• Me25

    Cancerbesked efter konisering? CIN3

    Behöver råd och hjälp!

    Gjorde den 28/11-19, pga grava cellförändringar CIN3, en konisering. 
    I och med koniseringen så fick jag det många gånger betonat att detta var en del av en behandling som ev. kommer fortskrida efter denna operation (alltså fortsatt behandling är aktuell), samt för att ställa ny diagnos, men att de vet mer efter att de fått PAD-resultat / provsvar på de cellförändringar som skurits bort. 

    Jag fick direkt ett återbesök inbokat efter operationen - vilket jag inte vet exakt vad det betyder då jag har hört att konisering ska vara "slutet" på en "cellförändrings-historia". Jag har hört att man ska kunna få resultat efter 4-6 veckor och mitt återbesök ska äga rum 8 veckor efter operationen. 

    Men nu har det gått 6 veckor vilket betyder att provsvar finns och jag har efterfrågat ett besked om huruvida ny diagnos har ställts eller om man fick bort cellförändringarna. En sköterska bokade in en telefontid med opererande doktor i syfte att prata om resultatet. Men hon ringde aldrig och jag skrev via 1177 och frågade varför - och att jag fortfarande ville bli uppringd. Svaret blev att "doktorn menar att mitt återbesök om 2 veckor (från nu) är till för att prata om resultatet och vidare planering, och att PAD-svar ej lämnas ut via telefon". Jag blev förbannad av att jag skulle behöva vänta ännu längre och lite rädd då det verkar som att det kanske är just mitt besked som inte kan "tas via telefon".

    Tyvärr i min ovisshet samt det jag analyserar av den info jag har fått, så kan jag inte få ur mitt huvud att allt detta betyder att jag kommer få ett mindre bra besked - t.ex. cancer. 

    Finns det anledning för mig att tänka så eller finns det stor chans att detta bara är formalia som följs och att det lika gärna kan vara så att operationen tog bort alla cellförändringar?

    Vill gärna höra om folk har liknande erfarenheter, skulle vara så tacksam för alla svar ni kan ge!

  • Svar på tråden Cancerbesked efter konisering? CIN3
  • Me25

    Är för övrigt 25 år gammal och det här var första gången jag gjorde cellprovskontroll - har varit sexuellt aktiv i ca. 10 år, så man kan inte anta att cellförändringarna är "hyfsat nya".

  • MeandHim

    Ingen aning men det låter tyvärr så.

    Jag gjorde op i maj och svaren skulle ta 6-8 veckor. I december hade jag fortfarande inte fått nåt svar... men det såg bra ut och jag tänkte att dom hör väl av sig annars.

  • Me25
    MeandHim skrev 2020-01-09 22:05:18 följande:

    Ingen aning men det låter tyvärr så.

    Jag gjorde op i maj och svaren skulle ta 6-8 veckor. I december hade jag fortfarande inte fått nåt svar... men det såg bra ut och jag tänkte att dom hör väl av sig annars.


    Hej! Menar du att det låter bra eller mindre bra? 
    Så dem hörde aldrig av sig till dig? Eller menar du att dina provsvar var bra?
  • Charlieflower

    Vid så uttalade cellförändringar vill man lägga upp en plan för vidare kontroller. Det blir ganska mycket information som ska ges och många frågor som kan dyka upp. Sådana samtal är bäst att ha vid ett mottagningsbesök så att det inte blir missförstånd.

  • Anonym (Falabella)
    MeandHim skrev 2020-01-09 22:05:18 följande:

    Ingen aning men det låter tyvärr så.

    Jag gjorde op i maj och svaren skulle ta 6-8 veckor. I december hade jag fortfarande inte fått nåt svar... men det såg bra ut och jag tänkte att dom hör väl av sig annars.


    Shit, du leker verkligen med döden.

    En kompis utbildade sig till läkare och vet att en person dog medan han gjorde AT, pga en remiss blev liggande glömd vid cancer.

    Själv hade jag ett elände när min son var långtidssjuk och sjukhusen slarvade bort remisser sinsemellan.

    Aldrig i livet att jag hade nöjt mig utan att få bekräftelse mellan fyra ögon efter en operation av det slaget, vården idag är tyvärr inte som den var en gång.
  • MeandHim
    Anonym (Falabella) skrev 2020-01-09 23:51:59 följande:

    Shit, du leker verkligen med döden.

    En kompis utbildade sig till läkare och vet att en person dog medan han gjorde AT, pga en remiss blev liggande glömd vid cancer.

    Själv hade jag ett elände när min son var långtidssjuk och sjukhusen slarvade bort remisser sinsemellan.

    Aldrig i livet att jag hade nöjt mig utan att få bekräftelse mellan fyra ögon efter en operation av det slaget, vården idag är tyvärr inte som den var en gång.


    Jag kan inte påstå att jag var jättenöjd. Jag gick in på mina vårdkontakter och läste min journal och googlade att det var ok. Helt sjukt jag vet men kom aldrig fram på tel tiderna sen dubbelkollade jag med en kompis som är sköterska. Berättade dock för dom när jag tog ut spiralen att det är under all kritik! Däremot har jag intw mkt för vården ändå, har råkat ut för många felbehandlingar genom åren.
  • MeandHim
    Me25 skrev 2020-01-09 22:13:06 följande:

    Hej! Menar du att det låter bra eller mindre bra? 

    Så dem hörde aldrig av sig till dig? Eller menar du att dina provsvar var bra?


    Menade att det låter mindre bra.

    Tråkiga besked tar dom aldrig över telefon.

    Min killkompis fick akut leukemi, dom blir ditringda dagen efter både han och hans sambo.
Svar på tråden Cancerbesked efter konisering? CIN3