Anonym (Mamma) skrev 2020-01-09 17:03:04 följande:
Ett barn i den åldern ska inte sova i vagn och jag betvivlar att det finns så han kan ligga i fullängd och röra sig bekvämt. Det ska finnas särskilt sovrum på förskolan där barnet har tillgång till madrass. Varför menar de att ni måste ha vagn? De kan inte tvinga er till detta, skolan och även förskolan är gratis i Sverige, det innebär att all extra utrustning ska tillhandahållas också, t ex skridskor och hjälm när barnet är äldre, eller som nu, en sovmadrass. Det är ohållbart om typ 10-12 barn ska sova i vagnar någonstans...
/mamma och lärare
Inte sova i vagn? Varför skulle dom inte kunna göra det? På min sons förskola sover alla barn som behöver sova middag ute, fast då i förskolans egna vagnar. Det är jättebra att sova ute, mindre sjukdomar, frisk luft och dom sover bättre. Röra sig bekvämt? Det handlar om ett par timmar, max, inte en hel natt...
Till Ts, låter konstigt att dom tycker ni ska behöva skaffa vagn om ni vill att ert barn ska sova på förskolan. Jag hade dessutom inte velat lämna min egna vagn på förskolan, kan dom garantera att den inte blir stulen under dagen? Om du ska köpa en så köp en begagnad. Vilken som, om den ändå bara ska användas som sovvagn på förskolan.