• bangarang

    Nykastrerad hankatt - tratt hur länge?

    Min hankatt blev kastrerad i tisdags (7/1). Jag tog med en tratt hem för att inte riskera att han skulle slicka på såret. Han accepterade tillslut tratten efter en del kämpande men det är ju besvärligt för honom att röra sig med den, han går fortfarande in i väggar och är begränsad. Tycker synd om honom och skulle vilja låta honom slippa. Är det någon som har koll på hur lång tid det tar innan såret läker såpass att det är riskfritt att ta bort tratten? Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Nykastrerad hankatt - tratt hur länge?
  • Dexter dot com

    Slickar han på såret skulle jag ha tratten på över helgen, slickar han inte hade jag låtit honom slippa tratt när jag har uppsikt över honom.

  • Sasu

    Vi hade tratten på i 24 timmar, men med tanke på att han inte åt eller drack med tratten på tog vi av den och höll lite extra koll på honom, samt distraherade honom med annat. typ en kattmynta leksak eller laserpekare.

  • CitronTulo

    Slickar han inte så behövs ingen tratt alls! Jag behövde inte ha tratt överhuvudtaget på min senaste lille kattkille, och kan inte minnas att jag haft det på någon av mina tidigare katter heller..

    När jag kastrerade min katt-tjej fick hon ha en body på sig, var inte helt populärt men bättre än tratt tyckte jag!

  • Nandez

    Vi hade inte tratt på vår kattkille, det behövdes inte. Så om han inte slickar så behvs inte tratten.

  • bangarang

    Tack för era svar. Han försökte skicka på såret när vi kom hem från vet, och därför satte jag på den. Det jag tänkte var att det kanske inte gör så mycket om han slickar nu när det gått några dagar, men är osäker på hur länge det tar innan det är såpass mycket läkt så att det inte kommer in bakterier. Men provar utan tratt nu så får vi se hur det går ????

  • bangarang
    CitronTulo skrev 2020-01-10 08:10:47 följande:

    Slickar han inte så behövs ingen tratt alls! Jag behövde inte ha tratt överhuvudtaget på min senaste lille kattkille, och kan inte minnas att jag haft det på någon av mina tidigare katter heller..

    När jag kastrerade min katt-tjej fick hon ha en body på sig, var inte helt populärt men bättre än tratt tyckte jag!


    Body är superbra, det hade jag när han hade kala fläckar som han inte skulle slicka på. Det dumma är ju att det blir svårt med body när man ska skydda där bak. Blir svårt att få det att täcka och att han ska kunna kissa samtidigt. Men trätt var ingen höjdare varken för mig eller honom, han har gått in i mig ett antal gånger, haha. Imorgon ska jag jobba och då känns det lite läskigt att ha tratt på ifall han skulle fastna på nåt sätt. Men hoppar tratten nu och hoppas på att det går bra helt enkelt.
  • bangarang
    CitronTulo skrev 2020-01-10 08:10:47 följande:

    Slickar han inte så behövs ingen tratt alls! Jag behövde inte ha tratt överhuvudtaget på min senaste lille kattkille, och kan inte minnas att jag haft det på någon av mina tidigare katter heller..

    När jag kastrerade min katt-tjej fick hon ha en body på sig, var inte helt populärt men bättre än tratt tyckte jag!


    Body är superbra, det hade jag när han hade kala fläckar som han inte skulle slicka på. Det dumma är ju att det blir svårt med body när man ska skydda där bak. Blir svårt att få det att täcka och att han ska kunna kissa samtidigt. Men trätt var ingen höjdare varken för mig eller honom, han har gått in i mig ett antal gånger, haha. Imorgon ska jag jobba och då känns det lite läskigt att ha tratt på ifall han skulle fastna på nåt sätt. Men hoppar tratten nu och hoppas på att det går bra helt enkelt.
  • bangarang
    CitronTulo skrev 2020-01-10 08:10:47 följande:

    Slickar han inte så behövs ingen tratt alls! Jag behövde inte ha tratt överhuvudtaget på min senaste lille kattkille, och kan inte minnas att jag haft det på någon av mina tidigare katter heller..

    När jag kastrerade min katt-tjej fick hon ha en body på sig, var inte helt populärt men bättre än tratt tyckte jag!


    Body är superbra, det hade jag när han hade kala fläckar som han inte skulle slicka på. Det dumma är ju att det blir svårt med body när man ska skydda där bak. Blir svårt att få det att täcka och att han ska kunna kissa samtidigt. Men trätt var ingen höjdare varken för mig eller honom, han har gått in i mig ett antal gånger, haha. Imorgon ska jag jobba och då känns det lite läskigt att ha tratt på ifall han skulle fastna på nåt sätt. Men hoppar tratten nu och hoppas på att det går bra helt enkelt.
  • Kexsmula

    Efter så här lång tid behöver han ingen tratt alls, mina hankatter hade inte tratt öht trots att de slickade lite.

Svar på tråden Nykastrerad hankatt - tratt hur länge?