• Anonym (Anonym)

    Ni som jobbar i ett agilt team...

    Jag undrar hur rollfördelningen ser ut hos er som jobbar i agila team vad gäller SM (ScrumMaster) och PO (ProductOwner). Det verkar variera en del. Har erfarenhet av två ställen...

    Företag X:
    Inga team är större än 10 pers.
    Roadmapen tas fram av Marketingavdelningen som bestämmer ungefär när varje ny feature ska in i respektive produkt.
    PO:n för respektive produkt har dialog med Marketing för att diskutera vad som är rimligt att ta in till när. Planerar därefter upp respektive sprint utan att tänka för mycket på vem i teamet som kan tänkas plocka vad.
    Varje team har en SM, men det är en deltidsroll och personen är vanligtvis även utvecklare. Under sprintplanering bestäms med hjälp av ett poängsystem hur många poäng som teamet kan komma att mäkta med.
    Release sker en gång per månad.

    Företag Y:
    Man har en dag per år då alla i utv.teamen är med och brainstormar. Företaget har även en strategisk 3-årsplan som då tas hänsyn till. Därefter tas roadmapen fram. Allt läggs in i en och samma backlog där respektive team sen plockar dom stories som just det teamet kan hantera under given sprint.
    Teamen är 8-14 pers. PO:n sitter i teamet där även BusinessAnalysts/QA folk är med. 
    SM är heltidsanställd som endast SM och den "äger" teamet.
    Releaser 6 ggr per år. 

    Jag är nyfiken hur det ser ut hos er andra med agil erfarenhet. Det sägs att alla i agila team ska vara utvecklare, men enligt min erfarenhet så behöver vi ha riktiga testare som tar sig an produkten från ett helt annat perspektiv än utvecklare.
    Hur ser det ut med QA's i era team?
    Hur stora team tycker ni är lämpliga?
    På inget av dessa företag så är det egentligen PO:n som bestämmer vad som ska prioriteras in i produkten. I ena fallet är det marketing och i andra fallet är det utifrån det gemensamma brainstormingmötet där så klart viss input kommer uppifrån.
    Har ni en heltidsanställd SM? Har den i så fall hand om flera team eller har den ändå tillräckligt att göra för att täcka en heltidstjäns?

  • Svar på tråden Ni som jobbar i ett agilt team...
  • TillFlorida
    Vi kör med en ganska informell metod då det är få i varje team. Produktägaren prioriterar i samråd med teamets business analyst från backloggen samt föreslår ny funktionalitet. Vi kör med sprints på fyra veckor vilket innebär att koden måste vara klar efter ungefär halva den tiden för att gå igenom qa. Koden testas internt inom teamet i testmiljön (TST) och flyttas sedan till UAT för acceptanstest.
    Vi har inga formella agila roller (Scrum Master etc), utan det mesta flyter på på rutin.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ha ha ha) skrev 2020-01-11 05:56:46 följande:

    Agilt! Ha ha ha!


    Du föredrar hederlig vattenfallsapproach?
  • Anonym (Ha ha ha)

    Att vattenfall skulle innebära att produktutvecklingen sker som en räcka aktiviteter efter varandra är en efterkonstruktion av de agila försäljarna.

    concurrent engineering är inget nytt.

    Produktutveckling har alltid inneburit en iterativ kommunikation.

    Ja, jag föredrar de flesta metoder framför flummet med agile

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ha ha ha) skrev 2020-01-11 10:09:28 följande:

    Att vattenfall skulle innebära att produktutvecklingen sker som en räcka aktiviteter efter varandra är en efterkonstruktion av de agila försäljarna.

    concurrent engineering är inget nytt.

    Produktutveckling har alltid inneburit en iterativ kommunikation.

    Ja, jag föredrar de flesta metoder framför flummet med agile


    På företaget jag jobbar har vi båda metoderna igång och där är det rätt tydligt vad som är mest lättrörligt... Sen blir det klurigt med agilt om mottagarsidan inte är redo för det.
  • Anonym (stort team)

    Mitt nuvarande team har 4 utvecklare, 2 (tekniska) testare, 1 "devops" (jag vill helst inte använda det ordet som en titel :) men du fattar vad jag menar...), 1 UX, 1 SM (heltid) och 2 som jobbar med copy/AD men är inte i teamet på heltid. 1 PO som även jobbar för ett annat team. 

    Jag tycker det är lite väl stort (möten tar tid...), men samtidigt är det skönt att ha både copy, AD och och UX så lättillgängliga, det har jag aldrig varit van med tidigare. 

    Vi skriver mest automatiserade tester och det är främst testarna som gör det, men ibland även utvecklarna. Lite manuella tester av gui:t och det görs av testarna. 

    Vi deployar till produktion två gånger i veckan, men använder mycket feature toggles så vi exponerar ju inte allt nytt för slutanvändarna direkt. 

  • Anonym (Ebon)

    Jobbar på storföretag . Agile inom enheten. Jobbar med hårdvara.

    Prioritering görs högt upp i organsationen. Men STE gör prioritering för vår ART. Planering 4 ggr per år. Varje ART har sin lokal. För stort för att alla team ska kunna vara på samma ställe. Sprintplanering varannan vecka. Dessutom 15 min möte 3 ggr per vecka . Vissa team har kort möte varje dag.

    ScM har tre team. PO har två team inom vår ART.

    Tycker inte det funkar så bra. Blir mycket extra mötestid. Dessutom färre som faktiskt jobbar. Känns som religion ibland....

  • Anonym (Mango)

    Vi kör efter Spotifymodellen. Varje squad är ett tvärsnitt av alla chapters. I min squad är vi just nu tre utvecklare, två testare, en UX, en från business, en analytics, en från produktteam och en SEO-expert. 

    Varje chapter har nånstans runt 20 medlemmar, och varje squad mellan 8 och 15 kanske. 

    PO har egentligen ingen prioriteringsmakt utom inom varje sprint. Roadmap kommer från marketing eller product. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mango) skrev 2020-01-15 06:00:42 följande:

    Vi kör efter Spotifymodellen. Varje squad är ett tvärsnitt av alla chapters. I min squad är vi just nu tre utvecklare, två testare, en UX, en från business, en analytics, en från produktteam och en SEO-expert. 

    Varje chapter har nånstans runt 20 medlemmar, och varje squad mellan 8 och 15 kanske. 

    PO har egentligen ingen prioriteringsmakt utom inom varje sprint. Roadmap kommer från marketing eller product. 


    Vi har ingenting som kallas squad än, men vi har börjat med Chapters. Detta verkar mest skapa irritation hos dom flesta. Har ni ett Chapter med folk från marketing/product och så har PO's nåt eget Chapter eller hur funkar det hos er?
  • Anonym (Mango)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-15 09:24:53 följande:
    Vi har ingenting som kallas squad än, men vi har börjat med Chapters. Detta verkar mest skapa irritation hos dom flesta. Har ni ett Chapter med folk från marketing/product och så har PO's nåt eget Chapter eller hur funkar det hos er?
    Vi har följande chapters om jag inte glömt nån:
    - Product & marketing
    - Business analysts
    - Design & UX
    - Web developers
    - iOS developers
    - Technology architects
    - Testers

    De flesta squads har minst en representant från varje chapter. PO kan i princip vara ifrån alla chapters, men i regel är de från product & marketing eller business. 
Svar på tråden Ni som jobbar i ett agilt team...