• lizafd

    hur är livet efter gymnasiet? ångest över studenten!!

    Hej!!

    i vår så tar jag studenten. Jag går på ett helt ok gymnasium, där jag dock har helt underbara vänner!!
    Jag, min bästa kompis, och ett grabbgäng brukar hänga i skolans ljudstudio och prodda låtar, samt spela (slå) på alla instrument där inne.
    Jag går estetiska filmprogrammet, vilket är ett väldigt soft program då man kan göra lite som man vill. Så skolan blir som en hel fritidsgård med alla vänner, där vi med jämna mellanrum smiter från lektionerna för att lira lite på instrumenten i skolan. Utöver det så sköter jag studierna relativt ok och har ett deltidsjobb, samt festar och har kul under helgerna/loven. Jag skulle nog våga säga att mitt liv är en 10 poängare nu. Men det trista är ju att allt det roliga har ett slut, och det känns som om jag kommer förlora denna glädje när jag går ut skolan. ¨
    När jag väl tänker på skolan så tänker jag på en fantastisk plats där jag har alla mina vänner, där vi får gratis ganska så schysst mat, långa lov, där min klass är som min familj och där jag inte behöver tänka på någonting. Bara ha kul och plugga lite om dagarna. Studenten ger mig sån ångest inför att börja ta tag i mitt liv, hinner man ens ha kul då? samt att jag har en del seperationsångest från min klass och alla mina vänner på skolan. Nästan alla av mina närmsta vänner utanför skolan är ett år yngre an mig, så de har ett år kvar i skolbänken och det är jag djupt avundsjuk över.

    Kortfattat så älskar jag helt enkelt skollivet, och undrar vart lilla jag ska ta vägen efter skolan? om man pluggar vidare på högskola/universitet? hur fungerar sånt? har man en klass då och får man lov?  Var helt ärliga med mig: blir livet roligare eller tråkigare efter gymnasiet? Hur såg era liv ut efter att ni gick ut skolan? Hur tycker ni att jag ska tänka över detta?

    /mvh L

  • Svar på tråden hur är livet efter gymnasiet? ångest över studenten!!
  • Anonym (Petra)

    Så slappt som du har det nu kommer du nog inte att ha det mer, men du kan ju ha lika kul för det, och dessutom känna tillfredsställelse över att åstadkomma saker.
    Hur tänker du dig ditt liv? Vad vill du jobba med? 
    Antingen kan du ju jobba med en gång efter studenten. Då blir det ju något enklare jobb, eller vikariat. Får du jobba mycket blir det ju mer pengar än nu, vilket i sig ger en frihet.
    Om du pluggar på universitetet är det väldigt olika på olika utbildningar. En del har mycket lektioner, seminarier, laborationer osv. Andra har ett fåtal föreläsningar, och mycket hemarbete. Ibland har man ungefär som en klass, och ibland är det olika grupper. Det är sommarlov, och typ jullov, men inga andra lov. 
    tänk på att man inte får hur mycket CSN-bidrag som helst, så slösa inte bort det på kurser som inte leder någonstans, utan tänk dig för vad du vill plugga och sedan jobba med. 
    Du låter ganska omogen, och inte så motiverad, och har ingen klar plan för ditt liv, så det kanske är en bra idé att jobba ett år? Du kanske behöver läsa in några ämnen om du vill läsa vissa utbildningar på universitetet, så det kan vara bra att kolla upp det.

  • Anonym (guldsked)

    Eftersom jag pluggade järnet på gymnasiet kom jag in på min önskade utbildning och klarade den mycket bra. 

    Studentlivet var bland de roligaste åren jag har haft, men alla tider har sin charm. Numera jobbar jag med ett välbetalt arbete, har min drömbostad och reser både i jobbet och för att jag vill. 

    Litegrann är det nog för att jag inte slappade hela gymnasiet faktiskt.

    Så du får väl klura på hur fattigt/rikt du vill leva och sen försöka rangordna dina valmöjligheter utifrån det. Att bara leka runt är det svårt att få betalt för i verkligheten, för de flesta.

Svar på tråden hur är livet efter gymnasiet? ångest över studenten!!