterade i min nu tre-åring :) Sedan började vi försöka igen med hjälp av receptfria kosttillskott som stimulerade min ägglossning, blev gravid men slutade i missfall. Då sökte vi hjälp hos Liva, blev gravid på tredje dosen Letrozol och kunde behålla det med hjälp av progesteron. Marlene ville egentligen inte skriva ut det, eftersom det inte finns några ?bevis? på att det hjälper till att behålla en graviditet, men för mig har det funkat två gånger... och de andra fyra gångerna som har slutat i missfall har jag inte använt mig av progesteron.


    Vad skönt att ni ändå lyckats lokalisera vad du behöver för tillskott för att det ska gå vägen! :) När du blev gravid denna gången, var det första kuren med letrozol + ovitrelle i kombination?
    Jag fick ovitrelle i fredags också, tog sprutan i lördags så bör få äl idag. Ska bli spännande att se om det är denna månaden som är "vår" månad :)
Svar på tråden Ovitrelle - Västkusten