• Anonym (Ledsen förälder)

    Ska det vara riskfritt att röva bort barn i vårdnadstvister i Sverige?

    Hjärta Barn har rätt till umgänge med alla vuxna som älskar dem. Ingen vuxen ska förtala och lära barnen frysa ut andra nära och kära. Hjärta
     
    Myndigheterna fungerar inte. Det är olagligt att sabotera barns vårdnad i teorin men inte i praktiken. Det drabbar många väldigt hårt, tyvärr oftast med livslång onödig olycka.

    Angelägen debattartikel idag i Dagens Juridik. Vad tycker ni bör göras? Är det ens ett problem, stort eller litet?

    Enligt BRÅ, Brottsförebyggande rådet, gjordes det under åren 2014 ? 2018 årligen 1800 ? 2000 anmälningar om egenmäktighet med barn. Egenmäktighet med barn är ett brott (7 kap 4 § Brottsbalken) och innebär att olovligen bemäktiga sig barnet så att den andre förälderns lagliga rätt till umgänge och kontakt förhindras.  I klartext att en förälder hindrar eller omöjliggör barnets kontakt med den andra föräldern. Det här är alltså anmälningar om att ett barn berövats vardagskontakt med en förälder och kontakt med halva sin släkt, ofta för hela livet.


    I Åklagarmyndighetens statistik framgår det att av 1300 anmälningar år 2013 väcktes åtal i ca 25 fall. Vidare framgår det att av de fall som går till åtal rör 64 procent barn som förts till utlandet trots att 75 procent av anmälningarna rör barn som skilts inom Sverige. Dvs mindre än en procent av antalet anmälda brott inom Sverige går till åtal och ännu färre fälls. Av det kan man dra slutsatsen att det antingen finns ett stort antal okynnesanmälningar eller att det i praktiken är tillåtet för en förälder att hindra barnets vardagskontakt med bägge föräldrarna genom att flytta utan den andra förälderns medgivande. Så länge som man gör det inom Sverige.


    Detta trots att vi i dag vet att vardagskontakt med bägge föräldrarna är viktigt för ett barns välmående. Barn över tre år som bor ungefär lika mycket hos bägge föräldrarna, ?växelvis boende?, mår nästan lika bra som barn i det som kallas kärnfamilj och mycket bättre än barn som har lite eller ingen vardagskontakt med en i övrigt välfungerande förälder. (Se https://www.su.se/publichealth/forskning/forskningsprojekt/elvis-projektet)



    Här är debattartikeln i sin helhet:
    https://www.dagensjuridik.se/debatt/i-sverige-ar-det-riskfritt-att-rova-barn-mindre-an-en-procent-av-alla-brott-falls-trots-bevisning/?fbclid=IwAR2m5D3mthISIQd9eq_KVM2UlmtlXfHiC6TsoW9M9wd-My2e7ep2SVZXKUE
  • Svar på tråden Ska det vara riskfritt att röva bort barn i vårdnadstvister i Sverige?
  • Anonym (Anonym)

    Inte förvånad, läste om detta ämne för bara några månader sedan. Visst, det finns lagar, men i praktiken är det så att innan ett fall ens går till åtal osv har det gått så lång tid att barnet hunnit rota sig på sin nya plats, och därför avstår myndigheterna från att tvinga tillbaka familjen till sin ursprungliga ort.

    Ruttet som sjutton men samtidigt sätter de barnet i första hand, alltså dess omedelbara mående som man kan gissa sig till mer snarare än en fiktiv framtid där man inte vet om barnet skulle må bättre eller sämre. Samtidigt håller jag med om att ett barn behöver båda sina föräldrar men förhoppningsvis kan den förälder som hamnar utanför flytta till samma ort och då ha bättre möjligheter att begära egen vårdnad eller att barnet ska vara boende hos denne i första hand med besöksrätt hos den rövande föräldern.

  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 16:59:59 följande:

    Inte förvånad, läste om detta ämne för bara några månader sedan. Visst, det finns lagar, men i praktiken är det så att innan ett fall ens går till åtal osv har det gått så lång tid att barnet hunnit rota sig på sin nya plats, och därför avstår myndigheterna från att tvinga tillbaka familjen till sin ursprungliga ort.

    Ruttet som sjutton men samtidigt sätter de barnet i första hand, alltså dess omedelbara mående som man kan gissa sig till mer snarare än en fiktiv framtid där man inte vet om barnet skulle må bättre eller sämre. Samtidigt håller jag med om att ett barn behöver båda sina föräldrar men förhoppningsvis kan den förälder som hamnar utanför flytta till samma ort och då ha bättre möjligheter att begära egen vårdnad eller att barnet ska vara boende hos denne i första hand med besöksrätt hos den rövande föräldern.


    Det är långt ifrån att vårdnaden går till den förälder som har förmåga att låta barnen ha relation till båda sina föräldrar - istället belönar och stöttar myndigheterna den förälder som beröva barnen halva sin släkt och relationen med sin ena förälder som älskar hen. Det är verkligen inte barnens bästa väl, varken på kort eller lång sikt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2020-01-09 17:16:46 följande:
    Det är långt ifrån att vårdnaden går till den förälder som har förmåga att låta barnen ha relation till båda sina föräldrar - istället belönar och stöttar myndigheterna den förälder som beröva barnen halva sin släkt och relationen med sin ena förälder som älskar hen. Det är verkligen inte barnens bästa väl, varken på kort eller lång sikt?
    Då har du totalt missförstått mig.

    Det jag menade är att den förälder som rövar bort barnet också ofta får behålla det för att myndigheterna inte vill rotrycka barnet igen. Man tittar inte på abstrakta omständigheter utan på faktiska. Det anses tydligen mer traumatiskt att behöva byta boende och skolmiljö, vänner etc än att ha konstant tillgång till resten av släkten.
  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 18:03:16 följande:

    Då har du totalt missförstått mig.

    Det jag menade är att den förälder som rövar bort barnet också ofta får behålla det för att myndigheterna inte vill rotrycka barnet igen. Man tittar inte på abstrakta omständigheter utan på faktiska. Det anses tydligen mer traumatiskt att behöva byta boende och skolmiljö, vänner etc än att ha konstant tillgång till resten av släkten.


    Det är väl tvärtom som debattförfattarna avser - dvs den bortrövande föräldern rycker upp barnet från sin trygga miljö mot det andra vårdnadshavarens vilja. Umgänget försvåras medvetet av den bortrövande föräldern och icke abstrakt forskning motsäger det du och domstolarna säger. Åklagarna agerar ytterst sällan och då om en nationsgräns passerats. Det är ju faktiskt bortrövande som myndigheterna Inte hanterar trots lagen och den konkreta forskningen om barns bästa uppväxt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2020-01-09 18:51:32 följande:
    Det är väl tvärtom som debattförfattarna avser - dvs den bortrövande föräldern rycker upp barnet från sin trygga miljö mot det andra vårdnadshavarens vilja. Umgänget försvåras medvetet av den bortrövande föräldern och icke abstrakt forskning motsäger det du och domstolarna säger. Åklagarna agerar ytterst sällan och då om en nationsgräns passerats. Det är ju faktiskt bortrövande som myndigheterna Inte hanterar trots lagen och den konkreta forskningen om barns bästa uppväxt.
    Jag uttalade mig om det jag läst tidigare på informationssidor kring den här frågan, alltså vad riskerar man om man flyttar med barn mot den andra förälderns vilja när man har gemensam vårdnad. Efterföljderna finns knappt för den som tagit med sig barnet, så kan man kort säga.

    Jag är helt med på att ett barn behöver båda föräldrarna. Däremot vill staten inte traumatisera ett barn i onödan, så om det skett en gång ska det inte behöva ske två gånger enligt deras bedömningar (oftast).
  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 18:59:39 följande:

    Jag uttalade mig om det jag läst tidigare på informationssidor kring den här frågan, alltså vad riskerar man om man flyttar med barn mot den andra förälderns vilja när man har gemensam vårdnad. Efterföljderna finns knappt för den som tagit med sig barnet, så kan man kort säga.

    Jag är helt med på att ett barn behöver båda föräldrarna. Däremot vill staten inte traumatisera ett barn i onödan, så om det skett en gång ska det inte behöva ske två gånger enligt deras bedömningar (oftast).


    Ja, det kallas kontinuitetsprincipen och är nog inte barnets bästa enligt all forskning. Det känns väldigt gammaldags och bryter ju mot lagen med. Vi kan inte ha lagar som man får bryta mot utan påföljd.
  • Anonym (Xyz)

    Debattartikeln glömmer att det oftast finns en tragik bakom ett dyligt agerande.

    Ibland är det så enkelt att den andra föräldern är klart olämplig att vara förälder och det faktiskt inte alls är till barnets bästa att träffa sitt barn.

    Tjafset, bråket, hot om flytt, tingsrätter, utredningar, myndigheter etc kan många gånger göra allting ännu värre utifrån barnets perspektiv och bästa.

    Självklart finns det puckon men att utgå ifrån att alla händelser sker som sabotage är inte sant.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2020-01-09 19:05:23 följande:
    Ja, det kallas kontinuitetsprincipen och är nog inte barnets bästa enligt all forskning. Det känns väldigt gammaldags och bryter ju mot lagen med. Vi kan inte ha lagar som man får bryta mot utan påföljd.
    Vilken forskning är det då, vad säger den du tänker på? Jag håller nog med om kontinuitetsprincipen, men samtidigt är det ju bra att barnet är omgivet av så många släktingar som möjligt, om det går.

    Du frågar i trådstarten vad som ska göras åt detta och det enda vettiga är ju naturligtvis att folk måste straffas för sådana brott, däri ligger den största bristen idag. Jag tror det skulle kunna vara avskräckande om man t ex förutom böter till både föräldern som lämnats bakom samt till barnet automatiskt hamnar i en vårdnadstvist, för lämpligheten hos en förälder som ägnar sig åt barnarov måste ju ifrågasättas. Det kanske räcker tills vidare.
  • Anonym (A)
    Anonym (Xyz) skrev 2020-01-09 19:13:24 följande:
    Debattartikeln glömmer att det oftast finns en tragik bakom ett dyligt agerande.

    Ibland är det så enkelt att den andra föräldern är klart olämplig att vara förälder och det faktiskt inte alls är till barnets bästa att träffa sitt barn.

    Tjafset, bråket, hot om flytt, tingsrätter, utredningar, myndigheter etc kan många gånger göra allting ännu värre utifrån barnets perspektiv och bästa.

    Självklart finns det puckon men att utgå ifrån att alla händelser sker som sabotage är inte sant.
    Håller med
  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 18:59:39 följande:
    Jag uttalade mig om det jag läst tidigare på informationssidor kring den här frågan, alltså vad riskerar man om man flyttar med barn mot den andra förälderns vilja när man har gemensam vårdnad. Efterföljderna finns knappt för den som tagit med sig barnet, så kan man kort säga.

    Jag är helt med på att ett barn behöver båda föräldrarna. Däremot vill staten inte traumatisera ett barn i onödan, så om det skett en gång ska det inte behöva ske två gånger enligt deras bedömningar (oftast).
    Jag förstår hur de menade förr. Men att en förälder rycker bort barnet från sin normala livsmiljö och knappt ens något får träffa sin andre kärleksfulle förälder och vårdnadshavare mera är ju inte ett trauma som löses genom att bortrövandet permanentas av den gammaldags uppfattningen att det rövarbeteendet ska belönas eller till och med stöttas av passiva myndigheter. 

    Jag tror att den äldre synen på barnens bästa egentligen ofta bygger på genustänkande om vem som egentligen liksom äger barnet. Knappas jämställt eller barnets bästa. Att permanenta bortrövandet genom att skylla på att man inte vill utsätta barnet för mer förändringar är ett bekvämt och passivt sätt att bete sig för svaga och inkonsekventa myndigheter som nog inte allas tänker på barnens bästa utan mer på sin egen bekvämaste ärendehantering.
  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 19:15:35 följande:
    Vilken forskning är det då, vad säger den du tänker på? Jag håller nog med om kontinuitetsprincipen, men samtidigt är det ju bra att barnet är omgivet av så många släktingar som möjligt, om det går.

    Du frågar i trådstarten vad som ska göras åt detta och det enda vettiga är ju naturligtvis att folk måste straffas för sådana brott, däri ligger den största bristen idag. Jag tror det skulle kunna vara avskräckande om man t ex förutom böter till både föräldern som lämnats bakom samt till barnet automatiskt hamnar i en vårdnadstvist, för lämpligheten hos en förälder som ägnar sig åt barnarov måste ju ifrågasättas. Det kanske räcker tills vidare.
    Finns mycket, bl a den svenska forskning som debattartikeln länkar till. Elvis-projektet.

    Forskning som visar på motsatsen har jag inte hittat alls.
  • Anonym (Ledsen förälder)

    Debattartikeln berör alla de fall där ingen olämplig förälder kan konstateras som den andre föräldern behöver röva bort barnet ifrån.

    Det är många många fall. Det kan inte räcka med att den bortrövande föräldern kastar ur sig vaga och skiftande anklagelser mot den andre vårdnadshavaren och att dessa bekyllningar godtas helt okritiskt av omgivningen och svaga myndigheter. Då har vi ingen rättsstat längre och vi bryr oss verkligen inte om barnets bästa.


    Anonym (Xyz) skrev 2020-01-09 19:13:24 följande:

    Debattartikeln glömmer att det oftast finns en tragik bakom ett dyligt agerande.

    Ibland är det så enkelt att den andra föräldern är klart olämplig att vara förälder och det faktiskt inte alls är till barnets bästa att träffa sitt barn.

    Tjafset, bråket, hot om flytt, tingsrätter, utredningar, myndigheter etc kan många gånger göra allting ännu värre utifrån barnets perspektiv och bästa.

    Självklart finns det puckon men att utgå ifrån att alla händelser sker som sabotage är inte sant.


  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Xyz) skrev 2020-01-09 19:13:24 följande:

    Debattartikeln glömmer att det oftast finns en tragik bakom ett dyligt agerande.

    Ibland är det så enkelt att den andra föräldern är klart olämplig att vara förälder och det faktiskt inte alls är till barnets bästa att träffa sitt barn.

    Tjafset, bråket, hot om flytt, tingsrätter, utredningar, myndigheter etc kan många gånger göra allting ännu värre utifrån barnets perspektiv och bästa.

    Självklart finns det puckon men att utgå ifrån att alla händelser sker som sabotage är inte sant.


    Har debattörerna eller någon här i tråden utgått från att alla händelser alltid är sabotage? 
Svar på tråden Ska det vara riskfritt att röva bort barn i vårdnadstvister i Sverige?